Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1424205_0001.png
21. november 2014
J.nr. 14-4615054
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 58 af 24. oktober 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424205_0002.png
Spørgsmål
Af høringsforslaget til "Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og for-
skellige andre love" fremgår det på side 11: "Adfærdseffekterne er opgjort under den
forudsætning, at meromkostningerne for erhvervet, når forslaget er fuldt indfaset, over-
væltes i priserne for erhvervets ydelser". Hvordan mener ministeren, at dette hænger
sammen med følgende citat i samme høringsforslag: "Det er usikkert, om meromkostnin-
gerne kan overvæltes, idet taximarkedet er et reguleret marked, hvor kommunerne fast-
sætter bl.a. maksimale takster for kørslen" (side 11)?
Svar
Som nævnt i lovforslaget, er markedet for erhvervsmæssig persontransport reguleret, idet
kommunerne fastsætter bl.a. maksimale takster for kørslen. Det forventes dog, at bortfald
af afgiftsbegunstigelsen til taxierhvervet på sigt vil slå igennem i taxameterpriserne.
Der er dog flere forhold, som påvirker effekten på priserne.
I provenuberegningerne er det beregningsteknisk forudsat, at erhvervets meromkostnin-
ger overvæltes fuldt ud i priserne. Prisstigningen medfører, at efterspørgslen efter erhver-
vets ydelser reduceres. Effekterne er beregnet under forudsætning af en generel prisstig-
ning for de berørte erhverv på samtlige ydelser, men stigningen kan være fordelt forskel-
ligt på de forskellige delmarkeder og ydelser. Vognmændene kan desuden – fx ved at
vælge billigere biler – mindske stigningen i priserne.
Afskaffelsen af frikørselsordningen giver meromkostninger for taxier og limousiner, mens
afskaffelsen af registreringsafgiften omvendt reducerer omkostningerne for taxier, limou-
siner og sygetransportbiler. For kørestolstaxier er der ingen effekter af forslaget, og for
OST-biler er der kun mindre effekter af forslaget som følge af ændrede løbende afgifter.
Kommuner og regioner har mulighed for at tilpasse deres efterspørgsel efter kørsel i dette
marked, hvor flere af tilladelsestyperne kan byde på kørslen. Taxibranchen kan efter æn-
dringerne konkurrere på priserne og bibeholde de nuværende markedsandele eller søge at
hæve priserne med mulighed for tab af markedsandele, eller en kombination heraf. En
fastholdelse af de nuværende priser vil medføre reduceret indtjening i erhvervet, der dog
kan søges kompenseret gennem reducerede omkostninger (fx billigere biler) eller øgede
priser på andre delmarkeder (fx almindelig kørsel for private kunder efter taxameter eller
aftaler om større befordringsopgaver for private virksomheder).
Side 2 af 2