Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494952_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0148593
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 388 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494952_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at annullere stramningen af
rentefradragsbegrænsningsreglerne, som blev vedtaget med (2011-12) L 30 B. Ministeren
bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter tilbageløb samt efter tilbageløb
og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-2020 og varigt.
Svar
Med vedtagelsen af L 30B
Lov om ændring af selskabsskatteloven (Justering af rentefradragsbe-
grænsningsreglerne)
i december 2011 blev rentefradragsbegrænsningsreglerne strammet for
selskaber. Ændringen af reglerne indgik i aftalen om finansloven for 2012, som bl.a. om-
fattede ophævelsen af starthjælpen og en kickstart af dansk økonomi.
Reglerne om rentefradragsbegrænsning består af to elementer - et renteloft og en såkaldt
EBIT-regel (Earnings Before Interest and Taxes – EBIT). Efter reglen om renteloftet kan
selskaber ikke fradrage nettofinansieringsudgifter, der overstiger en standardforrentning
af den skattemæssige værdi af driftsaktiverne. Efter EBIT-reglen kan selskaber ikke fra-
drage nettofinansieringsudgifter, der overstiger 80 pct. af den skattepligtige indkomst før
nettofinansieringsudgifter.
Både i forhold til reglen om renteloft og EBIT-reglen gælder, at beskæringen maksimalt
kan nedsætte indkomstårets fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter til et grundbe-
løb på 21,3 mio. kr.
Tidligere blev grundbeløbet reguleret årligt efter personskattelovens § 20, omend regule-
ringen var suspenderet i 2012 og 2013 som følge af Genopretningspakken. Med vedtagel-
sen af L 30B i december 2011, blev reguleringen ophævet permanent, og grundbeløbet på
21,3 mio. kr. blev dermed fastlåst nominelt. Staten opnår herved et gradvist stigende
merprovenu, i takt med at selskabernes fradragsmulighed bliver gradvist mindre.
En genindførelse af § 20-reguleringen skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu
for staten på ca. 15 mio. kr. i 2015, som derefter stiger gradvist med tiden. Den umiddel-
bare varige virkning skønnes til et mindreprovenu på ca. 530 mio. kr. årligt, og ca. 330
mio. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Opgørelsen af den varige virkning er forbundet med
betydelig usikkerhed. Genindførelsen af reguleringen vil kun berøre få store selskaber og
forventes ikke at medføre nævneværdige adfærdsvirkninger.
Tabel 1. Provenutab ved genindførsel af § 20-regulering af loftet for rentefradragsbegrænsning
Mio. kr. 2015-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Egne beregninger
2015 2016 2017 2018 2019 2020 Varig virkning
15
10
10
30
20
20
50
30
30
70
40
40
90
55
55
115
70
70
530
330
330
Side 2 af 2