Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1439225_0001.png
19. december 2014
J.nr. 14-5139798
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 235 af 1. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439225_0002.png
Spørgsmål 235
I ministerens svar på SAU alm. del – spørgsmål 58 oplyser ministeren, at prisstigningerne
vil slå mindre igennem for forbrugeren, hvis den enkelte taxivognmand f.eks. vælger at
købe en billigere bil. Givet at en billigere bil normalt vil gå hurtigere i stykker og have en
relativt lavere værdi ved efterfølgende salg, vil den taxavognmand, der køber en billigere
bil, opleve et relativt øget værditab i forhold til en dyrere bil. Vognmanden må på den
baggrund antages at få et større tab ved det endelig salg af sin brugte bil. På denne bag-
grund bedes ministeren redegøre for, hvor stor en andel af prisstigningen til en taxi, der
reelt vil kunne imødegås ved indkøb af en billigere biltype, givet at den vil opnå et større
værditab og potentielt være dyrere i driftsomkostninger.
Svar
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 232, blev der allerede før bortfaldet af frikørsels-
ordningen anskaffet biler i meget forskellige prisklasser. Med bortfaldet af frikørselsord-
ningen vil tilskyndelsen til, at bilen skal bruges taxi i et bestemt tidsrum og et bestemt
antal kilometer også bortfalde. De nye regler vil på den måde give den enkelte vognmand
nye muligheder for at optimere sin forretning.
Side 2 af 2