Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1528093_0001.png
7. april 2015
J.nr. 15-0450122
Samrådsspørgsmål X
- Tale til besvarelse af spørgsmål X den 14. april 2015
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for hovedkonklusio-
nerne i rapporten ”Status over grænsehandel
2014”.
Indledning
Den 29. januar i år kom Skatteministeriets
grænsehandelsrapport
Status over grænsehan-
del 2014.
Rapporten belyser danskernes grænsehan-
del i udlandet i perioden frem til og med
2013.
Metode
Inden jeg går i gang med at redegøre for
hovedkonklusionerne i rapporten, vil jeg
lige knytte et par ord til metoden bag rap-
porten, som også er udførligt beskrevet i
rapportens kapitel 2.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0002.png
Heri fremgår den metode og de kilder,
som Skatteministeriet anvender, når skøn-
nene for danskernes grænsehandel udar-
bejdes.
Det ville selvfølgelig være nemmere, hvis
det var muligt at opgøre danskernes græn-
sehandel på baggrund af én kilde, men da
der ikke findes en eksakt kilde til dansker-
nes grænsehandel, er det desværre ikke
muligt.
Der er ikke nogen statistikbureauer eller
lignende, der indsamler data for danskeres
køb af diverse varer og ydelser i udlandet.
Skatteministeriets opgørelse af danskernes
grænsehandel er derfor hovedsageligt base-
ret på en interviewundersøgelse, som Gal-
lup udfører hvert kvartal.
For nydelsesmidlerne modtager ministeriet
desuden en opgørelse fra analyseinstituttet
GfK, hvor danske forbrugere har indscan-
net deres køb i henholdsvis Danmark og
Side 2 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0003.png
Tyskland. Hertil kommer diverse opgørel-
ser fra Danmarks Statistik, branchefor-
eninger og EU-Kommissionen for blot at
nævne nogle af de anvendte kilder. Herud-
over kan det nævnes, at Skatteministeriet
modtager tal for dankortomsætningen i
Tyskland fra Nets.
Som det også har været tilfældet i de tidli-
gere rapporter, er de data, som foreligger,
ikke altid entydige. Derfor bygger rappor-
tens skøn på en nærmere vurdering af de
forskellige oplysninger samt på historiske
sammenhænge mellem fx priser og græn-
sehandel.
For nogle varegrupper foreligger der man-
ge kilder. Mens der for andre varegrupper
kun er én kilde. Der er i sagens natur heller
ikke mange kilder til danskernes illegale
handel.
Det betyder også, at der er større usikker-
hed forbundet med opgørelsen over græn-
Side 3 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0004.png
sehandlen med andre varer samt den illega-
le handel, end der er med grænsehandlen
med nydelsesmidler.
Man skal også huske på, at der er tale om
skøn. Skønnene er dog udarbejdet på bag-
grund af så solidt et grundlag, som det er
muligt.
Hovedkonklusion –
danskernes samle-
de grænsehandel
Og nu vil jeg tage fat på rapportens ho-
vedkonklusioner, som der er spurgt til.
Rapporten viser, at den samlede grænse-
handel har været ret stabil de seneste år, og
at den er lavere, end den var i 00’erne.
Grænsehandlen udgjorde godt 11 mia. kr. i
2013 (2014-niveau).
Det svarer til omkring 1¼ pct. af dansker-
nes samlede private forbrug.
Det er Skatteministeriets foreløbige vurde-
ring, at grænsehandlen i 2014 har været på
omtrent samme niveau som i 2013.
Side 4 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0005.png
Udviklingen som
følge af afgiftsfor-
højelser på FL12
Det konkluderes derfor i rapporten, at
grænsehandlen fremstår rimeligt velafba-
lanceret, og at der ikke er udviklingstræk,
som kalder på større ændringer i afgifterne.
Hvis vi ser på udviklingen i afgifterne i den
periode, som rapporten omfatter, har der
primært været to ændringer i afgifterne.
For det første blev der gennemført en
række afgiftsforhøjelser på visse grænse-
handelsfølsomme varer i 2012 som en del
af
Finanslovsaftalen for 2012.
Sigtet var bl.a.
at understøtte folkesundheden.
Som ventet har afgiftsforhøjelserne med-
ført en vis stigning i grænsehandlen med
nogle af de pågældende varer. Men samlet
er effekten mindre, end vi havde regnet
med.
I forbindelse med afgiftsforhøjelserne i
2012 var det ventet, at den samlede græn-
Side 5 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0006.png
sehandel ville stige med knap 1 mia. kr.
Grænsehandlen steg dog tilsyneladende
kun med godt 600 mio. kr. fra 2011 til
2012. Tallet dækker over, at grænsehandlen
med cigaretter tilsyneladende ikke er steget
til trods for afgiftsforhøjelserne i 2012,
mens grænsehandlen og den illegale handel
med chokolade og slik er steget mere end
ventet.
Det vil jeg komme nærmere ind på senere.
Udviklingen som
følge af afgiftsned-
sættelser på øl og
sodavand i 2013
For det andet indgik regeringen i 2013 -
sammen med Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti -
Aftaler om Vækstplan DK.
Heri
indgik en grænsehandelspakke, som havde
til hensigt at mindske danskeres grænse-
handel i udlandet. Aftalen indebar, at afgif-
ten på øl blev nedsat med 15 pct., mens
afgiften på sodavand blev halveret fra og
med juli 2013. Afgiften på sodavand blev
herudover afskaffet fra og med januar
2014.
Side 6 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0007.png
Afgiftsnedsættelserne lader til at have haft
en vis effekt, idet grænsehandlen med både
øl og sodavand faldt i 2013.
Det har bl.a. medført, at den samlede
grænsehandel faldt lidt i 2013 (med
skønsmæssigt 100 mio. kr.).
Grænsehandlen med øl og sodavand for-
ventes at være faldet yderligere i 2014, idet
afgiftsnedsættelserne her vil have fuld ef-
fekt.
Der er andet end
afgifter, som driver
grænsehandlen
De seneste års afgiftsændringer har haft en
effekt på grænsehandlen i både op- og
nedadgående retning. Men det har ikke
flyttet afgørende på det samlede niveau for
grænsehandlen, som jo har været ret stabil.
Det skal bl.a. ses i sammenhæng med, at
der er mange andre årsager til grænsehan-
del end afgifts- og momsforskelle.
Grænsehandel kan fx være drevet af, at va-
Side 7 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0008.png
resortimentet kan være anderledes uden
for grænserne. Desuden kan forskelle i
avancer og andre produktionsomkostnin-
ger spille en rolle. Grænsehandlen kan så-
ledes ses som en del af den almindelige in-
ternationale arbejdsdeling.
For grænsehandlen med øl og sodavand
har det også betydning, at der stadig ikke
betales pant på dåserne i grænsehandlen i
Tyskland. Det øger danskernes grænse-
handel.
Grænsehandel omfatter også de indkøb,
som foretages i forbindelse med ferier og
andre længere ophold i udlandet. Grænse-
handel er således andet og mere end de
indkøb, som foretages i forbindelse med
endagsture til Tyskland.
Godt halvdelen af
danskerenes
grænsehandel
stammer fra Tysk-
land
Hvis vi ser på, hvor danskerne fortrinsvis
grænsehandler, er det dog fortsat overve-
jende i Tyskland. Grænsehandlen i Tysk-
land stod for 55 pct. i 2013.
Side 8 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0009.png
Den øvrige grænsehandel er primært for-
delt ud over en række andre EU-lande som
Sverige, Italien og Spanien.
De mest købte va-
rer i 2013
Det er vigtigt at bemærke, at over halvde-
len af danskernes grænsehandel består af
varer, som ikke er omfattet af punktafgifter
i Danmark.
Den enkelte vare, som danskerne købte
mest af i 2013, var tøj, som udgjorde 16
pct. af den samlede grænsehandel. Herefter
kommer medicin, kosttilskud parfume mv.
med 6 pct. og tilbehør til bil og bolig lige-
ledes med 6 pct. Godt 20 pct. af grænse-
handlen består af køb af serviceydelser
som fx tandlæge og frisør samt øvrige (ofte
store) indkøb, som kan være alt lige fra
campingvogne til dyrefoder.
Grænsehandel med nydelsesmidler udgjor-
de omkring 40 pct. Det er eksempelvis so-
davand, alkohol og tobak.
Side 9 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0010.png
Grænsehandel
med nydelsesmid-
ler i 2013
De nydelsesmidler, som danskerne brugte
flest penge på at grænsehandle, var øl og
sodavand. Disse varer udgjorde hver især
omkring 20 pct. af grænsehandlen med ny-
delsesmidler.
Herefter kommer cigaretter samt chokola-
de og slik (som hver udgjorde omkring 15
pct. af grænsehandlen med nydelsesmid-
ler).
Grænsehandlen med alkoholsodavand og
cider samt røgtobak fyldte relativt mindst i
den samlede grænsehandel med nydelses-
midler i 2013.
Illegal handel –
stigning i handlen
med slik og choko-
lade
Den illegale handel med nydelsesmidler
skønnes samlet set – og med væsentlig
usikkerhed - at være på samme niveau i
2013, som den var i 2011. Der har således
været en stigning fra 2011 til 2012, men et
fald igen fra 2012 til 2013.
Side 10 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0011.png
Den illegale handel med chokolade og slik
skønnes dog at være steget en del - fra 2
mio. kilo i 2011 til 3 mio. kilo i 2013.
Som tidligere nævnt, vil jeg lige knytte et
par ekstra bemærkninger til handlen med
slik og chokolade.
Det var forventet, at afgiftsforhøjelserne i
2012 på bl.a. chokolade og slik ville med-
føre en vis stigning i den illegale handel
samt den lovlige grænsehandel. For at
dæmme op for stigningen blev der i for-
bindelse med
Finanslovsaftalen for 2012
afsat
10 mio. kr. i 2012 og 2013 til SKATs ind-
sats over for illegal import af afgiftspligtige
varer.
Derfor har SKAT siden 2012 styrket kon-
trollen med den illegale import af bl.a.
chokolade og slik.
I første halvår af 2014 gennemførte SKAT
en landsdækkende kontrol af 75 forhandle-
Side 11 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0012.png
re af bland-selv-slik. Hver tredje af de kon-
trollerede butikker solgte slik, hvor punkt-
afgifterne ikke var betalt korrekt.
Det er ikke i orden.
Bland-selv-slik vil derfor også i 2015 være
et fokusområde for SKAT.
Nu har jeg givet et rids af hovedkonklusi-
onerne vedrørende den traditionelle græn-
sehandel, men jeg vil lige komme kort ind
på handel over internettet.
Internethandel
I den seneste tid har der været en del fokus
på internethandel og særligt internethandel
med punktafgiftspligtige varer.
Internethandel indgår dog ikke i Skattemi-
nisteriets definition af grænsehandel. Det
skyldes, at reglerne for afregning af moms
og punktafgifter for varer, som handles på
internettet, adskiller sig fra de regler, der
gælder for traditionel grænsehandel.
Side 12 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0013.png
Ved traditionel grænsehandel skal dan-
skerne således ikke afregne dansk moms
og afgifter, når de tager deres varer med
tilbage til Danmark. Det gælder ikke, når
varerne i stedet købes over internettet. Her
skal man betale afgift i Danmark af de af-
giftspligtige varer – primært nydelsesmidler
– som man bestiller hjem over nettet. Her-
udover skal virksomheder i EU med en
omsætning på over 280.000 kr. til danske
forbrugere betale dansk moms.
Internethandlen er generelt vokset de se-
neste år, både i danske og udenlandske in-
ternetbutikker.
Det er primært ikke-punktafgiftspligtige
varer eller ydelser, som danskerne handler i
udenlandske internetbutikker. Det er ek-
sempelvis film, musik og tøj.
Internethandel med punktafgiftspligtige
varer udgør en meget lille del af internet-
Side 13 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0014.png
handlen fra udenlandske internetbutikker.
Fx viser Foreningen for Dansk Internet-
handels e-handelsanalyse fra 2013, at kun
omkring 1 pct. af danskernes køb i uden-
landske internetbutikker var køb af daglig-
varer, mad og drikke.
SKAT har øget fokus på, at udenlandske
virksomheder afregner momsen korrekt.
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg sige, at grænsehan-
delsrapporten som sagt viser, at mange an-
dre forhold end afgifter spiller en rolle, og
at der derfor fortsat ville være grænsehan-
del, selvom vi i Danmark nedsatte afgifter-
ne på de grænsehandelsfølsomme varer be-
tydeligt.
Størstedelen af danskernes grænsehandel
er med varer, som ikke er pålagt afgift i
Danmark.
Vi skal i afgiftspolitikken sikre en god ba-
lance mellem hensynet til bl.a. sundhed og
Side 14 af 15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skatteministeren
1528093_0015.png
den offentlige økonomi på den ene side og
undgå usund grænsehandel på den anden.
Jeg mener, at rapporten viser, at vi over-
ordnet har ramt den balance.
Side 15 af 15