Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1518034_0001.png
Notat
13. april 2015
J.nr. 15-1120048
SKATs redegørelse om de to henvendelser om skatte-
yderes skattebetalinger i 2011 og 2013
1. Indledning - SAU alm. del 572
SKAT har udarbejdet dette notat som svar på spørgsmål SAU alm. del 572 stillet af Lisbeth
Bech Poulsen (SF) den 25. marts 2015.
SKAT har nedenfor redegjort for følgende fire emner, som spørgeren har ønsket belyst:
Forløbet af de to henvendelser om skatteyderes skattebetalinger i 2011 og 2013.
SKATs overvejelser om at købe oplysninger.
Informationer om indholdet af de tilbudte oplysninger.
Overvejelser om en eventuel forelæggelse for ministeren, samt hvilke argumen-
ter der lå til grund for SKATs beslutning om ikke at forelægge sagen fra 2013.
2. Forløbet af de to henvendelser om skatteyderes skatte-
betalinger i 2011 og 2013
I 2011 henvendte en anonym person sig for at sælge oplysninger om et selskabs manglende
skattebetalinger i Danmark. Efterfølgende har den pågældende løbende rettet telefonisk
henvendelse til SKAT. Personen var ifølge det oplyste ansat i/tilknyttet selskabet. SKAT
har ikke modtaget yderligere oplysninger, hverken om selskabet eller land.
Henvendelsen i 2011 blev behandlet i den daværende afdeling Borger og Virksomhed, som
i 2011 forelagde sagen for departementschefen. Departementet har oplyst, at de i 2012
forelagde sagen for skatteministeren.
Personen har også efter 2011 kontaktet SKAT.
I september 2013 henvendte en person sig om et salg af oplysninger vedrørende 12 danske
skatteydere, der ifølge personens oplysninger har konti i en udenlandsk bank.
Henvendelsen fra 2013 blev behandlet i SKAT i den daværende afdeling Økonomisk Kri-
minalitet. Da denne afdeling pr. 1. oktober 2013 ophørte, overgik sagen til afdelingen Særlig
Kontrol. SKAT forelagde ikke sagen for skatteministeren.
I begge tilfælde ønskede angiveren en procentdel af et eventuelt skatteprovenu som beta-
ling. Begge henvendelser er blevet afvist fra SKATs side med henvisning til, at de danske
skattemyndigheder ikke vil betale for oplysninger.
Der henvises til svarene på SAU alm. del spørgsmål 460, 559 og 560.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1518034_0002.png
3. Overvejelserne om at købe oplysninger
Skatteministeriet har været orienteret om, at SKAT i sagen fra 2011 løbende er blevet kon-
taktet af den anonyme anmelder. Der er i den forbindelse internt i ministeriet foretaget en
vurdering af de umiddelbare udfordringer mv. forbundet med køb af oplysninger. Det dre-
jede sig blandt andet om spørgsmålet om bevillingsmæssig hjemmel til at betale for oplys-
ninger, manglende mulighed for at sikre den, der sælger oplysninger, anonymitet på grund
af persondatalovens regler om oplysningspligt, og det forhold, at en betaling baseret på en
andel af provenuet ved SKATs kontrol vil indebære, at den særlige tavshedspligt vil blive
overtrådt, da der herved gives oplysninger om sagens udfald.
I lyset af politiske tilkendegivelser i juni 2013 om, at det ikke er regeringens politik aktivt at
betale for lækkede fortrolige oplysninger, er der ikke foretaget videre i den anledning.
4. Informationer om indholdet af de tilbudte oplysninger
I 2011 sagen oplyste den anonyme person, at det drejede sig om salg af oplysninger om et
selskabs manglende skattebetalinger i Danmark. Herudover har SKAT ikke yderligere op-
lysninger om indholdet af de tilbudte oplysninger, herunder hverken oplysning om selska-
bets navn eller hvilket land, det drejer sig om.
I 2013 sagen henvendte en person sig om et salg af oplysninger vedrørende 12 danske
skatteydere, der ifølge det oplyste har konti i en konkret udenlandsk bank. Personen oply-
ste, hvor stort de 12 danskeres samlede indestående var i den udenlandske bank. Herudover
har SKAT ikke yderligere oplysninger om indholdet af de tilbudte oplysninger.
5. Overvejelser om en eventuel forelæggelse for mini-
steren, samt hvilke argumenter der lå til grund for
SKATs beslutning om ikke at forelægge sagen fra
2013
Ifølge en aftale mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og Liberal
Alliance, der blev indgået den 4. maj 2010 i forbindelse med strafnedsættelsesordningen,
vil skatteministeren, hvis Danmark bliver tilbudt kontooplysninger eller lign. fra andre end
udenlandske skattemyndigheder, tage stilling fra sag til sag til, hvorvidt han vil tage imod
tilbuddet og herunder imødekomme en anmodning om vederlag for oplysningerne, hvis
der er fremsat en sådan. Muligheden for at aftage oplysninger ifølge aftalen vil kun blive
praktiseret i forhold til lande m.v., som Danmark ikke kunne få bankoplysninger fra pr. 1.
januar 2008.
SKAT har ikke gjort sig nogen overvejelser om at forelægge sagen i 2013 for ministeren,
idet SKAT ikke har været opmærksom på den politiske aftale. Aftalen fra 2010 er derfor
ikke blevet fulgt op af interne retningslinjer i SKAT for, hvordan sådanne situationer skal
håndteres. Det er en fejl og er meget beklageligt. SKAT vil nu udarbejde klare retningslinjer
for, hvordan sådanne situationer håndteres, så den politiske aftale fra 2010 sikres overholdt,
jf. svarene på SAU alm. del spørgsmål 559 og 460.
SKAT har den 20. marts 2015 på ny modtaget en henvendelse fra den person, der også
kontaktede SKAT i 2013. Oplysningerne er formentlig de samme, som blev tilbudt i 2013.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1518034_0003.png
SKAT har i henhold til den politiske aftale fra 2010 sendt en orientering til skatteministeren,
men sagen afventer resultatet af en dialog med den kompetente myndighed i det pågæl-
dende land, som oplysningerne formodes at stamme fra om udlevering af de pågældende
oplysninger.
Side 3 af 3