Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494453_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0255100
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 420 af 26. januar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494453_0002.png
Spørgsmål 420
Vil ministeren beregne det umiddelbare finansieringsbehov, såfremt den såkaldte Bolig-
Jobordning gennemføres med tilbagevirkende kraft fra og med januar 2015, samt redegø-
re for, om beløbet til at finansiere dette kan findes inden for det eksisterende statslige
budget, uden at der må foretages personalereduktioner, samt, om muligt, hvad omfanget
af sådanne personalereduktioner i så fald vil være?
Svar
BoligJobordningen blev indført som en midlertidig ordning bl.a. med henblik på at un-
derstøtte konjunkturerne. Ordningen ophørte ved udgangen af 2014. Råderummet, der
blev skabt ved ordningens ophør, bidrog i 2015 til finansiering af Finansloven, som bl.a.
indebar forøgede sundhedsudgifter og finansiering af flere pædagoger i børnehaver og
vuggestuer. Genindførsel af ordningen vil som udgangspunkt kræve finansiering enten i
form af besparelser fx inden for offentlig service eller ved at forøge andre skatter og afgif-
ter.
Hvis det lægges til grund, at BoligJobordningen var blevet videreført i 2015, så ville min-
dreprovenuet skønsmæssigt udgøre ca. 1,6 mia. kr. Efter tilbageløb af moms og afgifter
skønnes finansieringsbehovet til omkring 1,2 mia. kr.
Hvis BoligJobordningen i stedet bliver indført i løbet af året med tilbagevirkende kraft, så
vil udgiften antagelig være lidt mindre, idet det ikke er alle, der har gemt bilag og sørget
for elektronisk betaling for ydelserne. Effekterne af ordningen vil også være anderledes,
idet der i den første del af året er disponeret efter, at ordningen ikke er videreført.
De kortsigtede effekter på beskæftigelsen af at genindføre ordningen med tilbagevirkende
kraft i 2015, afhænger af finansieringen. Hvis ordningen fx finansieres med lavere offent-
ligt forbrug eller lavere offentlige investeringer i 2015, vil den kortsigtede effekt på be-
skæftigelsen med stor sikkerhed være negativ.
Desuden skal det nævnes, at BoligJobordningen er en skatteudgift, som indebærer støtte
til udvalgte hjemmemarkedserhverv. Hvis ordningen gøres permanent, vil den således øge
beskæftigelsen i de støttede erhverv, men den vil samtidig reducere beskæftigelsen i andre
mere konkurrenceudsatte erhverv, herunder eksempelvis industrien. Ifølge budgetloven
gælder endvidere, at en forøgelse af en skatteudgift (ved genindførsel af BoligJobordnin-
gen) skal modsvares af en reduktion af de offentlige udgiftslofter.
Side 2 af 2