Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1430152_0001.png
3. december 2014
J.nr. 14-4681422
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 223 af 26. november 2014 (SAU alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Benny Engelbrecht
/ Thomas Monefeldt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430152_0002.png
Spørgsmål
Hvilke overvejelser ligger bag, at Transportministeriet ikke deltager i initiativet om et
styrket grænseoverskridende samarbejde, når der netop efterlyses forbedringer i infra-
struktur?
Svar
Der er allerede etableret dansk-tyske samarbejdsfora på transportområdet bestående af
repræsentanter fra flere myndighedsniveauer. Samarbejdet omfatter både Jyllandskorrido-
ren og Femern Bælt-korridoren
Det Fælles Udvalg vedrørende Femern Bælt blev etableret i medfør af statstraktaten mel-
lem Danmark og Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt. Statstraktaten blev
godkendt i Folketinget i 2009. Det Fælles Udvalg er et organ bestående af repræsentanter
for de to kontraherende staters transportministerier. Fra tysk side deltager endvidere en
repræsentant for transportministeriet i Slesvig-Holsten. Udvalget har til opgave at følge
og fremme etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt. Der er desuden, jævnfør
traktaten med Tyskland, etableret et konsultationsorgan, som har til formål at drøfte
spørgsmål af regional interesse. De kontraherende stater, Region Sjælland, Lolland
Kommune, delstaten Slesvig-Holsten og Kreis Ostholstein er repræsenteret i konsultati-
onsorganet.
Dansk-tysk Transportkommission, der blev etableret i 2010, er et samarbejde mellem det
danske Transportministerium og Transportministeriet i Slesvig-Holsten. Målet er at skabe
et tættere samarbejde mellem Danmark og Tyskland om transportplanlægning og sætte
fokus på områder, hvor der kan være en bedre sammenhængende mobilitet i Jyllandskor-
ridoren. Kommissionen består af 12 medlemmer – 6 fra Danmark og 6 fra Tyskland. Fra
dansk side er der to kommissionsmedlemmer fra Transportministeriet, ét medlem fra
Region Syddanmark, ét medlem fra Dansk Industri, ét medlem fra Dansk Erhverv samt
ét medlem fra 3F (udpeget af transportministeren). Fra tysk side er der to medlemmer fra
det slesvig-holstenske Transportministerium, ét medlem fra Forbundstransportministeri-
et, ét medlem fra Handelskammeret i Hamborg, ét medlem fra Handelskammeret i Sles-
vig-Holsten og ét medlem fra ”Business Development Corporation” Slesvig-Flensborg.
I regi af Dansk-tysk Transportkommission arbejdes der p.t. på en rapport, som bl.a. foku-
serer på forbedringer af infrastrukturen i regionen. Udkastet til rapporten vil blive be-
handlet på næste kommissionsmøde d. 12. januar 2015, og rapporten forventes at blive
færdig i foråret 2015. Regeringen ønsker ikke at igangsætte et nyt parallelt arbejde på
transportområdet i respekt for det arbejde der allerede er lavet, og afventer derfor rappor-
ten fra Dansk-tysk Transportkommission.
Det er dog ikke udelukket, at transport og infrastruktur vil indgå på opstartskonferencen
som led i drøftelserne om arbejdsmarkeds- og erhvervsområdet.
Side 2 af 2