Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494959_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0148876
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 377 af 19. januar 2015 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Jacob Vastrup
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494959_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved fra og med 2015 at nedsætte selskabsskatten
for alle typer virksomheder i Danmark til 20 procent. Ministeren bedes i sit svar inkludere
en annullering af tillægsselskabsskatten for kulbrintevirksomhed og forøgelsen af løn-
sumsafgiften for den finansielle sektor, som begge blev indført som modgående skatte-
stigninger i forbindelse med Vækstplan DK. Ministeren bedes angive provenutabet i ta-
belform umiddelbart, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd i mio. 2015-kr. for
hvert år i perioden 2015-2020 og varigt.
Svar
Regeringens skattepolitik omfatter blandt andet Aftale om skattereform fra juni 2012,
som sænker skatten på arbejde med i alt godt 14 mia. kr. frem mod 2022 og dermed styr-
ker arbejdsudbuddet og de offentlige finanser. Aftalerne om Vækstplan DK fra foråret
2013 indebærer en reduktion i en række afgifter på virksomhederne og en gradvis reduk-
tion af selskabskatten frem mod 2016, hvilket bidrager til en forbedring af virksomheder-
nes produktivitet og konkurrenceevne. Dette styrkes yderligere med aftale om Vækstplan
2014 og aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO. Lempelserne er finan-
sieret, som del af de politiske aftaler.
Den skønnede provenuvirkning ved nedsættelse af selskabsskatten til 20 pct. samt tilbage-
rulning af forhøjelsen af lønsumsafgiften for den finansielle sektor fra Vækstplan DK
fremgår af
tabel 1.
De beskrevne initiativer skønnes samlet set at være forbundet med et
varigt mindreprovenu efter tilbageløb på i størrelsesordenen 5 mia. kr. Skønnet er for-
bundet med usikkerhed.
Det er i beregningerne lagt til grund:
At selskabsskattesatsen samt satsen for virksomhedsordningen nedsættes til 20 pct. fra
og med indkomståret 2015.
At tillægsselskabsskatten for kulbrinteindkomst afskaffes, således at den samlede sel-
skabsskattesats også for kulbrinteskattepligtige selskaber vil udgøre 20 pct. fra og med
indkomståret 2015.
At forhøjelsen af lønsumsafgiften som en del af Vækstplan DK annulleres, hvorved
lønsumsafgiftssatsen for finansiel virksomhed vil være 11,2 pct. af lønsummen i 2015
og 12,2 pct. af lønsummen i 2020. Satsforhøjelserne som del af Skattereformen 2012
forudsættes fastholdt.
Der kan henvises til Vækstplan DK, teknisk baggrundsrapport (marts 2013) for en be-
skrivelse af strukturvirkningerne ved en nedsættelse af selskabsskattesatsen.
Udover disse strukturvirkninger skal nedsættelsen af selskabsskatten ses i sammenhæng
med det øvrige skattesystem, herunder beskatningen af hovedaktionærer, som ved lavere
selskabsskat kan vælge at tage afkast ud af selskaberne i form af udbytte frem for løn til
en lavere beskatning. Det vil alt andet lige give anledning til en yderligere afledt reduktion
af provenuet, som ikke er indregnet i provenuskønnet.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494959_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning ved nedsættelse af selskabsskatten til 20 pct. og tilbagerulning af højere
lønsumsafgift for den finansielle sektor fra Vækstplan DK
Mio. kr. 2015-niveau
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Varig virkning
Nedsættelse af selskabsskat til 20 pct. inkl. for kulbrintevirksomhed og VSO
1
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
8.250 5.500 5.500 5.500 5.500 5.500
8.250 5.250 5.000 4.750 4.750 4.500
8.250 5.000 4.750 4.500 4.250 4.000
5.250
4.250
2.750
Tilbagerulning af højere lønsumsafgift for den finansielle sektor fra Vækstplan DK
2
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
410
360
320
940 1.020 1.150 1.230 1.230
820
740
900 1.000 1.070 1.070
810
900
970
970
1.210
1.050
950
Anm.: Provenuvirkning ved nedsættelsen af selskabsskatten til 20 pct. afrundet til nærmeste ¼ mia. kr.
1)
Profil for tilbageløb og adfærd i 2015 til 2020 svarer til den anvendte i forbindelse med nedsættelsen af selskabsskattesatsen med
Vækstplan
DK.
Det skal dog understreges, at der er markant usikkerhed om den tidsmæssige placering af tilbageløbet og adfærden.
2)
Det er forudsat, at lønsumsafgiften overvæltes i priserne på finansielle ydelser, hvorved tilbageløbet vil afhænge af, hvorvidt aftageren af
finansielle produkter er momspligtig eller ikke-momspligtig.
Side 3 af 3