Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1493370_0001.png
4. februar 2015
J.nr. 14-5294998
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 296 af 17. december 2014 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493370_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en beregning, der viser, hvad der kan opnås i skatteprovenu
ved at erstatte det anslåede licensprovenu (4.403,8 mia. kr. i 2015) med indkomstbeskat-
ning uden andre fradrag end bundfradraget. Beregningen bedes opgjort på årlige indtæg-
ter på 0-150.000 kr., 150.000-250.000 kr., 250.000-350.000 kr., 350.000-450.000 kr.,
450.000-550.000 kr. og 550.000-1 mio. kr. samt højere indtægter.
Svar
Indledningsvist skal bemærkes, at medielicensen teknisk set er en skat. Det er en konse-
kvens af, at Danmarks Statistik i 2014 gennemførte en hovedrevision af nationalregnska-
bet, hvorefter medielicensen betragtes som en skat og bl.a. indgår i opgørelsen af skatte-
trykket. Hvis medielicensen afskaffes og erstattes af en bevilling på finansloven, der fi-
nansieres ved ændringer i indkomstskattesystemet, er der således ud fra en teknisk tilgang
alene tale om en skatteomlægning.
Medielicensen har i dag karakter af en såkaldt ”lump-sum” skat, dvs. en skat der betales af
alle uafhængig af den enkeltes skatteevne (og medieforbrug). Medielicensen er dog ikke
en rendyrket ”lump-sum” skat, da der er nedsat licens for visse modtagere af social pen-
sion.
Den umiddelbare parallel i indkomstskattesystemet (til medielicensen) ville være en re-
duktion af personfradraget. En omlægning af medielicensen til et reduceret personfradrag
vil have visse (begrænsede) fordelingsmæssige konsekvenser, idet personfradraget er pr.
person, mens medielicensen er pr. familie. Effekten på arbejdsudbuddet af en sådan om-
lægning ville være minimale.
Spørgsmålet forstås imidlertid således, at der ønskes en beskrivelse af de provenu- og
fordelingsmæssige konsekvenser, hvis finansiering af public service-institutionerne sker
ved en ændring i en indkomstafhængig skat. I det følgende beskrives konsekvenserne,
hvis denne skatteforhøjelse sker i form af en forhøjelse af bundskattesatsen. En sådan
forhøjelse vil – i modsætning til finansiering ved en reduktion af personfradraget – med-
føre en reduktion af arbejdsudbuddet samt større omfordeling. Personer med relativt høje
indkomster ville således skulle betale mere for licens end personer med lave indkomster,
uafhængigt af medieforbrug, jf. senere.
Det er umiddelbart vurderingen, at finanslovstilskud til DR og de regionale TV 2-
virksomheder mv. i modsætning til medielicens vil være momsfritaget. Det vil betyde, at
public service-institutionerne ikke længere vil kunne fradrage købsmoms. Dette skønnes
til ca. 0,45 mia. kr.
1
Skal institutionerne have uændrede økonomiske vilkår, skal de kom-
penseres herfor, hvorved det samlede tilskud kommer til at udgøre ca. 4,85 mia. kr.
1
Jf.
Mulige alternativer til den nuværende licensfinansiering af DR og de regionale TV 2-virksomheder mv.
(rapport fra arbejdsgruppe
nedsat i henhold til medieaftale 2012-2014), Kulturministeriet 2014
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493370_0003.png
Hvis der forudsættes statslig provenuneutralitet, skal staten yderligere kompenseres for
ca. 0,65 mia. kr. i reducerede momsindtægter, beregnet som moms på ca. 1,1 mia. kr. af
medielicensen, fratrukket de 0,45 mia. kr. i købsmoms, som institutionerne hidtil har
kunnet fradrage.
En afskaffelse af medielicensen skønnes derudover isoleret set at medføre et øget tilbage-
løb af moms og afgifter på ca. 1,35 mia. kr. Endelig kan der være en negativ effekt på
arbejdsudbuddet i kraft af den såkaldte indkomsteffekt, hvilket skønnes at medføre et
mindreprovenu på ca. 0,1 mia. kr. Det samlede finansieringsbehov skønnes dermed til ca.
4,25 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Finansieringsbehov ved afskaffelse af medielicens
(2015-niveau)
Tilskud inkl. momskompensation
Bortfald af statslige momsindtægter
Tilbageløb ved afskaffelse af medielicens
Skønnet reduktion af arbejdsudbud
I alt
Mia. kr.
4,85
0,65
-1,35
0,10
4,25
Anm: Der er forudsat en effekt på arbejdsudbuddet på 2,5 pct. af den samlede medielicens inkl. moms og efter tilbageløb svarende til selvfinan-
sieringsgraden ved en forhøjelse af personfradraget.
For at tilvejebringe et provenu på 4,25 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, skal bundskat-
tesatsen skønsmæssigt forhøjes med 0,62 pct.-point. Det vil med de anvendte regneprin-
cipper medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 6,65 mia. kr. før tilbageløb og ca. 5,00
mia. kr. efter tilbageløb. Derudover lægges til grund, at en reduktion i arbejdsudbuddet
medfører et mindreprovenu på ca. 0,75 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,62 pct.-point
(2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Tilbageløb
Provenu efter tilbageløb
Arbejdsudbud
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm: Der er forudsat en selvfinansieringsgrad på 15 pct. samt en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft.
Kilde: Lovmodelberegninger
Mia. kr.
6,65
-1,65
5,00
-0,75
4,25
Den samlede effekt på arbejdsudbuddet ved en omlægning skønnes at medføre et sam-
fundsøkonomisk tab på ca. 0,85 mia. kr. Det er skatteyderne, der skal finansiere dette tab,
hvis både public service-institutionernes og statens budgetter skal være uændrede. Som
konsekvens vil skatteyderne i gennemsnit få et fald i rådighedsbeløbet ved skatteomlæg-
ningen.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493370_0004.png
Således vil voksne skattepligtige få en samlet besparelse på ca. 5,5 mia. kr. ved en afskaf-
felse af medielicensen, men de vil skulle betale godt 6,5 mia. kr. mere i bundskat. Samlet
set vil de således få reduceret rådighedsbeløbet med godt 1 mia. kr., svarende til ca. 240
kr. pr. skattepligtig i gennemsnit,
jf. tabel 3.
For grupperne med relativt lave indkomster vil der blive tale om en samlet forøgelse af
rådighedsbeløbet. Således vil voksne skattepligtige med en bruttoindkomst under 150.000
kr. få en forøgelse af rådighedsbeløbet med i gennemsnit 910 kr., mens voksne skatteplig-
tige med en bruttoindkomst mellem 150.000 kr. og 250.000 kr. vil få en forøgelse af rå-
dighedsbeløbet med i gennemsnit 330 kr.
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser af en afskaffelse af medielicensen og en forhøjelse af
bundskattesatsen med 0,62 pct.-point
Antal voksne Afskaffelse af Forhøjelse af
skattepl.
medielicens
bundskat
(1.000)
(mio. kr.)
2
(mio. kr.)
805
1.225
1.000
740
315
245
35
4.365
1.040
1.550
1.260
910
390
300
50
5.500
-310
-1.150
-1.540
-1.530
-830
-880
-290
-6.530
Bruttoindkomst
1
0 - 150.000 kr.
150.000 - 250.000
250.000 - 350.000 kr.
350.000 - 450.000 kr.
450.000 - 550.000 kr.
550.000 - 1mio. kr.
Over 1 mio. kr.
Alle
Forskel
(mio. kr.)
730
400
-280
-620
-440
-580
-240
-1.030
Forskel
(kr./skattepl.)
910
330
-290
-840
-1.390
-2.370
-6.930
-240
Anm: I fordelingen indgår børn, herunder hjemmeboende ”børn” over 18 år, ikke. Det drejer sig om ca. 500.000 børn, der
samlet vil få forøget skattebetalingen med ca.120 mio. kr. Der er endvidere set bort fra personer med negativ brutto-
indkomst. Det er forudsat, at der sker en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft.
1:
Bruttoindkomsten udgøres af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv nettokapi-
talindkomst og aktieindkomst. Der er sket overførsel af eventuel negativ nettokapitalindkomst mellem ægtefæller før
opgørelse af bruttoindkomsten. Bruttoindkomsten er fordelt ligeligt på familiens voksne medlemmer.
Skatteministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om betalingen af medielicens fordelt på indkomstintervaller eller
familietyper. Tallene i tabellen er derfor skøn baseret på oplysninger om antal husstande i de nævnte indkomstkate-
gorier, herunder antal husstande med pensionister med en personlig tillægsprocent på 100, som kan komme i
betragtning til reduceret medielicens.
2:
Kilde: Lovmodelberegninger
Side 4 af 4