Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1437115_0001.png
Tale
11. december 2014
J.nr. 14-4587979
SAU alm. del Samrådsspørgsmål L, M og N
Samrådsspørgsmål
L
Vil ministeren uddybe, hvorfor regeringen
afviser, at ændringen af reklameafgiftslo-
ven om forbuddet imod kumulation af
støtte fra reklameafgiftsloven og af medie-
støtteloven kan få konsekvenser for ind-
holdet og notifikationen af mediestøttelo-
ven, sådan som det påpeges i notater af
Bech Bruun udarbejdet for FK Distributi-
on A/S samt vedlagte notat af Lektor i
EU-ret og Statsstøtte Grith Skovgaard
Ølykke, jf. SAU alm. del - bilag 9, og agter
ministeren på baggrund af notaterne at
anmode om Kammeradvokatens vurdering
af sagen?
Vil ministeren redegøre uddybende for re-
geringens grund til at forskelsbehandle
ugeaviser og dagblade i forhold til Kom-
missionens krav om forbud imod kumula-
Samrådsspørgsmål
M
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0002.png
tion af støtte efter både reklameafgiftslo-
ven og mediestøtteloven. Der henvises til
Kommissionens afgørelse om statsstøtte
SA.35683 (2012/N), jf., SAU (2013-14)
alm. del – bilag 258.
Samrådsspørgsmål
N
Vil ministeren redegøre for regeringens be-
regninger og overvejelser omkring rekla-
meafgiftens negative beskæftigelsesmæssi-
ge og økonomiske effekt?
Tak for lejligheden til at deltage i dette
samråd om reklameafgiften. Jeg skal gøre
mit bedste for at besvare de stillede
spørgsmål så grundigt som muligt. Jeg vil
besvare de tre samrådsspørgsmål under et.
Men lad mig starte med at sige, at reklame-
afgiften er en del af Finanslovsaftalen for
2012 mellem regeringen, SF og Enhedsli-
sten.
Afgiften skal mindske mængden af hus-
Indledning
Reklameafgiften er
en del af FL12
Side 2 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0003.png
standsomdelte reklamer og bunder altså i
et hensyn til miljøet. Provenuet fra rekla-
meafgiften skal finansiere tillægget til den
grønne check, som også var en del af fi-
nanslovsaftalen.
Regeringen står
ved de aftalen, der
indgås
I regeringen står vi naturligvis ved de afta-
ler, vi indgår. Både SF og Enhedslisten har
dog indenfor den sidste tid givet udtryk
for, at de gerne vil se på alternativer til re-
klameafgiften.
Samtidig kan vi nu konstatere, at provenu-
et fra reklameafgiften bliver ca. 1/3 min-
dre, end det vi regnede med, da aftalen
blev indgået. Det skyldes simpelthen, at
mængden af reklamer, som omdeles til de
danske husstande, er faldet kraftigere end
ventet, selv om afgiften altså ikke er ind-
ført endnu.
Disse forhold vil vi drøfte nærmere med
aftalepartierne. Regeringen vil derfor ind-
Mængderne er fal-
det kraftigere end
ventet
Aftaleparterne ind-
kaldes til drøftelse
Side 3 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0004.png
kalde Enhedslisten og SF til et møde
umiddelbart inde i det nye år.
Omstændighederne omkring reklameaf-
giftsloven betyder, at fremsættelsen af æn-
dringsforslaget, som i øjeblikket står på
lovprogrammet til januar, udskydes til
marts.
Jeg skal også understrege, at en eventuel
afskaffelse af reklameafgiften kræver, at
der findes den nødvendige finansiering.
Spørgsmål L - For-
buddet mod kumu-
lation
Men nu tilbage til det første spørgsmål.
EU-Kommission statsstøttegodkendte i
sommer reklameafgiften med få anmærk-
ninger. Godkendelsen betyder dog, at af-
giften skal justeres på et par punkter, før
den kan træde i kraft.
En af de ting, som Kommissionen kræver,
er, at det sikres, at ugeaviser, som modta-
Side 4 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0005.png
ger mediestøtte, ikke samtidig kan være fri-
taget for reklameafgift. Og første spørgs-
mål handler netop om dette såkaldte ku-
mulationsforbud.
Udlevering af
Kammeradvoka-
tens vurdering
Og lad mig starte med den sidste del af
spørgsmålet, nemlig om Skatteministeriet
agter at anmode om Kammeradvokatens
vurdering af sagen.
Skatteministeriet har – som jeg også har
oplyst i en del skatteudvalgsspørgsmål –
løbende været i dialog med Kammeradvo-
katen om denne sag – også i relation til
Kommissionens krav om forbud mod ku-
mulation.
Både Skatteministeriet og Kammeradvoka-
ten er også opmærksomme på de vurde-
ringer, som Venstre har fået udarbejdet fra
advokater.
Nu er det jo sådan, at kommunikation mel-
lem et ministerium og Kammeradvokaten
Side 5 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0006.png
er fortrolig og ikke bare uden videre kan
offentliggøres.
Men jeg har dog forstået, at Venstre meget
gerne vil se den vurdering, som Kammer-
advokaten har foretaget, og som har dan-
net grundlaget for det videre arbejde med
reklameafgiftsloven.
Derfor har Skatteministeriet bedt Kam-
meradvokaten om at udarbejde et notat,
som jeg vil sørge for bliver oversendt til
Folketinget. Notatet indeholder den vurde-
ring, som Venstre efterspørger, og som har
været den grundlæggende præmis i forhold
til arbejdet med reklameafgiftsloven.
Forbuddet mod
kumulation skal ik-
ke indarbejdes i
mediestøtteloven
Og lad mig så forklare, hvorfor jeg ikke
mener, at forbuddet imod kumulation af
støtte fra reklameafgiftsloven og af medie-
støtteloven kan få konsekvenser for ind-
holdet og notifikationen af mediestøttelo-
ven.
Side 6 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0007.png
Kammeradvokaten
har foretaget vur-
deringen
Det er jo et spørgsmål, som både kultur-
ministeren og jeg tidligere har svaret på.
Og det har også fremgået af svaret, at vi
netop i denne del af sagen har bedt om
Kammeradvokatens vurdering. Men jeg
svarer naturligvis gerne igen. Og jeg skal
understrege, at mit svar vil være en gengi-
velse af Kammeradvokatens vurdering,
som altså findes i det notat, som jeg omtal-
te tidligere.
Kommissionens afgørelse indeholder som
nævnt et forbud mod kumulation. Dvs. at
ugeaviser, som modtager mediestøtte, ikke
samtidig kan blive fritaget for reklameaf-
gift.
Men afgørelsen indeholder derimod ikke
en vejledning i, hvordan Danmark sikrer,
at dette krav overholdes i praksis. Den del
er op til os selv.
Skatteministeriet
indskriver forbud-
det mod kumulati-
Fra Skatteministeriets side har vi derfor fo-
reslået, at vi indskriver kravet i reklameaf-
Side 7 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0008.png
on i reklameafgifts-
loven
giftsloven. Så det altså tydeligt står i loven,
at hvis en ugeavis modtager mediestøtte,
kan den ikke fritages for reklameafgift.
Jeg ser derfor intet behov for, at kravet og-
så indarbejdes i mediestøtteloven. Dette vil
være unødvendigt, fordi vi allerede i re-
klameafgiftsloven sikrer, at kravet overhol-
des.
Og når der ikke sker ændringer i medie-
støtteloven, er der heller ingen grund til at
notificere loven igen.
Og nu vil jeg så bevæge mig videre til næ-
ste spørgsmål, hvor jeg vil redegøre for,
hvorfor ugeaviser og dagblade med spør-
gerens ordvalg forskelsbehandles i forhold
til forbuddet imod kumulation af støtte ef-
ter både reklameafgiftsloven og mediestøt-
teloven.
Lad mig starte med at sige, at der jo heller
Intet behov for æn-
dring i mediestøtte-
loven
Ingen grund til at
notificere medie-
støtteloven på ny
Spørgsmål M –
ugeaviser ctr. dag-
blade
Vi har besvaret
spørgsmålet tidli-
Side 8 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0009.png
gere…
ikke for dette spørgsmåls vedkommende er
tale om nyt stof. Jeg mener, at jeg har be-
svaret dette spørgsmål en del gange efter-
hånden. Men det skal selvfølgelig ikke af-
holde mig fra at svare igen.
Og så skal jeg også understrege, at af-
grænsningen mellem ugeaviser og dagblade
også er et af de områder, hvor Skattemini-
steriet har fået en vurdering fra Kammer-
advokaten.
Den vurdering er ligeledes gengivet i det
notat, som vil blive oversendt til Skatteud-
valget.
… og rådført os
med Kammeradvo-
katen
En ny afgift kræver
en afgrænsning
Når man opfinder en ny afgift, skal man
først og fremmest spørge sig selv, hvad det
er, man gerne vil lægge afgift på.
I dette tilfælde har regeringen ønsket at
indføre en afgift på husstandsomdelte re-
klametryksager til gavn for miljøet.
Side 9 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0010.png
Hvad er en rekla-
me?
Dernæst må man jo så spørge sig selv;
Hvad er en husstandsomdelt reklametryk-
sag så? Og her har vi blandt andet lagt
vægt på, at en reklame er noget, man mod-
tager, uden at man betaler for det.
Det betyder jo så også, at dagblade, som
man betaler for via en abonnementsord-
ning, naturligt
ikke
kan være en reklame.
Derfor falder dagblade udenfor loven.
Og det betyder jo så også, at når dagblade-
ne ikke er en del af reklameafgiftsloven, så
er der heller ikke tale om, at dagbladene
modtager støtte via reklameafgiftsloven.
Dermed vil problemet med kumuleret støt-
te aldrig opstå for dagblade, der uddeles
via en abonnementsordning.
Dagblade
Ugeaviser
For ugeaviser er situationen en anden. De
uddeles netop gratis til husstandene, og
Side 10 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0011.png
derudover er der typisk behov for langt
flere reklamer i en ugeavis end i et dagblad,
fordi ugeavisen jo så ikke har nogle beta-
lende kunder.
Men ugeaviser er samtidig en vigtig kilde til
demokratisk debat i lokalsamfundet, og de
tjener derfor et rigtig vigtigt formål.
Det er også derfor, at regeringen som ud-
gangspunkt har ønsket at fritage ugeaviser-
ne for afgift.
EU-retten er man
forpligtet til at
overholde
Nu er det sådan, at vi er forpligtet til at
overholde EU-retten. Og det gælder også
de krav, som Kommissionen opstiller i
denne sag.
Og det betyder altså, at hvis der skal gen-
nemføres en reklameafgift, som gavner
miljøet, og som i øvrigt skaber finansiering
til den supplerende grønne check, så skal
det gøres det på en måde, som EU kan ac-
ceptere.
Side 11 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0012.png
Det indebærer altså, at ugeaviser ikke kan
fritages for reklameafgift, hvis de samtidig
modtager mediestøtte.
Ugeaviser kan ikke
få støtte to steder
fra
Jeg er klar over, at det har den konsekvens,
at den ene ugeavis, som i dag lever op til
kravene for at modtage mediestøtte, frem-
over må vælge, hvilken støtte det bedst kan
betale sig at få. For det er ikke muligt at få
begge dele.
Og jeg vil nu gå til besvarelsen af det sidste
spørgsmål, som handler om regeringens
beregninger og overvejelser omkring re-
klameafgiftens negative beskæftigelses-
mæssige og økonomiske effekt.
Jeg er opmærksom på, at det har været
fremme i medierne, at afgiften vil koste op
mod 600 arbejdspladser.
Det er et meget højt tal, og jeg kan godt
forstå, at det skaber usikkerhed hos de
Side 12 af 17
Spørgsmål N - pro-
venu og beskæfti-
gelse
Medierne fremhæ-
ver, at afgiften koster
op mod 600 ar-
bejdspladser
Tallet er meget
højt…
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0013.png
danskere, der arbejder med reklamer.
… og det er ikke et
tal, Skatteministeriet
kan genkende.
Jeg vil derfor gerne understrege, at Skatte-
ministeriet ikke kan genkende det høje tal
for mistede arbejdspladser.
Skatteministeriets beregninger viser ikke, at
faldet i beskæftigelsen er så højt, som det
har været fremført i medierne.
Reklameafgiften ko-
ster 50 arbejdsplad-
ser
I forbindelse med folketingsbehandlingen
af det oprindelige lovforslag blev det
skønnet, at afgiften med udgangspunkt i de
varige arbejdsudbudseffekter kan have
langsigtet effekt svarende til ca. 50 perso-
ner. På kort sigt kan effekten være større,
men ikke de 600 som vi har hørt i medier-
ne.
Detailhandlen vil mindske omfanget af de-
res husstandsomdelte reklametryksager.
Det betyder, at antallet af arbejdspladser i
detailhandlen falder. Det samme sker hos
Side 13 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0014.png
de reklamebureauer, der bidrager til at lave
reklametryksagerne. Som følge deraf vil
trykkerierne og distributører have en lavere
mængde reklamer, der skal trykkes og di-
stribueres.
Afgiften er ens uan-
set om reklamerne
er trykt i Danmark
eller i udlandet
Der er heller ikke tale om, at hele den gra-
fiske branche flytter til udlandet som følge
af reklameafgiften.
Uanset hvor husstandsomdelte reklame-
tryksager produceres – dvs. uanset om det
sker herhjemme eller i udlandet - skal der
betales afgift af de husstandsomdelte re-
klametryksager, hvis de husstandsomdeles i
Danmark.
Afgiften vil tilskynde virksomhederne til at
anvende andre medier til at informere for-
brugerne om deres produkter og udvalg.
Dermed kan der på sigt komme nye ar-
bejdspladser indenfor denne del af bran-
chen.
Side 14 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0015.png
Den samlede effekt
for beskæftigelsen af
finanslovsaftalen for
2012
Til sidst vil jeg understrege, at reklameaf-
giften jo indgik i en samlet finanslovsaftale
for 2012.
Derfor kan man ikke se isoleret på effek-
ten af reklameafgiften, men må se på ge-
vinsten for den samlede beskæftigelse med
hele finanslovsaftalen for 2012.
Nyt provenuskøn
Som jeg nævnte i starten af min tale, så har
Skatteministeriet i forbindelse med æn-
dringsforslaget udarbejdet et nyt skøn for
provenuet.
Mængderne af husstandsomdelte reklame-
tryksager er faldet. Oprindeligt blev det
forudsat, at afgiftsgrundlaget før afgift ville
udgøre ca. 153.000 ton i 2013. Med afgif-
ten skønnes det at mængderne ville falde til
ca. 145.000 ton. Det har imidlertid vist sig,
at mængderne i 2013 kun udgjorde ca.
128.500 ton.
Side 15 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0016.png
Det har hele tiden været forudsat, at
mængden af husstandsomdelte reklame-
tryksager vil falde over tid. Det betyder
selvfølgelig også, at provenuet vil falde
over tid.
Men mængderne er altså faldet mere, end
det har været skønnet i det oprindelige lov-
forslag.
Det nye skøn er 70
mio. kr. lavere i varig
virkning.
Derfor er skønnet for de indtægter, som
reklameafgiften kan give statskassen, ned-
justeret med ca. 70 mio. kr. (i 2015-niveau)
i varig virkning efter tilbageløb og adfærd.
I lovforslaget fra 2012 var det skønnet, at
den varige virkning ville udgøre ca. 190
mio. kr. (omregnet til 2015-niveau), mens
den varige virkning på baggrund af en la-
vere mængde end forudsat skønnes, at ud-
gøre ca. 120 mio. kr. efter adfærd og tilba-
geløb.
Ved det fald i reklamemængderne, som er
Side 16 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437115_0017.png
sket de seneste 2 år, bliver de beskæftigel-
sesmæssige konsekvenser af afgiften der-
med også noget mindre.
Der skal være en
drøftelse med afta-
leparterne
Men som jeg sagde i min indledning, vil
regeringen i begyndelsen af det nye år ind-
kalde SF og Enhedslisten til en drøftelse af
reklameafgiften.
Vi har derfor valgt at udskyde lovforslaget.
På den seneste status for regeringens lov-
program vil man kunne se, at lovforslaget
forventes fremsat i første halvdel af marts.
Jeg vil slutte af med at sige, at jeg ser frem
til en diskussion af reklameafgiften, og jeg
vil forsøge at besvare de spørgsmål, som
måtte være, så godt som overhovedet mu-
ligt.
Derfor udskydes lov-
forslaget
Afslutning
Side 17 af 17