Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1530872_0001.png
19. maj 2015
J.nr. 15-0347404
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 394 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om at vurdere udgifterne, hvis aftrapningen af børne- og ungeydelsen for familier med høje indkomster, der blev indført som en del af skattereformen i 2012, afskaffes igen fra og med 2015, til skatteministeren
1530872_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere udgifterne, hvis aftrapningen af børne- og ungeydelsen for
familier med høje indkomster, der blev indført som en del af skattereformen i 2012, af-
skaffes igen fra og med 2015. Ministeren bedes angive udgifterne i tabelform umiddelbart,
efter tilbageløb samt efter tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perio-
den 2016-2020 og varigt.
Svar
Som led i 2012-skattereformen blev der med virkning fra 2014 indført en indkomstaf-
trapning af børne- og ungeydelsen. Ydelsen aftrappes med 2 pct. af den del af indkom-
sten (indkomstgrundlaget for topskatten), der overstiger 723.100 kr. (2015-niveau). Bør-
ne- og ungeydelsen aftrappes således, hvis den ene eller begge ægtefæller hver især tjener
mere end 723.100 kr.
Det skønnes, at den umiddelbare virkning af en afskaffelse af indkomstaftrapningen er
offentlige merudgifter på ca. 265 mio. kr. Efter tilbageløb skønnes merudgifter på ca. 200
mio. kr. årligt, og efter tilbageløb og adfærd skønnes merudgifter på ca. 110 mio. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en afskaffelse af indkomstaftrapningen af børne- og
ungeydelsen
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar mindreudgift
Mindreudgift efter tilbageløb
Mindreudgift efter tilbageløb og adfærd
1
Årligt
265
200
110
1
: Adfærdseffekter er beregnet på baggrund af Skatteministeriets StØV-model og kan afvige marginalt fra Finansministeri-
ets skøn.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2011-data fremskrevet til 2015 i overensstemmel-
se med Økonomisk Redegørelse, december 2014.
Den indkomstafhængige aftrapning af børne- og ungeydelsen indebærer, at marginalskat-
ten er øget med 1,84 pct.-point for de personer, som får aftrappet børne- og ungeydelser,
og hvor indkomsten ikke er tilstrækkelig høj til en fuldstændig aftrapning. En afskaffelse
af aftrapningen af børne- og ungeydelsen vil således betyde en lavere marginalskat for de
personer, der har indkomst i aftrapningsintervallet. Det øger gevinsten fra den sidste
arbejdstime og må derfor påregnes at føre til længere arbejdstid
1
. Samtidig vil en afskaffel-
se medføre større indkomstforskelle i befolkningen.
1
Det bemærkes dog, at effekten modereres af en mindre indkomsteffekt, idet de berørte personer vil få højere disponibel
indkomst (inkl. børne- og ungeydelse) ved en given arbejdsindsats og derfor må påregnes at benytte en mindre del af
denne umiddelbare gevinst til at forkorte arbejdstiden. Den samlede effekt på arbejdsudbud vurderes imidlertid positiv.
Side 2 af 2