Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494352_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0149010
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 400 af 19. februar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494352_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at ændre grænsen for finan-
sielle aktiver i forbindelse med skattemæssig succession af aktier (pengetankreglen) fra 50
pct. til 75 pct. Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter tilba-
geløb samt efter tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-
2020.
Svar
Succession indebærer, at modtageren indtræder i overdragerens skattemæssige stilling.
Herved sker der ikke en realisering og dermed beskatning af latente avancer i forbindelse
med selve overdragelsen, men først når aktierne efterfølgende overdrages til tredjepart.
Anvendelsen af successionsreglerne er i dag betinget af, at der ikke er tale om en såkaldt
pengetank, hvor over 50 pct. af virksomhedens samlede aktiver har karakter af passiv
pengeanbringelse (pengetankreglen).
Pengetankreglen blev senest ændret som en del af udmøntningen af finanslovsaftalen for
2012. Her blev grænsen for passiv pengeanbringelse ændret fra 75 pct. til 50 pct. (L 30 A,
FT 2011-12). Merprovenuet herfra indgik som et finansieringselement i aftalen om fi-
nansloven for 2012, der bidrog til at forbrugsmulighederne blev øget for familier med de
laveste indkomster.
En forhøjelse af grænsen i pengetankreglen fra 50 pct. til 75 pct. vil øge anvendelsen af
succession i forbindelse med generationsskifte af virksomheder. Dette vil medføre, at
beskatningen af de latente avancer udskydes i potentielt mange år. Denne skatteudskydel-
se vil medføre et rentetab for staten.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvor mange virksomheder der i dag anvender regler-
ne om skattemæssig succession i forbindelse med generationsskifte. I nedenstående pro-
venuvurdering er anvendt de samme skønsmæssige forudsætninger, som blev anvendt
ved provenuvurderingen i forbindelse med L 30 A.
På baggrund af beregningsforudsætningerne i L 30 A skønnes en forhøjelse af grænsen i
pengetankreglen fra 50 pct. til 75 pct. at medføre et umiddelbart varigt mindreprovenu på
ca. 35 mio. kr. årligt. Hvis der indregnes tilbageløb og adfærdsændringer, skønnes det
varige mindreprovenu til ca. 30 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenutab ved forhøjelse af grænsen i pengetankregel fra 50 pct. til 75 pct.
Mio. kr. 2015-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Egne beregninger
2015 2016 2017 2018 2019 2020 Varig virkning
45
35
35
65
50
50
80
60
60
80
60
60
80
60
60
80
60
60
35
30
30
Side 2 af 2