Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1505233_0001.png
10. marts 2015
J.nr. 15-0814235
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 524 af 4. marts 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505233_0002.png
Spørgsmål
Når markedschef Lotte Engbæk Larsen fra Dansk Erhverv i et indlæg i Berlingske den
23. oktober 2014 skriver, at de store Københavnske teatre kan få omdelt deres teaterpro-
grammer uden afgift til en kernemålgruppe i dagbladet Politiken, mens lokale teatre rundt
om i landet skal betale afgift af deres programmer, hvis de deler deres teaterprogrammer
ud direkte til forbrugernes postkasser, er ministeren så enig i, at det er konkurrenceforvri-
dende?
Svar
Indstik i dagblade er som udgangspunkt fritaget for reklameafgift, hvis de opfylder krave-
ne herfor. Der sondres i den forbindelse ikke imellem, hvor i landet reklamerne omdeles,
eller om der er tale om lokale eller landsdækkende dagblade.
Et teaterprogram, som uddeles af teateret direkte i forbrugernes postkasser, vil som ud-
gangspunkt være omfattet af reklameafgiften, uanset om det uddeles i København eller i
andre dele af landet. Et teater, som selv distribuerer sine reklamer, vil dog kun blive af-
giftspligtigt, hvis der distribueres mere end 200 kg reklamer om året.
I forhold til hvorvidt reklameafgiftsloven er konkurrenceforvridende, henviser jeg til
Erhvervs- og Vækstministeriets svar på spørgsmål 849 af 22. oktober 2014.
Side 2 af 2