Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1494892_0001.png
6. februar 2015
J.nr. 15-0070076
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 343 af 12. januar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Troels Kjølby Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494892_0002.png
Spørgsmål
I hvilket omfang er der MAP-sager med skattelylande, og hvordan er evt. afsluttede sager
endt (antal sager, beløb og summeret)
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT.
”Der er ikke nogen fast definition af skattely, ligesom skattely er en dynamisk størrelse.
Danske transfer pricing-sager vedrører typisk ikke transaktioner med det, som normalt
opfattes som skattely.
Af svar på SAU alm. del spørgsmål 510 (2013-2014) fremgår det, at det i 2013 kun var to
ud af i alt 77 gennemførte transfer pricing-forhøjelser, der var gennemført i det daværen-
de transfer pricing-projekt om skattely, jf. også SAU alm. del spørgsmål 359.
De fleste MAP-sager er med andre OECD-lande, jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 355,
hvilket afspejler, at transfer pricing-sager typisk udspringer af almindelige forretnings-
mæssige transaktioner inden for koncerner. Samlet set viser MAP-sagerne noget om,
hvilke lande danske koncerner investerer i, hvilke lande der typisk investerer i Danmark
og den samhandel, der udspringer heraf.
I OECD-kredsen er der selvfølgelig en række lande med en lavere beskatning end Dan-
mark, som fx Irland og Schweiz. SKAT forhandler med disse lande som med alle andre
lande, jf. forpligtelserne i de respektive dobbeltbeskatningsaftaler. Det afgørende er såle-
des, om de interesseforbundne parter har handlet til de priser og på de vilkår, som uaf-
hængige parter ville have anvendt (armslængdeprincippet), og ikke, hvordan de respektive
lande vælger at beskatte den indkomst, som skal allokeres til dem.
De fleste af de lande, som typisk betegnes som skattely, skal Danmark ikke MAP-
forhandle med, idet de ikke har nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark,
der indeholder en forhandlingsforpligtelse vedrørende kontrollerede transaktioner (trans-
aktioner mellem interesseforbundne parter).”
Side 2 af 2