Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1524375_0001.png
29. april 2015
J.nr. 14-5325303
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 326 af 22. december 2014 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om ministeren vil fremsende en opdateret beregning af sit svar på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 348, til skatteministeren
1524375_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes fremsende en opdateret beregning af sit svar på SAU (2013-14) alm. del
– spørgsmål 348.
Svar
Svaret på alm. del spørgsmål 348 (2013-14) drejede sig om de provenumæssige og forde-
lingsmæssige konsekvenser af at ophæve fradragsretten for AM-bidraget i grundlaget for
topskat, således at der alene gives fradrag i grundlagene for de proportionale skatter, dvs.
kommune- og kirkeskat, sundhedsbidrag samt bundskat.
I 2015 skønnes der at blive opkrævet ca. 88 mia. kr. i arbejdsmarkedsbidrag. Heraf skøn-
nes ca. 8,8 mia. kr. at udgøres af bidrag af indskud på arbejdsgiveradministrerede pensi-
onsordninger.
En ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget i grundlaget for topskatten skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på 4,6 mia. kr. (2015-regler i 2015-niveau). Efter
tilbageløb skønnes et merprovenu på ca. 3,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Der er heri alene indregnet
en ophævelse af fradragsret for AM-bidrag, der direkte vedrører personers disponible
indkomst, dvs. skønnet er eksklusiv virkningen af AM-bidrag på indskud på arbejdsgiver-
administrerede pensionsordninger.
1
En afskaffelse af fradragsretten for AM-bidraget i topskattegrundlaget skønnes at have
negative effekter på arbejdsudbuddet. Merprovenuet efter tilbageløb samt arbejdsudbuds-
effekter skønnes at udgøre knap 1,8 mia. kr. i 2015.
Den negative adfærdsvirkning afspejler først og fremmest, at topskattegrænsen nu nås
ved en lavere arbejdsindkomst på ca. 459.000 kr. mod hidtil ca. 499.000 kr. (2015-regler),
hvorved flere personer bliver omfattet af topskatten. Samtidig får eksisterende topskatte-
ydere en forøgelse af marginalskatten på 1,2 pct.-point. Det afspejler, at fradraget for
AM-bidrag i udgangspunktet mindsker betydningen af topskatten (og de proportionale
skatter, jf. ovenfor) med 8 pct. I udgangspunktet vil en fremgang i arbejdsindkomsten på
100 kr. og dermed 8 kr. ekstra i AM-bidrag således øge grundlaget for beregning af tops-
katten (og de proportionale skatter) med 92 kr., hvorved topskatten øges med ca. 13,8 kr.
1
Dermed vil der opstå en mindre asymmetri i marginalskatten for en topskatteyder, hvor der vil være uændret skat på den
del af en ekstra arbejdsindkomst, som indbetales på en arbejdsgiveradministreret pensionsordning (inkl. beskatningen på
udbetalingstidspunktet), men højere skat på den del, som ikke indbetales på en sådan ordning. Omvendt vil en tilsvarende
ophævelse af fradragsretten for AM-bidrag på indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger medføre, at
det grundlæggende princip om bortseelsesret ved indkomstopgørelsen for sådanne indbetalinger skal ændres, således at det
AM-bidrag, som pensionsinstitutterne indeholder af indbetalingerne, medregnes i grundlaget for topskat. De administrative
konsekvenser herved vil formentlig være betydelige.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om ministeren vil fremsende en opdateret beregning af sit svar på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 348, til skatteministeren
1524375_0003.png
(15 pct. af 92 kr.)
2
. Uden fradrag for det betalte AM-bidrag vil der blive tale om, at tops-
katten øges med ca. 15 kr. (15 pct. af 100 kr.).
Topskattegrænsen forhøjes gradvist frem til 2022, hvorved effekten af at ophæve AM-
bidraget i topskatten reduceres. Med 2022-regler skønnes merprovenuet til ca. 4,0 mia. kr.
(2015-niveau) i umiddelbar virkning og knap 1,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Den
varige virkning efter tilbageløb og adfærd skønnes tilsvarende til ca. 1,7 mia. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afskaffelse af fradragsretten for AM-bidrag i top-
skattegrundlaget
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1
2015-regler
4,6
3,5
1,8
2022-regler
4,0
3,1
1,7
Varig virkning
-
-
1,7
1: Adfærdseffekter er beregnet på baggrund af Skatteministeriets StØV-model.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen. 2011-data fremskrevet til 2015 i overensstemmelse med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse,
december 2014.
Knap halvdelen af merprovenuet kan henføres til personer i 10. indkomstdecil,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser ved en afskaffelse af fradragsretten for AM-
bidrag i topskattegrundlaget (2015-regler)
Antal
(1.000)
553
553
553
553
553
553
553
553
553
553
5.530
Ændring af
rådighedsbeløb
(pct.)
-0,1
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,6
-0,8
-1,1
-0,5
Umiddelbart
merprovenu
(mio. kr.)
15
15
30
65
120
230
375
615
980
2.180
4.625
2015-niveau
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen. 2011-data fremskrevet til 2015 i overensstemmelse med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse,
december 2014.
2
Det skrå skatteloft betyder, at der med en gennemsnitlig kommuneskat på 24,9 pct. opnås et skattenedslag, som reducerer
topskattesatsen på arbejdsindkomst fra 15 pct. til 14,97 pct.
Side 3 af 3