Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1500484_0001.png
25. februar 2015
J.nr. 15-0509039
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 453 af 6. februar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Benny Engelbrecht
/ Stine Hindsgaul Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500484_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, med hvilken begrundelse Skatteministeriet pr 1. januar 2015
indfører energiafgift på bioolie, når det af EU's Energy Tax Directive fremgår, at de en-
kelte medlemslande kan fritage et produkt for energiskat, hvis produktet er biomasse?
Svar
Energiafgift for bioolier mv. blev indført ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 (lov om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.,
personskatteloven og forskellige andre love).
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 4, 2014/15), og bilagene hertil,
herunder særligt min besvarelse af spørgsmål 27og 32, var baggrunden for indførslen af
den fulde energiafgift på bioolier mv., at disse produkter er ”energiprodukter” omfattet af
EU’s energibeskatningsdirektiv. Disse produkter skal derfor som udgangspunkt pålægges
samme energiafgift som tilsvarende fossile brændsler.
Energibeskatningsdirektivets artikel 16, stk. 1, giver medlemslandene mulighed for at helt
at afgiftsfritage eller reducere afgiften for (bl.a.) bioolier, når visse nærmere betingelser er
opfyldt. Det er herunder en betingelse, at afgiftsfritagelsen eller lempelsen ikke fører til en
overkompensation for de ekstra omkostninger, der er forbundet med at producere biooli-
er mv.
Eftersom de danske energiafgifter er højere end eksempelvis de svenske energiafgifter, er
der også en større risiko for, at der ved en lavere sats for (bl.a.) bioolier sker en overkom-
pensation.
Regeringen har på baggrund af de ovenfor nævnte overvejelser igangsat en analyse af, om
det vil være muligt at fastlægge en lavere sats for bioolier mv., og hvilken sats der i så fald
vil kunne anvendes.
For helhedens skyld bemærkes, at en eventuel lavere sats for biolier mv. vurderes at inde-
bære statsstøtte, og den lavere sats vil derfor skulle anmeldes til Kommissionen, før sat-
sen kan anvendes. Det vil herefter årligt over for Kommissionen skulle godtgøres, at der
ikke, som følge af den løbende udvikling i råvarepriserne, sker en overkompensation.
Side 2 af 2