Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1502022_0001.png
27. februar 2015
J.nr. 15-0587242
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 477 af 12. februar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Jacob Vastrup
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502022_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 377 bedes ministeren vurdere
provenutabet ved at nedsætte selskabsskattesatsen samt satsen for virksomhedsordningen
til 20 pct., idet:
1) tillægsselskabsskattesatsen for kulbrinteindkomst fastholdes, således at den samlede
selskabsskattesats for kulbrinteskattepligtige selskaber vil udgøre 23 pct.,
2) tillægsselskabsskattesatsen hæves parallelt, således at den samlede selskabsskattesats
for kulbrinteskattepligtige selskaber forbliver uændret 25 pct.
Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter tilbageløb samt efter
tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-2020 og varigt.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at tillægsselskabsskatten for indkomst ved kulbrinteind-
vinding blev indført i forbindelse med den generelle nedsættelse af selskabsskattesatsen
fra 25 pct. til 22 pct. ved lov nr. 792 af 28. juni 2013. Tillægsselskabsskatten indebærer, at
selskaber, der har indkomst ved indvinding af olie og naturgas, fortsat betaler selskabsskat
med 25 pct. og derudover kulbrinteskat af sådan indkomst.
Fastholdelsen af selskabsskattesatsen for kulbrinteindkomst gav – som udgangspunkt –
selskaberne under eneretsbevillingen af 8. juli 1962 (DUC-selskaberne) ret til kompensa-
tion efter den aftale herom, som staten og bevillingshaverne indgik den 29. september
2003 i forbindelse med Nordsøaftalen.
Kompensationsaftalen indebærer, at DUC-selskaberne skal kompenseres for virkningerne
af ændringer af eksisterende eller nye love og regler, der specifikt rammer producenter af
kulbrinter i den danske del af Nordsøen. I forbindelse med fastholdelsen af selskabsskat-
teprocenten for indkomst ved kulbrinteindvinding ved lovændringen i 2013 gav DUC-
selskaberne dog konkret afkald på kompensation. Der henvises til
Fælleserklæring fra regerin-
gen og Bevillingshaverne (på vegne af DUC-partnerne)
af 25. februar 2013.
Det fremgår af fælleserklæringen, at denne ikke indebærer ændringer i eller påvirker gyl-
digheden af kompensationsaftalen. Det fremgår også, at yderligere nedsættelser af sel-
skabsskattesatsen for erhvervslivet til under 22 pct., der ikke omfatter overskud ved ind-
vinding af olie og gas, vil give krav på kompensation efter kompensationsaftalens regler.
Det vil bero på en konkret fortolkning af kompensationsaftalen, om de to modeller for en
ændring af beskatningen, der er beskrevet i nr. 1 og 2 i spørgsmålet, vil udløse krav på
kompensation hos DUC-selskaberne.
Som angivet i svaret på SAU alm. del spørgsmål 377 (2014/2015) er nedsættelsen af sel-
skabsskatten for alle selskaber inkl. kulbrintepligtige selskaber samt satsen for virksom-
hedsordningen til 20 pct. skønsmæssigt forbundet med et varigt mindreprovenu efter
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502022_0003.png
tilbageløb på i størrelsesordenen 4,3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Forudsætninger og forbehold for
beregningerne fremgår af ovennævnte svar.
1
I
tabel 1
fremgår tillige provenuvirkningen ved at:
fastholde tillægsskatten for indkomst ved kulbrinteindvinding på 3 pct. (nr. 1 i
spørgsmålet), således at den samlede selskabsskat for disse selskaber sænkes til 23 pct.
forøge tillægsskatten for indkomst ved kulbrinteindvinding til 5 pct. (nr. 2 i spørgsmå-
let), således at den samlede selskabsskat for disse selskaber fastholdes på 25 pct.
Det varige merprovenu som følge af disse justeringer vil være begrænset, da indtægterne
fra kulbrinteindvinding forventes at falde over tid. Det bemærkes, at produktionen af olie
og andre kulbrinter beregningsteknisk forudsættes upåvirket af tillægsselskabsskatten. Det
umiddelbare merprovenu ved fastholdelse af tillægsskatten vil medføre et tilbageløb på
statens indtægter i form af lavere kulbrinteskat og lavere aktieindkomstskat, da selskabs-
skatten er fradragsberettiget i kulbrinteskatten, hvorved højere selskabsskat reducerer
kulbrinteskatten.
Tabel 1. Provenuvirkning ved nedsættelse af selskabsskatten til 20 pct. samt hhv. fastholdelse og
forhøjelse af tillægsskatten for indkomst ved kulbrinteindvinding.
Mio. kr. 2015-niveau
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Varig virkning
Nedsættelse af selskabsskat til 20 pct. inkl. for kulbrintevirksomhed og VSO
1
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
8.300 5.400 5.600 5.500 5.500 5.500
8.200 5.300 5.100 4.900 4.700 4.400
8.200 4.700 4.500 4.100 3.600 3.200
5.200
4.300
2.700
Nedsættelse af selskabsskat og sats i VSO til 20 pct. samt tillægsskat for indkomst ved
kulbrinteindvinding på 3 pct. (nr. 1)
1
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
7.700 4.700 4.800 4.800 4.700 4.700
7.900 4.900 4.700 4.500 4.300 4.100
7.900 4.400 4.200 3.700 3.300 2.900
5.000
4.200
2.700
Nedsættelse af selskabsskat og sats i VSO til 20 pct. samt tillægsskat for indkomst ved
kulbrinteindvinding på 5 pct. (nr. 2)
1
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
7.300 4.200 4.200 4.200 4.200 4.200
7.700 4.700 4.500 4.300 4.100 3.900
7.700 4.200 3.900 3.500 3.100 2.700
4.800
4.100
2.600
Anm.: Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
1)
Profil for tilbageløb og adfærd i 2015 til 2020 svarer til den anvendte i forbindelse med nedsættelsen af selskabsskattesatsen og indførelse af
tillægsskatten for indkomst ved kulbrinteindvinding med
Vækstplan DK.
Det skal dog understreges, at der er markant usikkerhed om den
tidsmæssige placering af tilbageløbet og adfærden.
1
Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. mod afrunding til 250 mio. kr. i svaret på SAU alm. del spm. 377
(2014/2015), således at forskellen i provenuvirkningen mellem modellerne ikke forsvinder i afrundingen. Dette er ikke et
udtryk for øget sikkerhed i indeværende opgørelse. Det skal bemærkes, at profilen for mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd i årene 2016-2020 i ovennævnte svar indebar en indfasning af adfærdstilpasningerne over for lang en periode i
forhold til det forudsatte i forbindelse med nedsættelsen af selskabsskattesatsen i Vækstplan DK. Dette er korrigeret i
tabel
1.
Den varige virkning efter tilbageløb og adfærd er uændret. Skønnet er forbundet med usikkerhed.
Side 3 af 3