Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494389_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0148544
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 384 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494389_0002.png
Spørgsmål 384
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at annullere 1) ophævelsen
af fradrag for formueforvaltningsomkostninger og 2) nedsættelsen af loftet for fradrags-
berettigede indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension, som blev vedtaget
med (2011-12) L 28. Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter
tilbageløb samt efter tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden
2015-2020 og varigt.
Svar
Som en del af udmøntningen af finanslovsaftalen for 2012 fremsatte den daværende skat-
teminister lovforslag L 28 (2011-12). I forslaget indgik en afskaffelse af fradrag for for-
mueforvaltningsomkostninger og en nedsættelse af det loft, som blev indført i som led i
Forårspakke 2.0, for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende al-
derspension fra 100.000 kr. til 55.000 kr.
Det viste sig imidlertid under folketingsbehandlingen af L 28, at forslaget om at ophæve
fradraget for formueforvaltningsomkostninger ikke kunne gennemføres i den form, der
var lagt op til.
Derfor blev forslaget erstattet med en forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen med 0,3
pct.-point og en yderligere nedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepensioner med
5.000 kr. årligt til 50.000 kr. Det bidrog til at finansloven for 2012 var fuldt finansieret.
Finansloven omfattede bl.a. en ”kickstart” af økonomien, samt afskaffelse af starthjælpen
og kontanthjælpsloftet, og bidrog dermed til at reducere indkomstforskellene.
På baggrund af samme oplysninger om indbetalinger, som blev anvendt i forbindelse med
lovforslaget, skønnes en forhøjelse af loftet for fradragsberettigede indbetalinger til rate-
pension og ophørende alderspension til 100.000 kr. fra 2015 at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 2,7 mia. kr. i 2015. Opgjort i varig virkning skønnes det umiddelba-
re mindreprovenu til ca. 450 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Mindreprovenu ved at forhøje loftet for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension til 100.000 kr. og nedsætte PAL-skatten til 15 pct.
Varig
2020 virkning
450
230
690
520
520
Mio. kr. (2015-niveau)
Forhøjelse af rateloftet
Reduktion af PAL-skatten
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2015
2016
2017
2018
2019
2.660 2.490 2.340 2.190 2.060 1.930
390
370
250
210
180
320
3.050 2.860 2.590 2.400 2.240 2.250
2.300 2.160 1.950 1.810 1.690 1.700
2.300 2.160 1.950 1.810 1.690 1.700
Kilde: Lovmodellen og Økonomisk Redegørelse, august 2014 og december 2014.
Baseret på
Økonomisk Redegørelse,
december 2014 og august 2014 skønnes en nedsættelse
af pensionsafkastskattesatsen til 15 pct. at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca.
390 mio. kr. i 2015, mens det umiddelbare mindreprovenu opgjort i varig virkning skøn-
nes til ca. 230 mio. kr. årligt.
Side 2 af 2