Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1487154_0001.png
19. januar 2015
J.nr. 14-5325303
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 323 af 22. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487154_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes fremsende en opdateret beregning af sit svar på SAU (2013-14) alm. del
– spørgsmål 469, dog således, at ministeren ud over en sats på 10 pct. bedes beregne,
hvad en skat på henholdsvis 1 og 5 pct. af indkomst over 1 mio. kr. ville medføre af pro-
venu.
Svar
I svaret på alm. del spørgsmål 469 (folketingsåret 2013-14) blev der skønnet over de pro-
venu- og fordelingsmæssige konsekvenser af at indføre en ekstra skat på 10 pct. af ind-
komster over 1 mio. kr. Beregningerne blev foretaget for tre forskellige indkomstgrund-
lag:
a) Personlig indkomst
b) Personlig indkomst inklusiv positiv nettokapitalindkomst
c) Personlig indkomst, hvor positiv nettokapitalindkomst er indregnet med en ens-
artet beskatning for arbejdsindkomst
En skat på 10 pct. af personlig indkomst over 1 mio. kr. skønnes at medføre et umiddel-
bart merprovenu på ca. 2,0 mia. kr. Efter tilbageløb skønnes et merprovenu på ca. 1,5
mia. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et merprovenu på ca. 0,8 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Beregningerne af de adfærdsmæssige konsekvenser er baseret på skematiske regneprin-
cipper og behæftet med væsentlig usikkerhed.
Medregnes positiv nettokapitalindkomst i beskatningsgrundlaget, skønnes en ekstra skat
på 10 procent af indkomsten over 1 mio. kr. at medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 2,2 mia. kr., mens provenuet efter tilbageløb skønnes til ca. 1,6 mia. kr. og efter tilba-
geløb og adfærd til ca. 0,9 mia. kr.
Beskattes positiv nettokapitalindkomst (herunder også medregnet aktieindkomst) som
arbejdsindkomst, skønnes en ekstra skat på 10 pct. af indkomsten over 1 mio. kr. at med-
føre et umiddelbart merprovenu på ca. 3,3 mia. kr. Efter tilbageløb skønnes et merprove-
nu på 2,5 mia. kr., og efter tilbageløb og adfærd skønnes et merprovenu på 1,4 mia. kr.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487154_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en ekstra skat på 10 pct. af indkomst over 1 mio. kr.
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
2,2
1,6
0,9
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
2
3,3
2,5
1,4
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1
1.
(a)
Personlig
indkomst
2,0
1,5
0,8
Adfærd omfatter både arbejdsudbud og anden adfærd som følge af ændret kapitalindkomstbeskatning. Der er bereg-
ningsteknisk ved øget beskatning af kapitalindkomst anvendt den samme selvfinansieringsgrad som ved øget be-
skatning af arbejdsindkomst. Det bemærkes, at grundlaget for kapitalindkomst mv. ved visse ændringer i beskatnin-
gen af kapitalindkomst kan være mere følsomt end det tilsvarende er for beskatningen af arbejdsindkomst.
Tabellen viser alene det ekstra merprovenu af en skat for indkomster over 1 mio. kr. For skøn over merprovenuet ved
at kapitalindkomst beskattes som arbejdsindkomst henvises til svar på SAU alm. del spm. 325.
2.
Kilde: Lovmodelberegninger
For alle tre indkomstgrundlag gælder, at stort set hele provenuvirkningen kan henføres til
10. indkomstdecil,
jf. tabel 2.
En beskeden del af provenuvirkningen kan henføres til 1. og
9. decil. Når der er en provenuvirkning i 1. decil af en skat på indkomster over 1 mio. kr.,
skyldes det bl.a., at negativ nettokapitalindkomst ikke indgår i grundlaget for den nye skat,
mens den indgår i opgørelsen af den disponible indkomst til brug for decilfordelingen.
Personer med meget stor personlig indkomst og en stor negativ nettokapitalindkomst vil
således have en meget lille disponibel indkomst, men samtidig kunne komme til at betale
den nye skat.
Tabel 2. Decilfordeling af den umiddelbare provenuvirkning af en sats på 10 pct. (mio. kr., 2015-
niveau)
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
50
0
0
0
0
0
0
0
50
2.050
2.150
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
50
0
0
0
0
0
0
0
50
3.200
3.300
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Kilde: Lovmodelberegninger
Antal
(1.000)
553
553
553
553
553
553
553
553
553
553
5.530
(a)
Personlig
indkomst
50
0
0
0
0
0
0
0
25
1.950
2.025
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487154_0004.png
Hvis satsen for den ekstra skat er på 5 pct. henholdsvis 1 pct., vil de provenu- og forde-
lingsmæssige konsekvenser være halvdelen henholdsvis en tiendedel af konsekvenserne af
en skattesats på 10 pct.,
jf. tabel 3-6.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser af en ekstra skat på 5 pct. af indkomst over 1 mio. kr.
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
1,1
0,8
0,5
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
2
1,7
1,2
0,7
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1
Noter: Se tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger
(a)
Personlig
indkomst
1,0
0,8
0,4
Tabel 4. Decilfordeling af den umiddelbare provenuvirkning af en sats på 5 pct. (mio. kr., 2015-
niveau)
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
25
0
0
0
0
0
0
0
25
1.025
1.075
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
25
0
0
0
0
0
0
0
25
1.600
1.650
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Kilde: Lovmodelberegninger
Antal
(1.000)
553
553
553
553
553
553
553
553
553
553
5.530
(a)
Personlig
indkomst
25
0
0
0
0
0
0
0
25
975
1.025
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487154_0005.png
Tabel 5. Provenumæssige konsekvenser af en ekstra skat på 1 pct. af indkomst over 1 mio. kr.
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
0,2
0,2
0,1
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
2
0,3
0,2
0,1
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1
Noter: Se tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger
(a)
Personlig
indkomst
0,2
0,2
0,1
Tabel 6. Decilfordeling af den umiddelbare provenuvirkning af en sats på 1 pct. (mio. kr., 2015-
niveau)
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
0
0
0
0
0
0
0
0
0
225
225
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
0
0
0
0
0
0
0
0
0
325
325
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Kilde: Lovmodelberegninger
Antal
(1.000)
553
553
553
553
553
553
553
553
553
553
5.530
(a)
Personlig
indkomst
0
0
0
0
0
0
0
0
0
200
200
Side 5 af 5