Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1498006_0001.png
18. februar 2015
J.nr. 15-0469515
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 407 af 21. januar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ane Halsboe-Jørgensen (S).
Benny Engelbrecht
/ Claus Houmann
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498006_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang de aktioner, som SKAT har gennemført på
baggrund af initiativerne til modvirkning af social dumping, der fremgår af finanslovene
for 2012, 2013 og 2014, har bidraget positivt til statskassen?
Svar
SKAT har siden 2012 gennemført kontrolbesøg i samarbejde med Arbejdstilsynet og
politiet med det formål at modvirke social dumping.
SKAT er ikke i besiddelse af eksakte opgørelser over effekten på skatteprovenuet af den
fælles myndighedsindsats mod social dumping.
Den fælles myndighedsindsats har i perioden 2012-2014 resulteret i samlede bruttoregule-
ringer af indkomst, moms og skat på i alt ca. 204 mio. kr. Netto er der tale om forhøjelser
på i alt knap 198 mio. kr. Heri indgår reguleringer fra foreløbige afgørelser på i alt knap
12 mio. kr. Da en andel af forhøjelserne på knap 198 mio. kr. består af reguleringer af
indkomst, udgør den skyldige skattebetaling, som reguleringerne giver anledning til, kun
en andel af reguleringerne. Den samlede skyldige skattebetaling skønnes med væsentlig
usikkerhed at udgøre ca. 140 mio. kr. i perioden 2012-14
En mindre del af den skyldige skattebetaling ville formentlig være blevet opfanget via
SKATs almindelige ligning af personer og virksomheder. Det er dog vanskeligt at skønne
herover, og der ses i det følgende bort herfra.
Stort set hele den skyldige skattebetaling må antages at ende som restskatter og en væ-
sentlig del heraf som restancer. Særligt da der i et vist omfang er tale om, at restancerne
vedrører udlændinge, der kun opholder sig i Danmark i en kortere periode, formodes det,
at en betydelig del vil ende som uinddrivelige restancer.
Herudover skal der tages højde for, at øget skattebetaling reducerer den indkomst, der er
disponibel til forbrug, dvs. indtægter fra moms og forbrugsafgifter reduceres (mindre
afgiftsmæssigt tilbageløb).
På baggrund heraf skønnes skatteprovenuet forbundet med den fælles myndighedsindsats
mod social dumping i perioden 2012-14 med betydelig usikkerhed at udgøre i alt 60-90
mio. kr. efter tilbageløb, men før adfærd. Det skal ses i lyset af, at den samlede merbevil-
ling til SKAT i perioden har været på knap 80 mio. kr. Hertil kommer bevillingen til Ar-
bejdstilsynet og politiet.
Det er vanskeligt at skønne over adfærdsvirkningen ved indsatsen. En del heraf er den
præventive effekt, som kontrolindsatsen må forventes at indebære gennem øget opdagel-
sesrisiko. Der foreligger ikke grundlag for at skønne over omfanget heraf.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498006_0003.png
Foruden de opgjorte reguleringer, der vedrører ændringer med bagudrettet virkning, be-
virker indsatsen også reguleringer med fremadrettet virkning. Det må forventes at medfø-
re et begrænset, yderligere provenu.
Side 3 af 3