Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1526862_0001.png
6. maj 2015
J.nr. 15-1268693
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 592 af 8. april 2015 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 592: Spm. om, hvilket omtrentligt provenutab ville staten skulle finansiere, hvis virksomheder fik mulighed for at beholde differencen mellem salgsmoms og købsmoms over et regnskabsår, til skatteministeren
1526862_0002.png
Spørgsmål
Hvilket omtrentligt provenutab ville staten skulle finansiere, hvis virksomheder fik mulig-
hed for at beholde differencen mellem salgsmoms og købsmoms over et regnskabsår i
stedet for en løbende typisk månedsvis eller kvartalsvis afregning? Vurderingen bedes
foretaget, hvis forslaget omfatter alle virksomheder, og hvis forslaget begrænses til virk-
somheder med under 50 ansatte.
Svar
Det er i forbindelse med besvarelsen lagt til grund, at der spørges til konsekvenserne af at
forlænge den gennemsnitlige kredittid ved afregning af moms til et år for alle virksomhe-
der, samt for virksomheder med mindre end 50 ansatte.
Uanset hvordan en sådan forlængelse af kredittiden indrettes, så vil det medføre et bety-
deligt rentetab for staten, hvortil der kommer en yderligere belastning af finanserne via
tab i forbindelse med konkurser samt ringere mulighed for kontrol.
Perioden for angivelse og afregning af moms er efter gældende regler forskellig alt efter,
om der er tale om små, mellemstore eller store virksomheder. Afgiftsperioden for store
virksomheder er hver måned, for mellemstore virksomheder kvartalet, og for små virk-
somheder halvårlig. En forlængelse af kredittiden gennem længere afgiftsperioder vil
medføre en markant lempelse for store virksomheder med positivt momstilsvar, idet
store virksomheder i dag har forholdsvis kort kredittid, og de vil derfor opnå en relativt
stor gevinst. En sådan omlægning vil imidlertid også medføre en betydelig belastning af
virksomheder med negativt momstilsvar, som vil modtage momstilgodehavender langt
senere end i dag. Det gælder blandt andet eksportører, som herved vil få forringet deres
konkurrenceevne. Denne løsning indebærer således ikke alene en mulighed for at beholde
moms, men også en generel mindre hyppig afregning af moms.
Hovedreglen ifølge den danske momslov og EU-retten er, at betalingstidspunktet for
indbetaling af momsen følger fristen for, hvornår virksomheden skal indgive momsangi-
velsen. Sammenfald mellem tidspunktet for angivelse og indbetaling af momsen er admi-
nistrativ praktisk for både virksomheder og stat.
En forlængelse af den gennemsnitlige kredittid ved afregning af moms gennem en længe-
re afgiftsperiode vil, som nævnt, forlænge kredittiden for virksomheder med et positivt
momstilsvar, men vil samtidig medføre, at der går længere tid, før virksomheder med
negativt momstilsvar får udbetalt den moms, som de har til gode. I henhold til EU-retten
skal momsangivelsen indgives senest to måneder efter en afgiftsperiode. Såfremt en om-
lægning skal undgå den nævnte stramning for blandt andet eksportører, forudsætter det,
at betaling og angivelse adskilles.
Ved gældende regler er henholdsvis indbetalinger og udbetalinger væsentlig tættere på
hinanden, end hvad en sådan omlægning vil medføre, hvilket alt andet lige giver bedre
muligheder for at kontrollere for svig og stoppe eventuelt svig tidligere. En omlægning,
hvor ind- og udbetalinger i langt mindre grad er sammenfaldende, vil derfor indebære en
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 592: Spm. om, hvilket omtrentligt provenutab ville staten skulle finansiere, hvis virksomheder fik mulighed for at beholde differencen mellem salgsmoms og købsmoms over et regnskabsår, til skatteministeren
1526862_0003.png
betydelig forringelse af SKATs muligheder for at bekæmpe svig m.v. Eksempelvis vil en
virksomhed kunne fradrage købsmoms efter et kvartal, mens den tilhørende salgsmoms
først indbetales af den anden part i handlen efter et år.
De provenumæssige konsekvenser, som følge af rentevirkning ved en gennemsnitlig kre-
dittid på et år, fremgår af
tabel 1,
idet det er lagt til grund, at alene virksomheder med posi-
tivt momstilsvar omfattes. Der er ikke medregnet mindreprovenu som følge af øget svig
samt tab på konkurser mv., der, som nævnt ovenfor, må forventes at udgøre en betydelig
merbelastning af de offentlige finanser.
Det positive momstilsvar skønnes i 2015 at udgøre omkring 450 mia. kr., hvoraf omtrent
340 mia. kr. vedrører store virksomheder med månedsafregning. For store virksomheder
vil den gennemsnitlige kredittid vedrørende positiv momsangivelse stige fra ca. 42 dage til
365 dage som følge af den foreslåede omlægning. Omlægningen giver umiddelbart en
samlet årlig rentevirkning på ca. 18 mia. kr. ved et langsigtet renteniveau svarende til for-
udsætningerne i 2020-fremskrivningen. Efter tilbageløb og adfærd skønnes det varige
mindreprovenu til 11,9 mia. kr.
Det er forudsat, at rentevirkningen ved de længere kredittider virker som en nedsat effek-
tiv afgiftssats, og at denne ”lempelse” overvæltes i priserne på momsbelagte varer og
ydelser. Husholdningerne opnår således en besparelse på deres køb, som kan bruges på
øget forbrug, hvilket medfører et tilbageløb. De lavere priser vil også påvirke erhvervenes
køb af momsbelagte varer og ydelser. Det er antaget, at de lavere priser, som erhvervene
møder, virker som en sænkelse af en inputskat. Det betyder, at lempelsen på sigt nedvæl-
tes helt eller delvist i arbejdskraftsproduktiviteten og derved højere lønniveau i den priva-
te sektor. De offentlige finanser påvirkes kun i begrænset omfang af en sådan ændring i
arbejdskraftsproduktiviteten, da de fleste offentlige udgifter som fx overførsler stiger
nogenlunde tilsvarende. Tilbageløbet, som følge af de lavere priser som erhvervene mø-
der, er altså begrænset. Endvidere er priserne på det offentliges køb af momsbelagte varer
og ydelser også lavere. Det er forudsat, at denne besparelse direkte tilfalder statskassen.
Det samlede tilbageløb er på denne baggrund skønnet til ca. 4,8 mia. kr. årligt. Arbejds-
udbuddet øges også som følge af forslaget. Det er antaget, at arbejdsudbudseffekten sva-
rer nogenlunde til virkningen af et lavere AM-bidrag, dvs. en selvfinansieringsgrad på
knap 10 pct. Den samlede arbejdsudbudseffekt skønnes til ca. 1,3 mia. kr.
Tabel 1. Mindreprovenu som følge af rentevirkning ved et års kredittid for positivt momstilsvar
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindrepro-
venu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
2015
18,0
13,2
11,9
2016
18,0
13,2
11,9
2017
18,0
13,2
11,9
2018
18,0
13,2
11,9
2019
18,0
13,2
11,9
2020
18,0
13,2
11,9
Varigt
18,0
13,2
11,9
Anm.: Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed. Der er anvendt en langsigtet nominel rente på 4,75 pct.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 592: Spm. om, hvilket omtrentligt provenutab ville staten skulle finansiere, hvis virksomheder fik mulighed for at beholde differencen mellem salgsmoms og købsmoms over et regnskabsår, til skatteministeren
1526862_0004.png
Såfremt lempelsen begrænses til alene at gælde virksomheder med under 50 ansatte,
skønnes en forlængelse af kredittiden til et år at medføre et mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd, som ved anvendelse af samme metode som ovenfor udgør ca. 2,3 mia. kr.
varigt.
En ændring målrettet virksomheder med under 50 ansatte vil også medføre de tidligere
beskrevne problemer i forhold til svig og konkurser, om end omfanget vil være mindre.
Hertil kommer, at der i et sådant system skal anvendes to afgrænsninger i momssystemet
– nemlig den nuværende vedrørende momspligtig omsætning samt den i spørgsmålet
nævnte vedrørende antal ansatte. Det vil indebære øget kompleksitet, ligesom en opdeling
i forhold til antal af ansatte vil kræve en klar definition af en ansat, i forhold til antal timer
mv. Endvidere vil ændringen skabe incitament til, at virksomheder med over 50 ansatte
spekulerer i at dele sig op i flere momsregistreringer, for at kunne opnå samme likviditets-
fordel, som gælder for virksomheder med under 50 ansatte.
De nuværende regler for angivelse og afregning af moms afspejler en afvejning mellem på
den ene side hensynet til ensartede konkurrencevilkår, som isoleret set tilsiger, at alle virk-
somheder bør være omfattet af samme frister mv., og på den anden side hensynet til at
mindske administrative byrder og likviditetsbelastningen i særligt mindre virksomheder.
Yderligere lempelser for mindre virksomheder vil derfor kunne indebære en forvridning,
fordi disse alt andet lige stilles bedre i konkurrencen med større virksomheder.
Side 4 af 4