Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1421468_0001.png
17. november 2014
J.nr. 14-4577292
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 20. oktober 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvor mange job ministeren forventer, at 'afgiftsharmonisering af registreringsafgiften' for taxier vil koste i taxierhvervet, til skatteministeren
1421468_0002.png
Spørgsmål
Hvor mange job forventer ministeren, at ”afgiftsharmonisering af registreringsafgiften”
for taxier vil koste i taxierhvervet?
Svar
Den nævnte afgiftsharmonisering indgår i
aftale om en vækstpakke,
som Regeringen har
indgået med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti. Vækstplanen medfører generelt en forbedring af rammevilkåre-
ne for erhvervslivet gennem en lang række initiativer.
Afgiftsharmoniseringen omfatter en afskaffelse af registreringsafgift for taxier, limousiner
og sygetransportbiler, så alle personbiler til erhvervsmæssig persontransport er fritaget for
registreringsafgift. Desuden afskaffes reglerne om frikørsel af taxier og limousiner, så der
fremover skal betales registreringsafgift ved videresalg af taxier og limousiner. Endelig
omlægges de løbende afgifter for biler til offentlig servicetrafik, så alle kørselstyper er
fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift, og der betales dobbelt udligningsafgift for
dieselbiler.
Frikørselsordningen udgør en afgiftsmæssig begunstigelse af taxierhvervet, og bortfaldet
af ordningen er en del af finansieringen af den samlede vækstpakke.
Hvis meromkostningerne som følge af bortfaldet af ordningen i de berørte erhverv, dvs.
erhverv der udøver taxi- og limousinekørsel, overvæltes fuldt ud i priserne, forventes et
fald i efterspørgslen efter erhvervets ydelser. Dette forventes efter en markedsmæssig
tilpasning at resultere i en reduktion i antallet af jobs på i størrelsesordenen 400 jobs ud af
de i alt ca. 10.000 jobs i de berørte erhverv. Antallet af jobs omfatter såvel beskæftigede
lønmodtagere som selvstændige vognmænd, og skønnet er forbundet med usikkerhed.
Hvis erhvervet fx vælger at reducere omkostningerne gennem valg af billigere biler eller
ved at bruge bilerne i længere tid, kan prisstigningerne også reduceres i forhold til det
ovenfor forudsatte. Dermed reduceres også effekterne på efterspørgslen og omsætningen,
og reduktionen i antallet af jobs vil blive mindre end ovenfor anført.
Det skal også bemærkes, at der er tale om en isoleret betragtning, hvor de positive effek-
ter af vækstpakken ikke er indregnet. På sigt er beskæftigelsen især bestemt af arbejdsud-
buddet og strukturen på arbejdsmarkedet, og nedgangen i beskæftigelsen i de berørte
erhverv forventes opvejet af et stigende antal jobs i andre erhverv.
Side 2 af 2