Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1437093_0001.png
17. december 2014
J.nr. 14-5110114
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 226 af 26. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437093_0002.png
Spørgsmål
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at "Regeringen vil undersøge, om der kan etableres
en "ja tak til reklamer"-ordning. Det vil betyde, at kun de forbrugere, der aktivt tilkende-
giver at ønske reklamer, vil modtage dem. Ordningen er til gavn for både forbrugere,
samfundsøkonomien og miljøet." Vil ministeren på baggrund heraf redegøre for status på
dette tiltag samt for de af regeringen påtænkte planer i denne anledning?
Svar
Jeg har modtaget nedenstående svarbidrag fra Erhvervs- og Vækstministeren, som jeg
henholder mig til:
”Erhvervs- og vækstministeriet undersøgte i 2012 mulighederne for at indføre en ”ja tak
til reklamer”-ordning. I den forbindelse var ministeriet i kontakt med Europa-
Kommissionen, som var af den opfattelse, at ordningen ville være i strid med EU-retten,
da den vil begrænse udenlandske supermarkedskæder i at reklamere overfor danske for-
brugere.
I stedet blev regeringen, i samarbejde med de toneangivende forbruger- og erhvervsre-
præsentanter bag den eksisterende ”nej tak”-ordning, enige om at revidere ordningen
med en væsentlig enklere tilmeldingsprocedure via internettet.
Med den reviderede ”nej tak”-ordning, der blev indført i juli 2012, kan forbrugerne nemt
framelde sig reklametryksager med ganske få klik på Post Danmarks hjemmeside, hvor de
før skulle møde op på posthuset med deres ID-kort eller oprette et elektronisk posthus
med NEM-ID.”
Side 2 af 2