Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494961_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0148936
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 399 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494961_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved at annullere de forenklinger, harmoniseringer
og effektiviseringer af skatte og afgiftslove, som blev vedtaget med (2011-2012) L67, fra
og med 2015. Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter tilba-
geløb samt efter tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-
2020 og varigt.
Svar
I december 2012 blev
L 67 Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskatteloven og
forskellige andre love.(Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberetning af udbytter m.v.)
vedtaget med
et flertal bestående af den daværende regering (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
SF) og Enhedslisten.
Loven indeholder en række ændringer, der sigter på at forenkle, harmonisere og effektivi-
sere skatte- og afgiftslovgivningen. For en nærmere beskrivelse af alle lovforslagets enkel-
te elementer henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger.
I forhold til de økonomiske konsekvenser er det primært ændringerne i rente- og beta-
lingsreglerne, der har betydning, herunder en fremrykning af afregningen af restskat med
én måned.
Det skønnes, at en annullering af de vedtagne ændringer samlet set vil medføre et årligt
umiddelbart mindreprovenu på ca. 40 mio. kr. og et varigt mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 30 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenutab ved at annullere L 67
Mio. kr. 2015-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Egne beregninger
2015 2016 2017 2018 2019 2020 Varig virkning
40
30
30
40
30
30
40
30
30
40
30
30
40
30
30
40
30
30
40
30
30
Der er i provenuvurderingen ikke indregnet eventuelle administrative omkostninger for-
bundet med systemtilpasninger mv. hos SKAT.
I forhold til lovens dele vedrørende nye modeller for beregning af rentesatser skal det
bemærkes, at en annullering ikke er mulig, da det tidligere anvendte beregningsgrundlag
ikke længere opgøres.
Side 2 af 2