Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1510242_0001.png
20. marts 2015
J.nr. 15-0148865
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 383 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510242_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at annullere den kompense-
rende indeksering af visse afgifter, der blev indført med (2011-12) L 34. Altså spørges der
til en situation, hvor L 34 annulleres, men hvor de ændringer, der blev vedtaget i forbin-
delse med Skattereformen 2012, bibeholdes. Ministeren bedes angive provenutabet op-
gjort over hvert enkelt initiativ og samlet i tabelform umiddelbart, efter tilbageløb samt
efter tilbageløb og ændret adfærd i mio. 2015-kr. for hvert år i perioden 2015-2020 og
varigt.
Svar
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2012 blev det vedtaget at gennemføre en kom-
penserende indeksering af en række afgifter, idet punktafgifterne som hovedregel havde
været fastholdt på det samme kronebeløb siden 2002 (L 34 (2011-12)). Det indebar, at
afgiftssatserne i brændstofforbrugsafgiftsloven, forbrugsafgiftsloven, vandafgiftsloven og
vægtafgiftsloven blev forhøjet (nominelt) med henholdsvis 4,6 pct. i 2012 og 4,35 pct. i
2013. Indekseringen indhentede alene noget af den reale udhuling, som de fastholdte
afgiftssatser havde medført.
Efterfølgende blev det i forbindelse med skattereformen i 2012 besluttet at indeksere
afgifterne ved diskretionære forhøjelser på henholdsvis 7,4 pct. i 2015 og 5,5 pct. i 2018,
svarende til en indeksering på 1,8 pct. årligt frem til 2020 (L 197 (2011-12)).
I provenuberegningerne er der derfor taget udgangspunkt i en situation, hvor de gælden-
de satser i 2011 forhøjes med 7,4 pct. i 2015 og 5,5 pct. i 2018, men hvor afgiftsforhøjel-
serne i 2012 og 2013 annulleres.
Som en del af L34 (2011-12) blev der desuden indført et drikkevandsbidrag på 67 øre pr.
m
3
. Drikkevandsbidraget finansierer Miljøministeriets og kommunernes opgaver i forbin-
delse med beskyttelse af grundvandet. Drikkevandsbidraget blev i L 34 flyttet fra vand-
forsyningsloven til lov om afgift af ledningsført vand. I beregningen er drikkevandsbidra-
get fastholdt.
En ophævelse af den kompenserende indeksering med virkning fra den 1. januar 2015
skønnes at indebære et varigt umiddelbart mindreprovenu på ca. 650 mio. kr. årligt for
vægt- og ejerafgifterne, 120 mio. kr. for afgift på ledningsført vand og ca. 35 mio. kr. for
forbrugsafgifterne svarende til godt 800 mio. kr. i alt. Den varige virkning efter tilbageløb
og adfærd skønnes at udgøre henholdsvis 375 mio. kr. årligt for vægt- og ejerafgifterne,
90 mio. kr. for afgift på ledningsført vand og ca. 35 mio. kr. for forbrugsafgifterne sva-
rende til 500 mio. kr. i alt,
jf. tabel 1.
Det kan bemærkes, at der i forhold til L34 er sket en nedjustering af provenuskønnet ved
indekseringen af vægt- og ejerafgifterne. Det skyldes, at der er foretaget en opdatering af
grundlaget, som afspejler, at der siden L34 er sket en forbedring af nye bilers energieffek-
tivitet, og dermed er den gennemsnitlige ejerafgift reduceret. Det er endvidere her såvel
som i L34 beregningsteknisk forudsat, at grundlaget fremadrettet følger BNP-væksten,
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510242_0003.png
dvs. der tages ikke højde for, at den gennemsnitlige afgift fortsat må forventes at falde,
efterhånden som de ældste biler erstattes af nye biler med bedre energieffektivitet.
Tabel 1. Provenuvirkning ved ophævelse af den kompenserende indeksering i L 34 (2011-12)
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Vægt- og ejerafgift
Vandafgift
Forbrugsafgifterne
I alt
Mindreprovenu efter tilbageløb
1)
Vægt- og ejerafgift
Vandafgift
Forbrugsafgifterne
I alt
500
120
35
655
500
120
35
655
475
120
35
630
500
120
35
655
500
110
35
645
475
110
35
620
475
110
35
620
675
130
40
845
650
130
40
820
650
120
35
805
675
120
40
835
650
120
40
810
650
120
35
805
650
120
35
805
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Varig
Virkning
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbud
Vægt- og ejerafgift
Vandafgift
Forbrugsafgifterne
I alt
425
110
35
570
425
110
35
570
400
100
35
535
425
100
35
560
400
100
35
535
400
100
35
535
375
90
35
500
Anm.: Adfærdseffekterne er opgjort inkl. en standardberegnet virkning på arbejdsudbuddet.
1) Tilbageløb svarer til det anvendte i forbindelse med indførelse af lovforslaget. Der pågår en revision af beregningen af
tilbageløbet, som ikke er afsluttet på nuværende tidspunkt.
Side 3 af 3