Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494369_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0192021
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 381 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494369_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at afskaffe boafgiften af
familieejede virksomheders erhvervsmæssigt anvendte aktiver for hvilke, der kan ske
skattemæssig succession efter dødsboskatteloven. Ministeren bedes angive provenutabet i
tabelform umiddelbart, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og ændret adfærd i mio.
2015-kr. for hvert år i perioden 2015-2020 og varigt.
Svar
Der foreligger ikke tilgængelige statistiske oplysninger om boafgiften, der kan danne
grundlag for et underbygget skøn over, hvor stor en andel af provenuet, der kan henføres
til ejere af familieejede virksomheder, og heller ikke hvilke typer af aktiver der indgår i
afgiftsgrundlaget.
Hvis det imidlertid rent beregningsmæssigt antages, at omkring 25-30 pct. af grundlaget
for boafgiften udgøres af erhvervsmæssige aktiver, hvor der vil kunne ske skattemæssig
succession, vil en afskaffelse af boafgiften heraf medføre et umiddelbart mindreprovenu i
størrelsesordenen 1-1,5 mia. kr. årligt og 0,8-1,1 mia. kr. efter automatisk tilbageløb på
moms og afgifter,
jf. tabel 1.
Skønnet er selvsagt forbundet med betydelig usikkerhed. Det
er i beregningerne bl.a. lagt til grund, at en ikke ubetydelig del af værdierne i boer med et
væsentligt provenupotentiale omfatter aktiver forbundet med erhvervsvirksomhed.
Hvis erhvervsmæssige aktiver skal fritages for boafgift, vil det være særdeles vanskeligt at
sikre, at fritagelsen ikke utilsigtet tilfalder arvinger, der ikke har til hensigt at videreføre
den erhvervsmæssige virksomhed, uden at værnsreglerne samtidig får uhensigtsmæssige
virkninger og skaber svære afgrænsningsproblemer. Hvis bo- og gaveafgiften i stedet helt
afskaffes, vil det medføre et umiddelbart mindreprovenu i størrelsesordenen 4-4,5 mia.
kr. årligt.
Bo- og gaveafgiften kan ses på linje med beskatningen af kapitalindkomst og virker i den-
ne forstand på samme måde som fx selskabsskat og aktieindkomstskat af det afkast, der
tilfalder aktionærerne. Omvendt kan opsparing også ses som en form for forsikring i lyset
af usikkerhed om den enkeltes faktiske levetid, og at en del af arven derfor kan være
”uplanlagt”, ligesom arv potentielt kan svække tilskyndelsen til at arbejde mv. for arve-
modtageren. Beskatning af arv og gave anses derfor for mindre forvridende end andre
skatter på kapitalindkomst. På denne baggrund vurderes ændringer af boafgiften kun at
have begrænsede strukturelle effekter på vækst og arbejdsudbud.
Tabel 1. Mindreprovenu ved afskaffelse af boafgift af aktiver i familieejede erhvervsvirksomheder
Varig
virkning
1,0-1,5
0,8-1,1
0,8-1,1
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriets skøn.
2015
1,0-1,5
0,8-1,1
0,8-1,1
2016
1,0-1,5
0,8-1,1
0,8-1,1
2017
1,0-1,5
0,8-1,1
0,8-1,1
2018
1,0-1,5
0,8-1,1
0,8-1,1
2019
1,0-1,5
0,8-1,1
0,8-1,1
2020
1,0-1,5
0,8-1,1
0,8-1,1
Side 2 af 2