Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1499330_0001.png
24. februar 2015
J.nr. 15-0587975
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 479 af 13. februar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Benny Engelbrecht
/ Ivar Nordland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499330_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren - i lyset af ministerens udtalelse i artiklen ”Skatteaftaler vil kickstarte Uh-
renholts succes i Afrika” i Børsen den 11. februar 2015 om, at regeringen alene vil indgå
nye dobbeltbeskatningsoverenskomster "med lande, der har et skattesystem, der er sam-
menligneligt med vores" - redegøre for, hvilke afrikanske lande, der har "sammenlignelige
skattesystemer" med Danmark? Skatteministeren bedes i forbindelse med redegørelsen
anføre de kriterier, der er anvendt for denne sammenligning, og gerne skematisk vise
resultatet for de enkelte lande.
Svar
Når det vurderes, om det vil være aktuelt at indgå en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst
med et andet land indgår en række kriterier, herunder det i spørgsmålet nævnte kriterium
om ”sammenlignelige skattesystemer”.
Generelt har Danmark alene en interesse i at indgå nye dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster, når der er en dansk erhvervsinteresse i en sådan overenskomst – eller hvis en sådan
interesse må forventes. Hvis der ikke er en sådan interesse, og der heller ikke er udsigt til
en sådan interesse, er ressourcerne bedre anvendt andetsteds.
Et andet kriterium for indgåelse af nye dobbeltbeskatningsoverenskomster er, at der skal
være risiko for dobbeltbeskatning. I den forbindelse skal det erindres, at Danmark – uan-
set om der er en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller ej – giver lempelse for den uden-
landske beskatning. Bestemmelsen i ligningslovens § 33 medfører således, at fuldt skatte-
pligtige altid kan opnå creditlempelse for udenlandske skatter. Herved fjernes dobbeltbe-
skatningen af danske personer og danske selskaber. Det skal også erindres, at Danmark
som udgangspunkt ikke beskatter danske selskaber af deres faste driftssteder (filialer mv.)
i udlandet. Det gælder også faste driftssteder i lande, som ikke har en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Danmark.
Dette andet kriterium hænger sammen med kriteriet, der er nævnt i spørgsmålet om, at
det andet land har et sammenligneligt skattesystem. Det primære formål med dobbeltbe-
skatningsoverenskomster er at undgå dobbeltbeskatning af indkomster. Det er derfor et
kriterium, at det andet land – ligesom Danmark – har et indkomstskattesystem, hvor der
sker indkomstbeskatning af skatteyderne efter et globalindkomstprincip. Denne ind-
komstbeskatning skal være på et vist niveau – der skal fx ikke være tale om meget lave
skattesatser eller meget smalle beskatningsgrundlag. Hvis dette ikke er tilfældet, er der
reelt ikke risiko for dobbeltbeskatning.
Endelig skal der være en rimelig udsigt til at opnå enighed med det andet land. I visse
tilfælde må det på baggrund af flere forhandlingsrunder konkluderes, at der næppe er
realistisk udsigt til, at det vil være muligt at indgå en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
På baggrund af ovenstående redegørelse for de kriterier, der indgår i vurderingen af, om
det vil være aktuelt at indgå en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst med et andet land,
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499330_0003.png
har jeg vurderet, at der ikke er anledning til en nærmere gennemgang af en række afrikan-
ske landes skattesystemer.
Side 3 af 3