Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1520916_0001.png
21. april 2015
J.nr. 15-1145962
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 576 af 27. marts 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Benny Engelbrecht
/ Eline Blak
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 576: MFU spm. om at redegøre for SKAT's uddannelse af sine kontrollanter, til skatteministeren
1520916_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for SKATs uddannelse af sine kontrollanter, herunder
hvem der står for uddannelsen, uddannelsens varighed og indhold, og i hvilken ud-
strækning der i uddannelsen indgår følende elementer:
- Kravene til virksomhedernes og borgernes retssikkerhed efter forvaltningsloven og
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysnings-
pligter
- Virksomhedens vilje og evne til af egen drift at opfylde kravene i reglerne, som
grundlag for dialog og valg af reaktion
- Dialog i mødet mellem virksomhed/borger og myndighed
- Vurdering af væsentlighed i forhold til egnet valg af reaktioner over for virksomhe-
den eller borgeren, herunder brug af henholdsvis bagatelgrænser, vejledning, indskær-
pelse, påbud, politianmeldelse
- Proportionalitet i myndighedsudøvelsen i forhold til at sikre hensynet til lovgivnin-
gens overordnede formål.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Der er ca. 1450 medarbejdere, der beskæftiger sig med kontrol hos virksomheder og
borgere. 31 pct. af dem har en lang videregående uddannelse, fx cand.merc. aud.,
cand.merc.jur. eller en masteruddannelse i direkte og indirekte skatter. 53 pct. har en mel-
lemlang videregående uddannelse. Størstedelen heraf har den tidligere kommunale grund-
uddannelse med overbygning fra Danmarks Forvaltningshøjskole (skatterevisoruddannel-
sen) eller SKATs tidligere interne fuldmægtiguddannelse eller en diplomuddannelse i skat.
16 pct. har en kort videregående uddannelse fx en kontor-/assistentuddannelse eller en
akademiuddannelse.
Efteruddannelse af medarbejdere varetages i dag i høj grad af eksterne uddannelsesinstitu-
tioner. SKAT samarbejder blandt andet med Aarhus Universitet om Masteruddannelsen i
direkte og indirekte skatter, med Professionshøjskolen Metropol om Diplomuddannelsen
i skat og med tre forskellige erhvervsakademier om Akademiuddannelsen i skatter og
afgifter. På de nævnte eksterne uddannelsesinstitutioner undervises i de generelle forvalt-
ningsretlige regler.
SKATs direktion har besluttet, at alle medarbejdere, der beskæftiger sig med kontrol hos
virksomheder og borgere, hvert år skal deltage i obligatorisk efter- og videreuddannelse i
gennemsnitlig 25 timer pr. år. Hensigten er at sikre, at medarbejderne har et højt fagligt
niveau.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 576: MFU spm. om at redegøre for SKAT's uddannelse af sine kontrollanter, til skatteministeren
1520916_0003.png
I den forbindelse deltager medarbejderne også løbende i andre uddannelsesaktiviteter
som fx temadage med fokus på retssikkerhed, hvor der blandt andet tages udgangspunkt i
kontrolmanualer, adfærdskodeks og retningslinjer for samarbejde med andre myndighe-
der, herunder politiet. Samtidig har der været afholdt temadage, hvor der blandt andet har
været fokus på professionel adfærd. Et af hovedbudskaberne var, at SKAT altid skal have
et tillidsfuldt forhold til virksomheder og borgere. Oplæg om professionel adfærd tog
udgangspunkt i konkrete virksomheders oplevelse af mødet med SKATs medarbejdere,
og der var fokus på dialog og valg af reaktion fra SKATs medarbejdere i kontrolsituatio-
nen, herunder proportionalitet i myndighedsudøvelsen.
SKATs medarbejdere skal gennemgå et internt e-læringsforløb: ”Sagsbehandling, retssik-
kerhed og regler”. De medarbejdere, der beskæftiger sig med kontrol, skal gennemføre en
test bestående af cases med emner om blandt andet retssikkerhedsloven, kontrolbestem-
melser og straffebestemmelser mv. Forløbet afsluttes med en opsamlende proces ”Rets-
sikkerhed i opgaveløsningen”, hvor medarbejdere og ledere diskuterer, hvordan de fast-
holder fokus på retssikkerhed i den daglige opgaveløsning.
Det er derudover den enkelte personaleleders ansvar at sikre, at den enkelte medarbejder
har de rette kompetencer til de opgaver, der skal løses, og at der sker en fortsat vedlige-
holdelse og udvikling heraf. Dette indgår naturligt som en del af årlige medarbejderudvik-
lingssamtaler (MUS). Dertil kommer, at SKAT er undervejs med jævnlige performance-
samtaler.”
Side 3 af 3