Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494441_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0148865
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 392 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494441_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved uanset EU-retlige forpligtigelser fra og med
2015 1) at fjerne afgiften på øl, 2) halvere afgiften på øl og 3) sænke afgiften på øl med 25
pct. Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter tilbageløb samt
efter tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-2020 og
varigt.
Svar
Afgiften på øl i Danmark udgør på nuværende tidspunkt 56,02 kr. pr. liter 100 pct. alko-
hol.
I EU’s alkoholbeskatningsdirektiv udgør minimumsafgiften på øl 1,87 EUR pr. hl pr.
alkoholprocent, svarende til 13,92 kr. pr. liter 100 pct. alkohol. Det er derfor ikke muligt
for Danmark at sænke afgiften under dette niveau. Hertil kommer, at der er en grænse
for, hvor stort spændet mellem øl- og vinafgifterne kan være, da Danmark ikke må dis-
kriminere importerede produkter i forhold til indenlandsk producerede produkter. Vin
anses i overvejende grad for at være et importeret produkt i modsætning til øl, som i
overvejende grad er indenlandsk produceret.
I forbindelse med Vækstplan DK blev det besluttet at reducere ølafgiften med 15 pct. fra
d. 1. juli 2013. Afgiftsnedsættelsen på øl samt indekseringen af vinafgiften, herunder den
seneste forhøjelse pr. 1. januar 2015, har været med til at udvide afgiftsspændet mellem øl
og vin betydeligt. Det vurderes derfor ikke muligt at gennemføre de nævnte afgiftsned-
sættelser for øl alene, såfremt afgiften fortsat skal være i overensstemmelse med EU-
reglerne.
I beregningerne er der, som ønsket, set bort fra disse forbehold, ligesom det forudsættes,
at ændringerne træder i kraft den 1. januar 2015 (dvs. med tilbagevirkende kraft). Bereg-
ningerne bør derfor ses som regneeksempler.
I tabel 1 fremgår de skønsmæssige provenuvirkninger ved en afskaffelse af ølafgiften. I
tabel 2 er vist provenuvirkningen ved en halvering af afgiften, og endelig viser tabel 3
provenuvirkningen ved en afgiftsnedsættelse på 25 pct.
Tabel 1. Provenuvirkning ved en afskaffelse af ølafgiften
Varig
virkning
825
775
700
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
2015
975
925
800
2016
950
900
775
2017
925
875
750
2018
900
850
725
2019
875
825
725
2020
850
800
700
Anm.: Isoleret beregning af en nedsættelse af ølafgiften, hvor der ses bort fra begrænsninger i forhold til EU-regler.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494441_0003.png
Tabel 2. Provenuvirkning ved en halvering af ølafgiften
Varig
virkning
425
400
300
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
2015
475
450
350
2016
475
450
325
2017
450
425
325
2018
450
425
325
2019
425
400
300
2020
425
400
300
Anm.: Isoleret beregning af en nedsættelse af ølafgiften, hvor der ses bort fra begrænsninger i forhold til EU-regler.
Tabel 3. Provenuvirkning ved en 25 pct. nedsættelse af ølafgiften
Varig
virkning
200
200
125
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
2015
250
225
150
2016
225
225
150
2017
225
225
150
2018
225
200
150
2019
225
200
150
2020
200
200
125
Anm.: Isoleret beregning af en nedsættelse af ølafgiften, hvor der ses bort fra begrænsninger i forhold til EU-regler.
Gennemføres de nævnte afgiftsnedsættelser, vil det i praksis indebære et større mindre-
provenu end angivet ovenfor, da det med stor sandsynlighed vil kræve en parallel nedsæt-
telse af vinafgiften. En afskaffelse af ølafgiften vil desuden være i strid med EU’s alko-
holbeskatningsdirektiv.
Side 3 af 3