Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1516968_0001.png
Tale
25. marts 2015
J.nr. 15-0981938
Samrådsspørgsmål Y
Spørgsmål Y
Hvad kan skatteministeren oplyse om den
manglende indhentning af oplysninger om
personer, der har placeret skat i skattely?
Tak for indbydelsen til dagens samråd. Jeg
forudsætter, at samrådet udspringer af en
artikel i Politiken den 8. februar 2015 om en
lækage af oplysninger, som vedrører den
schweiziske bank HSBC, hvor det blev op-
lyst, at Frankrig havde oplysningerne i 2010.
Jeg har set frem til, at vi kan få en åben drøf-
telse af SKATs indsats rettet mod skattely.
I min besvarelse, vil jeg indledningsvis først
knytte nogle bemærkninger til den fokus,
der i spørgsmålene op mod samrådet har
været på muligheden for at købe oplysnin-
ger.
Indledning
Åben dialog
Indledende be-
mærkninger til
spørgsmålene om
at købe oplysnin-
ger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0002.png
Skatteudvalget er orienteret om den redegø-
relse, som SKAT har udarbejdet i anledning
af HSBC-sagen og de retningslinjer, som
SKATs direktør har udstukket for den
fremtidige indsats.
De spørgsmål, der er stillet fra skatteudval-
get i den forbindelse, vedrører ikke udeluk-
kende HSBC-sagen, men handler også om,
hvordan SKAT har forholdt sig til tilbud
om køb af oplysninger i andre sager.
Jeg har i den forbindelse besvaret alm. del
spørgsmål 454 – 464 den 18. marts 2015.
Alm. del spørgsmål 525 – 530 og spørgsmål
558 – 561 har jeg besvaret den 25. marts.
Spørgsmålene fokuserer særligt på to sager,
som er omtalt i besvarelsen af spørgsmål
460, og særligt på, hvordan SKAT har for-
holdt sig til den aftale, som en lang række
partier i Folketinget indgik i maj 2010 om,
at visse tilbud om køb af oplysninger skulle
forelægges skatteministeren.
Side 2 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0003.png
Problemstillingen omkring køb af oplysnin-
ger er ikke enkel. Ud over den generelle be-
tænkelighed ved at give et økonomisk inci-
tament til at udlevere fortrolige oplysninger,
er der, som det fremgår af min besvarelse af
spørgsmål 460, en række udfordringer for-
bundet med køb af oplysninger, bl.a.
spørgsmålet om bevillingsmæssig hjemmel
til at betale for oplysningerne og manglende
mulighed for at sikre den, der sælger oplys-
ningerne, anonymitet. Hertil kommer det
forhold, at en betaling baseret på en andel
af provenuet ved SKATs kontrol vil inde-
bære, at den særlige tavshedspligt vil blive
overtrådt, da der herved gives oplysninger
om sagens udfald.
Håndteringen af de
konkrete sager
I den første sag fra 2011 var der reelt meget
få oplysninger – eller nærmest ingen oplys-
ninger - i sagen. Der var viden om, at sagen
handlede om én konkret virksomhed, men
hvilken virksomhed, og hvad skatteunddra-
gelsen bestod i, var ikke oplyst af sælgeren,
Side 3 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0004.png
som i hele forløbet ønskede at kunne for-
blive anonym, hvilket SKAT ikke kunne
sikre, da sælger nødvendigvis er kendt, så-
fremt der ydes betaling.
Med de sparsomme oplysninger SKAT
havde i sagen, står det endvidere ikke en-
gang klart, om sagen er omfattet af den po-
litiske aftale fra 2010, som omfattede mulig-
heden for at købe oplysninger vedr. lande
mv., som Danmark ikke havde udvekslings-
aftaler med før 1. januar 2008.
Skatteministeriet var orienteret om, at
SKAT løbende blev kontaktet af den ano-
nyme anmelder. Der er i den forbindelse in-
ternt i ministeriet foretaget en vurdering af
de umiddelbare udfordringer mv. forbundet
med køb af oplysninger. Sagen blev lukket i
2013 i lyset af de politiske tilkendegivelser
om, at det ikke er regeringens politik aktivt
at betale for lækkede fortrolige oplysninger.
Side 4 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0005.png
I den anden sag fra 2013 forelå der flere
konkrete oplysninger, blandt andet var bank
og land kendt, antallet af danskere, som var
involveret var oplyst, og sagen var omfattet
af aftalen fra 2010.
Men selv om regeringen og store dele af op-
positionen på det tidspunkt i 2013 klart
havde tilkendegivet, at man ikke gik ind for
at købe oplysninger, var det en fejl, at
SKAT ikke forelagde købstilbuddet for den
daværende skatteminister, selv om resulta-
tet var blevet det samme. Det var også en
fejl, at SKAT ikke på det tidspunkt overve-
jede, om der var mulighed for at rette hen-
vendelse til det pågældende land for at få
oplysningerne, da både bank og land var
kendt, men som det fremgår af min besva-
relse af spørgsmål 459, er det nu sket.
Jeg mener, at håndteringen af de forskellige
sager er grundigt belyst både ved SKATs re-
degørelse og mine besvarelser af skatteud-
valgets spørgsmål.
Side 5 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0006.png
SKATs rammer for
udveksling af op-
lysninger
Jeg vil nu nærmere beskrive de konkrete
rammer SKAT har for at modtage og ind-
hente oplysninger, SKATs deltagelse i det
internationale samarbejde i kampen mod
skattely og SKAT konkrete håndtering af
sagerne i lyset heraf.
Kampen mod skattely er og bliver en af
mine topprioriteter, og i den kamp skal vi
sørge for at bruge alle de værktøjer, vi har
til rådighed. Det er min holdning, at Dan-
mark skal være førende i forhold til at be-
kæmpe misbrug af skattely. Vi skal derfor
også aktivt bidrage til den verdensomspæn-
dende indsats på området.
SKAT har fokus på at styrke sin rolle som
myndighed i det internationale samarbejde
om informationsudveksling. SKAT har
derfor fra 1. januar 2015 etableret et nyt
Program – SKATs Globale Informations-
udveksling – der både skal fungere som se-
kretariat for internationale anliggender og
Holdning til skattely
Side 6 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0007.png
samtidigt styrke samarbejdet gennem de
forskellige former for informationsudveks-
ling.
Sværere at und-
drage sig kontrol
Det skal ikke være muligt for selv de mest
ihærdige personer at unddrage sig kontrol.
Som et helt centralt element i den kontrol-
indsats, som skal til, står aftaler om udveks-
ling af oplysninger. Der har således i flere år
været fokus på indgåelse af aftaler om infor-
mationsudveksling.
Jeg kan oplyse, at oplysninger udveksles
mellem de enkelte landes kompetente myn-
digheder på 3 forskellige måder:
For det første kan det ske
efter anmodning,
til
brug for en konkret sag. Inden der fremsen-
des en anmodning, skal de nationale kon-
trolmuligheder og oplysningskilder være
søgt anvendt først
Udveksling af op-
lysninger med ud-
landet
Side 7 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0008.png
Dernæst kan det ske
automatisk,
fx når op-
lysninger om én eller flere indkomstarter,
systematisk videregives til et andet land.
Endelig kan det ske
spontant,
fx når et land,
er kommet i besiddelse af oplysninger, som
det antager, er af interesse for et andet land.
Arbejdsgruppe in-
volvering
Danmark deltager og bidrager også i bety-
delig grad i internationale arbejdsgrupper
og udvalg i OECD, EU og nordisk regi
med erfaringsudveksling fra konkrete sager
og udvikling af metoder i samarbejdet.
Ligeledes bistår Danmark andre lande i
konkrete kontrolsager, når udenlandske
skattemyndigheder ønsker bistand til at ind-
hente oplysninger her i landet. SKAT be-
nytter samme metode i udlandet, når det an-
ses for det bedst egnede værktøj til at un-
dersøge de faktiske forhold. Og det er vig-
tigt i kampen mod skattely, at der følges op
på, at aftalerne udnyttes, når der er grundlag
for det.
Hjælp til andres
landes myndighe-
der
Side 8 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0009.png
Fra læk til dansk
initiativ til at få ad-
gang til oplysnin-
gerne
Sidste måned kunne jeg så konstatere, at de
oplysninger, der var blevet lækket fra en
schweizisk bank, og som var kommet i de
franske skattemyndigheders besiddelse,
ikke var blevet udvekslet med Danmark på
trods af oplysningerne - ifølge det Politiken
skrev - også vedrørte danske statsborgere.
I den forbindelse bad jeg SKATs direktør
om at redegøre for sagen. Denne redegø-
relse har jeg sendt til skatteudvalget den 3.
marts. Jeg er tilfreds med redegørelsen, og
jeg har noteret mig, at SKAT fremadrettet
vil sikre, at lignende situationer ikke vil op-
stå.
I Politikens omtale af sagen var det oplyst,
at der var et betydeligt antal danskere, som
havde placeret store beløb, i den pågæl-
dende bank.
I den offentlige debat har det også været
fremme, at banken har været anvendt af
Redegørelsen
Side 9 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0010.png
personer til at skjule både deres indkomst
og formue for skattemyndighederne.
SKAT er nu ved at undersøge, om der er
danskere, hvor der skattemæssigt er noget
at komme efter. Det er jo ikke i sig selv
ulovligt at have en udenlandsk bankkonto.
Som nævnt har Danmark ikke tidligere
modtaget oplysningerne. Men det er
SKATs opgave og ansvar at følge op på så-
danne sager, og det gælder, selv om der er
en oplysnings- og delingspligt hos de myn-
digheder, der er i besiddelse af oplysnin-
gerne. Vores ret til at få oplysninger be-
grænser ikke vores eget initiativ og ansvar
for at sætte ind overfor ulovligt skatteund-
dragelse og ulovlig brug af skattely.
Jeg synes derfor, at det er beklageligt, at
SKAT ikke tidligere har gjort noget aktivt
for at få udleveret oplysningerne fra Frank-
rig. Der må ikke være tvivl om SKATs til-
gang til sine opgaver og ansvar. SKAT skal
Side 10 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0011.png
udøve en selvstændig og aktiv myndigheds-
rolle.
Hvad gør SKAT nu
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål
459, ser SKAT nærmere på alle de oplysnin-
ger, de er kommet i besiddelse af ad flere
kanaler.
Det drejer sig først og fremmest om de op-
lysninger, som nu er modtaget fra Frankrig
i den såkaldte HSBC-sag. Desuden har
SKAT igangsat en undersøgelse af de læk-
kede dokumenter i forbindelse med Luxem-
bourg-sagen.
Dernæst har SKAT for nyligt modtaget op-
lysninger fra en kompetent myndighed, som
nu bliver behandlet.
Desuden har SKAT efter en informations-
udvekslingsaftale rettet henvendelse til en
kompetent myndighed i sagen fra 2013,
hvor SKAT er blevet tilbudt at købe bank-
oplysninger. Hvorvidt der rent faktisk, som
Side 11 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0012.png
omtalt i medierne, er danskere, der har
snydt med skatten i Danmark, kan der ikke
siges noget om på nuværende tidspunkt.
Det er beklageligt, at SKAT ikke af egen
drift – og på et tidligere tidspunkt – har ret-
tet henvendelse til den kompetente myndig-
hed, lige som det er beklageligt, at sagen
ikke blev forelagt den pågældende skattemi-
nister.
SKAT har ikke været opmærksom på den
politiske aftale fra 2010, som derfor ikke er
blevet fulgt op af klare retningslinjer internt
i SKAT for, hvordan sådanne situationer
skal håndteres. SKAT vil nu udarbejde klare
retningslinjer for, hvordan sådanne situati-
oner håndteres, så den politiske aftale fra
2010 sikres overholdt.
Det indebærer tre ting:
Side 12 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0013.png
For det første, at tilbud om køb af oplysnin-
ger, som er omfattet af aftalen, skal forelæg-
ges skatteministeren.
For det andet, at indgåede informationsud-
vekslingsaftaler, skal benyttes aktivt.
Og endelig som det tredje, at SKAT derfor
af egen drift vil tage initiativ til at indhente
relevante oplysninger, hvis der er grundlag
for det.
Regeringens udgangspunkt er, at SKAT
ikke betaler for lækkede oplysninger. Det
sender et helt forkert signal, hvis der er et
økonomisk incitament til at lække fortrolige
oplysninger. Som jeg hører de politiske til-
kendegivelser, er de fleste heller ikke inte-
resseret i, at vi betaler for oplysningerne.
Det er dog ikke til hinder for, at SKAT mål-
rettet indhenter oplysninger fra andre lan-
Side 13 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0014.png
des skattemyndigheder efter informations-
udvekslingsaftalerne, når der er tilstrække-
ligt grundlag for det.
Dansk fokus på ef-
fektiv indsats mod
skattely
Sagen om lækage af oplysninger vedrørende
den schweiziske bank HSBC, som jeg for-
moder, er årsagen til dagen samråd, kunne
SKAT klart have håndteret anderledes. Men
i det samlede billede, så er det vigtigt at hu-
ske på alle de andre sager, hvor SKAT gen-
nem de senere år har haft fokus på en effek-
tiv indsats mod skattely, og hvor der aktivt
er indhentet oplysninger fra andre skatte-
myndigheder.
Det gælder fx Money Transfer-projektet, og
de projekter, hvor SKAT undersøger og
analyserer borgere, virksomheders og rådgi-
veres brug af ordninger og konstruktioner i
planlægning af international skatteunddra-
gelse.
Udveksling af oplysninger er et højt priori-
teret område, og de nye FATCA regler,
Side 14 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0015.png
hvor visse bankoplysninger vil blive ud-
vekslet automatisk, bliver et stort frem-
skridt for indsatsen.
Skattely er blevet
aktivt fokusområdet
Kampen mod skattely er for alvor sat ind,
og Danmark skal arbejde målrettet og sa-
marbejdsorienteret i den internationale
kamp imod skattespekulation.
Min påstand er, at Danmark er helt fremme
i feltet i dette arbejde, men det er også vig-
tigt, at når rammer og muligheder for at ud-
veksle oplysninger er til stede – så skal de
udnyttes de i videst muligt omfang. Det har
SKAT forsikret mig om, at de vil have fokus
på.
Afslutning
Jeg synes derfor, at SKAT nu skal have
ro til at behandle de indkomne oplys-
ninger, så fokus og ressourcerne kan
blive rettet mod at bekæmpe skattely.
Det håber jeg, at hr. Frank Aaen og jeg
kan blive enige om.
Side 15 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516968_0016.png
Men jeg vil også gerne afslutningsvist
slå fast, som jeg også har nævnt før i
dag, at det er vigtigt for mig, at SKAT
får udarbejdet helt klare retningslinjer
for, hvordan situationerne håndteres
fremadrettet, så det sikres, at den politi-
ske aftale overholdes.
Side 16 af 16