Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1496904_0001.png
16. februar 2015
J.nr. 15-0148673
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 390 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496904_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at 1) annullere stigningen på
afgiften på NOx fra ca. 5 kr. til 25 kr. pr. kg NOx og 2) annullere afgiftspålæggelsen af
NOx-udledning fra det udvidede antal energianlæg som aftalt med finansloven for 2012.
Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter tilbageløb samt efter
tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-2020 og varigt.
Svar
Som en del af Aftalen om Finansloven for 2012 mellem regeringen (S, R, SF) og Enheds-
listen blev NOx-afgiften forhøjet fra ca. 5 kr. pr kg til 25 kr. pr. kg med virkning fra 1. juli
2012. Afgiften indekseres og udgør 26,4 kr. pr. kg i 2015.
En nedsættelse af NOx-afgiften vil øge luftforureningen og helbredsomkostningerne i
Danmark. Danmark har forpligtet sig til at reducere de samlede nationale NOx-
udledninger. NOx-afgiften indgår som en del af Danmarks indsats for at overholde disse
forpligtelser.
Med udgangspunkt i besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 542 af 9. maj 2014 skønnes
en nedsættelse af NOx-afgiften fra 26,4 kr. pr. kg til 5 kr. pr. kg at medføre et umiddel-
bart mindreprovneu på ca. 500 mio. kr. i 2015,
jf. tabel 1.
Den varige virkning efter tilbage-
løb
1
og adfærd skønnes at udgøre et mindreprovenu på ca. 220 mio. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en nedsættelse af NOx-afgiften til 5 kr. pr. kg
Mio. kr., 2015-niveau
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
1)
Provenu efter ændret adfærd
2015
-500
-630
-420
-330
2016
-500
-620
-420
-330
2017
-490
-620
-420
-330
2018
-490
-610
-410
-330
2019
-490
-610
-410
-330
2020
-480
-600
-410
-320
Varigt
-330
-410
-280
-220
Anm.: NOx-afgiften på benzin og diesel er modsvaret af tilsvarende lempelser i energiafgiften. Den reelle belastning af
vejtransporten ved den forhøjede afgift er derfor nul, og vejtransport indregnes ikke i mindreprovenuet ved nedsættelse af
NOx-afgiften.
1) Se fodnote 1.
Med finanslovsaftalen for 2012 fik stempelmotorer og turbiner med en nominel indfyret
effekt på 10-30 MW pligt til at foretage måling af udledning af NOx og betale afgift af
deres udledninger. Bestemmelsen er med lov nr. 1532 af 27. december 2014 trådt i kraft
etapevis fra 1. januar 2015.
De landbaserede anlæg har hele tiden været omfattet af afgiften og betalte som udgangs-
punkt NOx-afgift baseret på deres input af energiprodukter. Dog havde de også mulighed
for at måle deres udledninger og betale afgift på baggrund af disse målinger.
1
Tilbageløb og adfærd svarer til det anvendte i forbindelse med svaret på SAU alm. del spørgsmål 542 af 9. maj 2014. Der pågår en revision
af beregningen af tilbageløbet, som ikke er afsluttet på nuværende tidspunkt.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496904_0003.png
Med finanslovsaftalen for 2012 skal landbaserede anlæg på 10-30 MW måle og betale
afgift på baggrund af deres målinger. Anlæg i Nordsøen på 10-30 MW, som ikke tidligere
skulle betale NOx-afgift, skal nu betale afgift. I praksis er det således de små off-shore
anlæg, der især bliver påvirket af ændringen.
Det umiddelbare mindreprovenu ved at annullere afgiftspålæggelsen for det udvidede
antal anlæg (i praksis kun små off-shore anlæg) skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. i 2015,
jf. tabel 2.
Den varige virkning efter adfærd og tilbageløb
2
skønnes at udgøre ca. 20 mio.
kr.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved at annullere afgiften på 10-30 MW anlæg i Nordsøen
Mio. kr., 2015-niveau
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
1)
Provenu efter ændret adfærd
1) Se fodnote 2.
2015
-50
-70
-50
-20
2016
-50
-70
-50
-20
2017
-50
-70
-40
-20
2018
-50
-70
-40
-20
2019
-50
-70
-40
-20
2020
-50
-60
-40
-20
Varigt
-30
-40
-30
-20
2
Tilbageløb og adfærd svarer til det anvendte i forbindelse med svaret på SAU alm. del spørgsmål 543 af 9. maj 2014. Der pågår en revision
af beregningen af tilbageløbet, som ikke er afsluttet på nuværende tidspunkt.
Side 3 af 3