Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
11. maj 2015
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 595 (Alm. del – § 38) af
13. april 2015 stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V)
Spørgsmål
Ministeren angiver i sin besvarelse af spørgsmål S 49, at ”Reklameafgiften skønnes
at reducere mængden af hustandsomdelte reklamer og dermed virksomhedernes
udgifter til hustandsomdelt markedsføring”. Kan ministeren komme med
eksempler på afgifter, der tidligere har reduceret virksomhedernes udgifter, og kan
ministeren uddybe, hvorledes ministen er nået frem til, at reklameafgiften vil
reducere markedsføringsudgifterne for virksomhederne?
Svar
En afgift på hustandsomdelte reklametryksager øger virksomhedernes
omkostninger forbundet med hustandsomdelte reklamer og tilskynder – alt andet
lige – til et reduceret brug af trykte hustandsomdelte reklamer. Samtidig øger
afgiften virksomhedernes incitament til at substituere over til brugen af andre
former for reklamer, herunder fx reklamer som vises via internet og smartphones.
Når virksomhedernes brug af trykte reklamer falder, mindskes dermed også deres
markedsføringsomkostninger forbundet med trykte reklamer.
Hvis en virksomhed som følge af reklameafgiften vælger at fastholde dets brug af
trykte reklamer (eller nedbringe det i et langsomt tempo), vil det afspejle, at der
for virksomheden er en økonomisk fordel ved de trykte reklamer fx i form af
færre investeringer i relevant teknologi til understøttelse af brugen af andre
reklameformer.
Afgifter er i mange tilfælde gode instrumenter til at opfylde miljø- og klimamål,
fordi der skabes ensartede og klare økonomiske incitamenter til at mindske
samfundsøkonomiske omkostninger, som virksomheder (og husholdninger) ikke
umiddelbart tager hensyn til i deres produktionsbeslutning. Det gælder også
reklameafgiften som reducerer mængden af papiraffald til gavn for miljøet.
Mængden af trykte hustandsomdelte reklamer er imidlertid faldet markant og
mere end forventet, selvom reklameafgiften ikke er trådt i kraft. Det skyldes bl.a.
”Nej tak”-ordningerne. Dermed er de miljømæssige målsætninger med afgiften
indfriet og regeringen vil derfor ikke indføre reklameafgiften.