Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1491870_0001.png
30. januar 2015
J.nr. 15-0059307
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 337 af 9. januar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491870_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad provenueffekten vil være, hvis anlæg til transmission
af radio og tv afskrives som almindelige ”lange aktiver”, jf. afskrivningslovens § 5C, stk. 1,
nr. 1.
Svar
Udstyr til transmission af radio-, tv- og telekommunikation kan efter de gældende regler
afskrives med 7 pct. årligt af den afskrivningsberettigede saldoværdi
(jf. afskrivningsloven § 5
C stk.2).
Hvis disse aktiver i stedet kunne afskrives efter reglerne i afskrivningsloven § 5C,
stk. 1 ville de kunne afskrives med 15 pct. årligt af den afskrivningsberettigede saldoværdi.
Med digitaliseringen af samfundet synes det umiddelbart ikke realistisk at differentiere
mellem udstyr til transmission af radio og tv på den ene side og telekommunikation på
den anden side. I nedenstående provenuvurdering er det derfor lagt til grund, at alle disse
aktiver får mulighed for at afskrive med 15 pct. årligt.
Ifølge Danmarks Statistik udgjorde de samlede investeringer i informations- og kommu-
nikationsudstyr ca. 21,1 mia. kr. i 2013, hvoraf skønsmæssigt knap 15 mia. kr. blev foreta-
get af skattepligtige virksomheder. Hvor stor en andel heraf, der vedrører udstyr til
transmission af radio-, tv- og telekommunikation, kan ikke umiddelbart fastslås. I prove-
nuvurderingen antages det beregningsteknisk, at andelen udgør 50 pct. svarende til ca. 7,5
mia. kr.
En forhøjelse af afskrivningssatsen til 15 pct. vil medføre, at afskrivningerne fremrykkes,
og dermed at beskatningen udskydes. Dette vil i de første år efter implementeringen med-
føre et gradvist stigende mindreprovenu. Det umiddelbare mindreprovenu skønnes til ca.
165 mio. kr. i 2016 stigende til 465 mio. kr. i 2024. Herefter falder mindreprovenuet grad-
vist i takt med, at de udskudte skatter realiseres
(jf. tabel 1).
Tabel 1. Mindreprovenu ved lempeligere afskrivningsregler for udstyr til transmission af radio, tv og
telekommunikation
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2016
165
40
65
2017
290
165
190
2018
385
260
285
2019
455
330
350
Varigt
355
230
255
Anm: Det er lagt til grund, at ændringen i afskrivningsreglerne har virkning fra 1. januar 2016.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
På sigt vil de lempeligere afskrivningsregler medføre et mindreprovenu svarende til rente-
tabet ved den udskudte beskatning. Den umiddelbare varige virkning kan beregnes til et
mindreprovenu på ca. 355 mio. kr. årligt, mens den varige virkning efter adfærd og tilba-
geløb skønnes at udgøre et mindreprovenu på 255 mio. kr. årligt
1
. Forlaget medfører en
skatteudgift, som skal finansieres inden for udgiftsloftet.
1
I vurderingen er det lagt til grund, at tilbageløbet i form af øgede indtægter fra andre skatter og afgifter udgør ca. 35 pct. af
den umiddelbare varige virkning. Desuden er det i forhold til adfærdseffekten lagt til grund, at de lempeligere afskriv-
ningsregler vil øge investeringerne i udstyr til transmission af radio, tv og telekommunikation med 10 pct., da afkastet af
investeringerne øges.
Side 2 af 2