Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
17. februar 2015
J.nr. 15-0190055
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 405 af 20. januar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Benny Engelbrecht
/ Jacob Vastrup
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497559_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i samme opgørelsesmetode som i svaret på SAU (2010-
11, 1. samling) alm. del, spørgsmål 227, fremsende en opgørelse, der viser antallet af
samtlige skatte- og afgiftsstigninger til erhvervslivet, der direkte eller indirekte vedrører
energi, i perioden fra den 5. april 2009 til den 15. september 2011 under VK-regeringen,
hvor Lars Løkke Rasmussen var statsminister? Desuden ønskes en komplet opgørelse i
tabelform, der i kronologisk rækkefølge viser de enkelte konkrete skatte- og afgiftsstig-
ninger til erhvervslivet, der direkte eller indirekte vedrører energi, herunder med angivelse
af navn, og hvilket varigt provenu i antal mia. kr. til statskassen den pågældende skat og
afgift giver, samt angivelse af, hvad det samlede akkumulerede varige provenu i antal mia.
kr. er som følge af de samlede skatte- og afgiftsstigninger, der direkte eller indirekte ved-
rører energi. Alle tal ønskes oplyst i 2015-priser. Endelig ønskes oplyst om ministeren
mener, at Lars Løkke Rasmussen som statsminister var god til at sænke energiafgifter for
dansk erhvervsliv.
Svar
Jævnfør også besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 404 bemærkes indledningsvist, at der
i perioden 5. april 2009 til 15. september 2011 blev gennemført såvel en række skatte- og
afgiftsstigninger som en række skatte- og afgiftsnedsættelser. Herunder kan skattereform-
pakker som f.eks. Forårspakke 2.0 indeholde kombination af nedsættelser af visse skatter
og afgifter i sammenhæng med forhøjelser af andre skatter og afgifter. Samtidig kan be-
mærkes, at der også i perioden efter 15. september 2011 er gennemført forskellige stig-
ninger såvel som nedsættelser af skatter og afgifter, jf. eksempelvis svaret på FIU alm. del
spørgsmål 420 (2013-14). Der kan generelt set ikke drages konklusioner om skatte- og
afgiftsstigningernes betydning uden samtidig at vurdere størrelsen og navnlig den nærme-
re karakter af ændringerne.
Det vurderes i svaret på SAU alm. del spørgsmål 104 (2012-13), at der er i alt 101 skatte-
og afgiftsforhøjelser i perioden 5. april 2009 til 15. september 2011, der vedrører er-
hvervslivet. Heraf vedrører 52 af forhøjelserne energi, som indebærer et varigt merprove-
nu efter tilbageløb og adfærd i størrelsesordenen 17 mia. kr. (2015-niveau).
I nedenstående tabeller vises en kronologisk opgørelse af skatte- og afgiftsforhøjelserne
inklusiv provenuvirkninger i 2015-niveau. De anførte provenuer er gengivet, som de ud
fra de gennemførte lovforslag mv. fremgår i svaret på SAU alm. del spørgsmål 104 (2013-
13), idet provenuet dog på baggrund af BNP-udviklingen er opregnet til 2015-niveau.
Som ønsket tager opgørelsen udgangspunkt i samme opgørelsesmetode som i svaret på
SAU alm. del spørgsmål 227 (2010-11) og på SAU alm del spørgsmål 104 (2012-13).
Det skal bemærkes, at det ikke i alle tilfælde er muligt at foretage en fuldstændig opdeling
af provenuerne på hhv. erhverv og husholdninger. I oversigten er dette opgjort ved at
henføre skatter til den sektor, som umiddelbart bliver opkrævet de ændrede skatter og
afgifter.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497559_0003.png
Vedkommende, der formelt betaler en skat eller en afgift, er ikke altid den, der bærer
byrden i sidste ende. Skatters og afgifters incidens angiver, hvem der betaler i sidste ende,
og det bestemmes af skatternes og afgifternes overvæltning, dvs. af de skatte- og afgifts-
betingede tilpasninger af priser og aflønninger af produktionsfaktorer mv. Overvejelser
om skatter og afgifters incidens og deres fordeling vil almindeligvis fremgå i de almindeli-
ge bemærkninger til lovforslagene.
Der henvises herudover generelt til provenuoversigterne over gennemførte skatte- og
afgiftslove tilbage til folketingsåret 1998/1999 på Skatteministeriets hjemmeside:
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/provenuoversigter/.
Side 3 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497559_0004.png
Tabel 1. Provenuoversigt m.v. over skatte- og afgiftsforhøjelser for energi i Forårspakke 2.0, mio. kr.
1)
, 2015-niveau
Lov-
forslag
L 207
22.04.09
Forslag til
lov om
ændring af
lov om
afgift af
elektricitet
og forskel-
lige andre
love.
(Forhøjelse
af energi-
afgifterne,
afgift på
erhverve-
nes energi-
forbrug,
afgifts-
mæssig
ligestilling
af central
og decen-
tral kraft-
varme,
afgift på
smøreolie
m.v. og
forhøjelse
af affalds-
afgiften)
Elementer
med skatte-
og afgifts-
stramninger
a. Energiaf-
gifter forhø-
jes (Fra
2010)
b. Videreførel
se af indek-
sering af
energiafgifter
m.v.
2)
(Fra
2016)
c. Reduktion
af godtgørel-
se vedr.
energiafgift
på brændsel
til erhverv
(2010 og
2013)
d. Indekserin
g af ovenstå-
ende (2011-
2015)
e. Udvidelse
af afgifts-
grundlag til
energi til
aircondition
(Fra 2010)
Varigt
merpro-
venu efter
tilbageløb
og adfærd
3.580
Umiddelbar provenuvirkning
2010
2.480
2011
3.260
2012
3.060
2013
3.750
2014
2.760
2015
3.590
2016
3.490
2017
3.420
2018
3.350
2019
3.280
13.230
-
-
-
-
-
-
640
1.230
1.790
2.320
530
320
280
250
920
890
870
850
830
810
790
140
180
180
180
180
180
180
180
180
180
180
1) For lovforslag med såvel lettelser som stramninger er provenuet søgt delt ud på de enkelte elementer. Den samlede provenuvirkning kan ikke direkte sammenholdes med finansieringsdelen i Forårspakke 2.0
2) Finansieringsbidrag fra indeksering af energiafgifter efter 2015 er forudsat i 2015-plan. Merprovenuet indgik derfor ikke som finansieringselement i Forårspakke 2.0, men bidrager til den finanspolitiske holdbarhed.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497559_0005.png
Tabel 2. Provenuoversigt m.v. over skatte- og afgiftsforhøjelser for energi i Forårspakke 2.0 (udover de i foråret 2009 vedtaget) inkl. Serviceeftersyn, Grøn Vækst og
Genopretningsaftalen, mio. kr., 2015-niveau
Varigt
merprovenu
efter tilba-
geløb og
adfærd
20
Umiddelbar provenuvirkning
2010
0
2011
60
2012
60
2013
60
2014
60
2015
50
Lovforslag
L 162
04.06.10
Forslag til lov om
ændring af lov om
afgift af elektricitet,
lov om kuldioxid-
afgift af visse
energiprodukter
og forskellige
andre love. (Æn-
dringer i elpatro-
nordningen,
udvidelse af
solcelleordningen i
elafgiftsloven og
afgift på andre
klimagasser end
CO2 m.v.).
Elementer med
skatte- og afgifts-
stramninger
Afgift på andre
klimagasser ved
energianvendelse
(Fra 2010).
Tabel 3. Provenuoversigt m.v. over skatte- og afgiftsforhøjelser for energi i Finanslov 2011, mio. kr., 2015-niveau
Varigt
merprovenu efter
tilbageløb og
adfærd)
60
Umiddelbar provenuvirkning
2011
110
2012
210
2013
200
2014
190
2015
180
Lovforslag
L 80
17.12.10
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, -registreringsafgiftsloven,
momsloven og forskellige andre love
Elementer med skatte- og
afgiftsstramninger
Øget afgift af varmeproduk-
tion fra kraftvarme (fra
medio 2011).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497559_0006.png
Tabel 4. Folketingsåret, skatte- og afgiftsforhøjelser for energi 2010/2011, mio. kr., 2015-niveau
Varigt
merprovenu efter
tilbageløb og
adfærd)
-510
Lovforslag
L 195A
24.05.11
Forslag til lov om
ændring af lig-
ningsloven, per-
sonskatteloven og
lov om skattefri
kompensation for
forhøjede energi-
og miljøafgifter.
Elementer med
skatte- og afgifts-
forhøjelser
Stigningen i
energiafgiften på
erhverv i 2013
nedsættes propor-
tionalt, mens den
reducerede stig-
ning indføres et år
tidligere i 2012
Umiddelbar provenuvirkning
2011
2012
390
2013
-760
2014
-740
2015
-720
2016
-700