Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1509246_0001.png
18. marts 2015
J.nr. 15-0603351
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 460 af 9. februar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lisbeth Rasmussen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509246_0002.png
Spørgsmål
Regeringen sagde i maj 2010, at den vedr. penge gemt i skatteskjul ikke havde fået tilbud
om kontooplysninger eller lignende fra andre end udenlandske skattemyndigheder, og at
den i givet fald ville tage stilling til tilbud fra andre, herunder anmodning om vederlag for
oplysninger. Kan ministeren på den baggrund oplyse, om der og evt. hvornår der kom
sådanne tilbud fra andre, og hvad regeringen svarede?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT har fået henvendelser om salg af oplysninger, men SKAT har i disse situationer
svaret, at SKAT ikke vil betale for oplysninger.
Ifølge en aftale mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkepar-
ti), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og Libe-
ral Alliance, der blev indgået den 4. maj 2010 i forbindelse med strafnedsættelsesordnin-
gen, vil skatteministeren, hvis Danmark bliver tilbudt kontooplysninger eller lign. fra
andre end udenlandske skattemyndigheder, tage stilling fra sag til sag til, hvorvidt han vil
tage imod tilbuddet og herunder imødekomme en anmodning om vederlag for oplysnin-
gerne, hvis der er fremsat en sådan. Muligheden for at aftage oplysninger ifølge aftalen vil
kun blive praktiseret i forhold til lande m.v., som Danmark ikke kunne få bankoplysnin-
ger fra pr. 1. januar 2008.
SKAT har ved søgning i journalsystemer mv. fundet to henvendelser siden 2010 om, at
SKAT fra private kunne købe oplysninger, der muligvis kan være omfattet af aftalen.
I 2011 henvendte en anonym person sig for at sælge oplysninger om et selskabs mang-
lende skattebetalinger i Danmark. Efterfølgende har den pågældende løbende rettet tele-
fonisk henvendelse til SKAT. Personen var ifølge det oplyste ansat i/tilknyttet selskabet.
SKAT har ikke modtaget yderligere oplysninger, hverken om selskabet eller land. Det
vides derfor ikke, om der er tale om oplysninger, som vedrører et land, som Danmark
ikke kunne få oplysninger fra pr. 1. januar 2008.
I september 2013 henvendte en borger sig om et salg af oplysninger vedrørende 12 dan-
ske skatteydere, der ifølge det oplyste har konti i en udenlandsk bank. På daværende tids-
punkt havde Danmark indgået en aftale med det pågældende land om udveksling af op-
lysninger, men denne var trådt i kraft efter 1. januar 2008.
I begge tilfælde ønskede angiveren en procentdel af et eventuelt skatteprovenu som beta-
ling. Henvendelserne er blevet afvist fra SKATs side med henvisning til, at de danske
skattemyndigheder ikke vil betale for oplysninger.
Udgangspunktet har været, at SKAT ikke betaler for oplysninger om skatteydere. Det er
dog en vurdering i hver enkelt sag, om henvendelsen er tilstrækkelig valid og har et ind-
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509246_0003.png
hold, der gør, at det alligevel kunne være hensigtsmæssigt at undersøge nærmere og even-
tuelt indgå i en dialog omkring betaling for oplysninger.
Den omtalte sag fra 2013 er ikke forelagt for den daværende skatteminister. SKAT vil
fremover sikre sig, at skatteministeren bliver forelagt det generelle spørgsmål om eventu-
elt køb af oplysninger i sager, som er omfattet af den politiske aftale fra 2010. SKAT har
endvidere nu rettet henvendelse til den kompetente myndighed i det land, hvor den på-
gældende bank er beliggende.”
Skatteministeriet har været orienteret om, at SKAT i sagen fra 2011 løbende er blevet
kontaktet af den anonyme anmelder. Der er i den forbindelse internt i ministeriet foreta-
get en vurdering af de umiddelbare udfordringer mv. forbundet med køb af oplysninger.
Det dejede sig bl.a. om spørgsmålet om bevillingsmæssig hjemmel til at betale for oplys-
ninger, manglende mulighed for at sikre den, der sælger oplysninger, anonymitet på grund
af persondatalovens regler om oplysningspligt, og det forhold, at en betaling baseret på en
andel af provenuet ved SKATs kontrol vil indebære, at den særlige tavshedspligt vil blive
overtrådt, da der herved gives oplysninger om sagens udfald.
I lyset af politiske tilkendegivelser i juni 2013 om, at det ikke er regeringens politik aktivt
at betale for lækkede fortrolige oplysninger, er der ikke foretaget videre i den anledning.
Den omtalte sag fra 2013, som er omfattet af den politiske aftale fra 2010, er ikke forelagt
den daværende skatteminister. Jeg har præciseret overfor SKAT, at tilsvarende sager
fremover skal forelægges skatteministeren og har samtidigt noteret mig SKATs forsikring
herom.
Side 3 af 3