Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1512303_0001.png
25. marts 2015
J.nr. 15-0987261
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 531 af 6. marts 2015 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Benny Engelbrecht
/ Anne Dorte Erstad Jørgensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512303_0002.png
Spørgsmål
Flere brugere oplever problemer med hjemmesiden www.skat.dk. Hjemmesiden er lang-
som, og den anses ikke for at være brugervenlig. Mener ministeren, at dette er foreneligt
med regeringens ønske om øget digitalisering?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT arbejder intensivt på at forbedre hastigheden på skat.dk (før log-in), ikke mindst
fordi et stigende antal brugere med smartphones og mobile netværk gør hastigheden til en
vigtig faktor for brugernes tilfredshed. Ifølge Version2.dk er den gennemsnitlige danske
internethastighed 9 Mbps, og på skat.dk vil brugere med denne internethastighed få vist
hele forsiden på skat.dk efter 1,2 sekund. Borgere og virksomheder kan dog opleve, at ha-
stigheden er lavere på andre typer af netværk, og derfor arbejder SKAT løbende på at for-
bedre hastigheden blandt andet ved at mindske omfanget af den tekniske kode, som bru-
gernes PC’ere eller mobile platforme skal hente, når de besøger hjemmesiden.
SKATs systemer efter log-in er mere komplekse, og der har det seneste stykke tid været
perioder med lange svartider i SKATs erhvervsrettede indberetningssystemer (TastSelv
Erhverv). SKAT er opmærksom på, at den ustabile driftssituation har medført gener for
de berørte virksomheder og deres rådgivere.
Primo februar 2015 nedsatte SKAT en intern taskforce, der skal finde løsninger, som kan
optimere TastSelv Erhvervs driftsstabilitet. I mellemtiden lægges der maksimalt pres på
leverandøren af løsningerne for at opretholde en acceptabel driftssituation for brugerne af
TastSelv Erhverv.
Det kan endvidere oplyses, at SKAT kontinuerligt arbejder med brugervenligheden på
skat.dk for at øge digitaliseringen. Når der bliver udformet nye løsninger på skat.dk, bliver
der både lavet brugerundersøgelser, inden og efter løsningerne er lagt på hjemmesiden.
Derudover opsamler SKAT løbende feedbacken fra brugerne. SKAT har endvidere en
fast aftale med et eksternt bureau om løbende at brugerteste de mest besøgte områder på
hjemmesiden. Desuden foretager SKAT en konstant måling af brugertilfredsheden på
skat.dk, hvor brugerne kan give feedback på en skala fra 0-5. Brugertilfredsheden i fe-
bruar 2015 var på 3,55.”
Side 2 af 2