Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494950_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0148936
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 389 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494950_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at annullere ændringen i
afskrivningsreglerne for vindmøller med en kapacitet over 1 MW, som blev aftalt i for-
bindelse med finansloven for 2013. Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform
umiddelbart, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for
hvert år i perioden 2015-2020 og varigt.
Svar
Med vedtagelsen af L 81
Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift af lønsum m.v., af-
skrivningsloven, lov om afgift af lystfartøjsforsikringer og forskellige andre love
i december 2012 blev
afskrivningssatsen for investeringer i vindmøller med en kapacitet over 1 MW nedsat fra
25 pct. årligt til 15 pct. årligt. Ændringen af afskrivningsreglerne indgik i aftalen om fi-
nansloven for 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SF) og
Enhedslisten, som bl.a. styrkede indsatsen mod social dumping og igangsatte en ekstraor-
dinær arbejdsmarkedsindsats.
Hvis afskrivningssatsen forhøjes til det gamle niveau på 25 pct., vil det medføre en ud-
skydelse af beskatningen. Dette vil medføre et betydeligt mindreprovenu i de første år,
mens den langsigtede virkning alene består af et rentetab.
Investeringsomfanget i vindmøller varierer meget fra år til år. Nedenstående provenuvur-
dering af en forhøjelse af afskrivningssatsen for vindmøller til 25 pct. er derfor forbundet
med betydelig usikkerhed. Ligesom ved provenuvurderingen i forbindelse med L 81 er
det lagt til grund, at investeringsomfanget i nye vindmøller udgør ca. 5 mia. kr. årligt.
Heraf antages det skønsmæssigt, at 80 pct. af de samlede investeringer foretages af sel-
skaber, mens de resterende 20 pct. foretages af personer. Under disse forudsætninger
vurderes ændringen i afskrivningsreglerne for vindmøller at medføre et umiddelbart min-
dreprovenu efter tilbageløb på ca. 110 mio. kr. i 2015, og det varige mindreprovenu
skønnes at udgøre ca. 100 mio. kr.
jf. tabel 1
Tabel 1. Provenuvirkning ved forhøjelse af afskrivningssatsen for vindmøller fra 15 pct. til 25 pct.
Mio. kr. 2015-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Provenuvirkning efter tilbageløb
2015 2016 2017 2018 2019 2020 Varig virkning
150
110
240
170
170
300
210
210
330
240
240
340
250
250
350
250
250
140
100
100
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd 110
Kilde: Egne beregninger
En forhøjelse af afskrivningssatsen til 25 pct. vil gøre afskrivningsreglerne for vindmøller
mere gunstige end for andre investeringer med samme økonomiske levetid. Forhøjelsen
af afskrivningssatsen har derfor karakter af en skatteudgift. Den skitserede ændring af
afskrivningsreglerne for vindmøller vil også indebære statsstøtte til vindmøllesektoren, og
ændringen vil derfor også kræve, at reglerne på ny notificeres som statsstøtte over for
Europa-Kommissionen og godkendes af denne, før reglerne kan træde i kraft.
Side 2 af 2