Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1439836_0001.png
22. december 2014
J.nr. 14-5222637
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 266 af 9. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439836_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af SAU (2013-14) alm. del, spørgsmål 788, bedes ministeren for indkomst-
årene 2011 og 2012 oplyse følgende fordelt på henholdsvis selskaber og erhvervsdriven-
de: for hvert af indkomstårene 2011 og 2012? Hvor stort er provenutabet for landets
kommuner under et?
Svar
Det fremgår af besvarelsen på spørgsmål 788 (samlingen 2013-14), at taksationerne, hvor
SKAT i mangel af selvangivelser fra skatteyderne må skønne over indkomsten, strækker
sig over flere år, også ud over opgørelsestidspunkterne for efterregulering af personlig
kommunal indkomstskat og for afregningen af den kommunale andel af selskabsskatten.
Ved besvarelsen er det derfor lagt til grund, at der spørges til virkningen på kommunernes
samlede indtægter af disse forsinkelser.
Det overordnede svar på spørgsmålet er, at kommunernes samlede indtægter ikke påvir-
kes heraf, men at der kan fremkomme tidsmæssige forskydninger i afregningen til kom-
munerne.
For den personlige indkomstskat gælder det, at kommunerne løbende gennem indkomst-
året får udbetalt acontobeløb. Kommunerne kan vælge, om størrelsen af udbetalingen
skal ske på grundlag af statens skøn for kommunens skattegrundlag, det såkaldte statsga-
ranterede udskrivningsgrundlag, eller på grundlag af kommunens eget skøn for udskriv-
ningsgrundlager (selvbudgettering). Langt de fleste kommuner anvender som regel det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag. I 2015 gælder det alle kommuner.
For kommuner med statsgaranterede udskrivningsgrundlag sker der ikke en efterregule-
ring, hvis acontoudbetalingen afviger fra det endelige provenu pr. 1. maj i det andet år
efter indkomståret. For disse kommuner har omfanget af og tidspunktet for taksationer af
personer derfor ingen umiddelbar betydning for indtægterne fra personskatterne.
For selvbudgetterende kommuner sker der en afregning af forskellen mellem den opgjor-
te kommunale indkomstskat for det pågældende indkomstår og de udbetalte rater. Opgø-
relsen af afregningsbeløbet sker pr. 1. maj i det andet år efter indkomståret og afregnes i
de første tre måneder af det tredje år. Der sker ikke yderligere afregninger. I det omfang
taksationer sker efter 1. maj i det andet år efter indkomståret og dermed efter afregnings-
tidspunktet, vil provenuet herfra ikke tilfalde de selvbudgetterende kommuner. Til gen-
gæld vil provenuet fra forsinkede taksationer heller ikke indgå i efterreguleringen af den
kommunale udligning. Som nævnt er det normalt ganske få kommuner, som selvbudget-
terer udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Provenuet af de personlige indkomstskatter, herunder eventuelle efterreguleringer vedrø-
rende tidligere år, indgår dog i det såkaldte »balanceregnestykke« i forbindelse med for-
handlinger om kommunernes økonomi i det kommende år. Her sikres det, at der er ba-
lance mellem de aftalte kommunale udgifter og de kommunale indtægter via bloktilskud-
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439836_0003.png
dene. Dette indebærer, at manglende personlig indkomstskat som følge af forsinkede
taksationer isoleret set vil blive modsvaret af et højere bloktilskud, således at de samlede
kommunale indtægter i et givet år ikke påvirkes af forsinkelsen.
For så vidt angår den kommunale andel af selskabsskatten opgøres den i november i året
efter indkomståret. Provenuet afregnes månedligt i det tredje år efter indkomståret. Sam-
tidig hermed sker der en opgørelse og afregning af reguleringer af provenuet vedrørende
tidligere indkomstår. I det omfang taksationer sker efter november i året efter indkomst-
året, vil den kommunale andel af selskabsskatten heraf tilfalde kommunerne. I disse til-
fælde vil der således kun være forsinkelser af afregningen.
Provenuet fra den kommunale andel af selskabsskatten (inkl. efterreguleringer) indgår
herudover også i balanceregnestykket. Dette indebærer, at tidsmæssige forskydninger i
selskabsskatteprovenuet som følge af forsinkede taksationer vil blive udjævnet over blok-
tilskuddet, således at de samlede kommunale indtægter i et givet år ikke påvirkes af for-
sinkelsen.
Side 3 af 3