Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1430327_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Sagsnr.
2014 - 21164
Doknr.
184668
Dato
04-12-2014
Folketingets Skatteudvalg har d. 21. november 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 216
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 216:
Ministeren bedes redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 9. december
2014, som er relevante for Skatteudvalget.
Svar:
På dagsordenen for ECOFIN d. 9. december 2014 er der fire punkter med relevans for
Skatteudvalget: Moder/datterselskabsdirektivet, forstærket samarbejde om afgift på
finansielle transaktioner (FTT), rapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiske em-
ner, rapport om skatteemner under Konkurrenceevnepagten, og adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning.
Moder/datterselskabsdirektivet
Kommissionen fremsatte i november 2013 et forslag til ændring af mo-
der/datterselskabsdirektivet. Rådet vedtog tidligere i år den første del af Kommissio-
nens forslag, der sigter mod at undgå dobbelt ikke-beskatning af udbyttebetalinger.
Målet er nu at vedtage den resterende del af forslaget, der gør det obligatorisk for EU-
landene at vedtage en omgåelsesklausul til bekæmpelse af misbrug af direktivet.
Ifølge formandskabets kompromisforslag skal omgåelsesklausulen til bekæmpelse af
misbrug være en obligatorisk minimumsbestemmelse, som supplerer landenes eksi-
sterende bestemmelser om bekæmpelse af misbrug. Der ventes enighed om forsla-
get.
Ændringen af direktivet vil medføre behov for, at Danmark skal indføre en omgåelses-
klausul til bekæmpelse af misbrug af direktivet.
Det skal bemærkes, at et bredt flertal i Folketinget har vedtaget, at regeringen skal
fremsætte forslag om indførelse af en international omgåelsesklausul i dansk skatte-
lovgivning, snarest muligt efter der er opnået enighed i EU herom. Det skete i forbin-
delse med Forespørgselsdebatten F 7 den 2. december 2014. Omgåelses-klausulen
skal træde i kraft snarest muligt og før den tidsfrist, der vil blive fastsat i direktivet.
Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
Situationen er fortsat, at en gruppe af EU-lande har til hensigt at indføre en skat på
finansielle transaktioner (FTT) inden for rammerne af et forstærket samarbejde. ECO-
FIN skal have en ny statusdrøftelse af sagen. Det er fortsat uklart, hvilken form for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430327_0002.png
FTT der evt. vil kunne opnås endelig enighed om, og den seneste drøftelse på ECO-
FIN d. 7. november gav ikke yderligere klarhed.
De deltagende lande fremsatte ifm. ECOFIN den 6. maj en fælles erklæring. Den siger
bl.a., at en FTT i de deltagende lande skal indføres trinvist og først omfatte aktier og
nogle derivater, og at dette første trin skal være gennemført i de deltagende lande
senest den 1. januar 2016. Erklæringen siger også, at arbejdet med FTT’en skal tage
højde for ikke-deltagende landes interesser.
De deltagende landes udmøntning af deres erklæring udestår. Et centralt spørgsmål
er, hvilke beskatningsprincipper afgiften skal bygge på. Det har betydning for, hvordan
afgiften kan påvirke de lande, der ikke deltager. Et andet centralt spørgsmål er prin-
cipper for fordeling af et provenu fra afgiften.
Kommissionens forslag bygger på et udstedelsesprincip og et etableringsprincip.
Etableringsprincippet betyder ifølge forslaget, at finansielle institutioner udenfor FTT-
landene anses som etableret i et FTT-land, når de handler med finansielle institutioner
i dette FTT-land. Rådet Juridiske Tjeneste vurderer, at denne del af etableringsprin-
cippet ikke er i overensstemmelse med EU-traktaten og det forstærkede samarbejde.
Kommissionens juridiske tjeneste er uenig i den vurdering.
Fra dansk side lægges der fortsat vægt på, at der tages højde for ikke-deltagende
medlemslandes interesser i arbejdet med FTT’en, og fra dansk side blev dette syns-
punkt fremført på sidste ECOFIN.
Rapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiske emner samt rapport om skatteem-
ner under Konkurrenceevnepagten
ECOFIN skal godkende to udkast til faktuelle rapporter om arbejdet med skattesager
under det italienske formandskab.
Der er for det første tale om en rapport til Det Europæiske Råd om status for større
skattesager, herunder politisk enighed om direktivet for administrativt samarbejde og
moder-/ datterselskabsdirektivet samt status vedr. energibeskatningsdirektivet, hvor
der ikke er opnået politisk enighed.
Der er for det andet tale om en rapport vedr. skattesager af relevans for Konkurrence-
evnepagten (Europluspagten). Pagten indeholder et særskilt afsnit om en struktureret
skattedialog og skattekoordinering. Der er flere skattesager, som er relevante for Pag-
tens mål om styrket konkurrenceevne m.v. Der er dog i praksis ikke et samarbejde om
skattesager som alene finder sted i regi af Konkurrenceevnepagten, og rapporten
henviser således til den generelle rapport til DER
Fra dansk side kan man tilslutte sig de to statusrapporter.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
ECOFIN skal godkende den halvårlige rapport fra den særlige adfærdskodeksgruppe.
Gruppens hovedformål er at holde øje med, at EU-landene overholder den politiske
aftale om, at et land ikke må have en skatteordning, der tiltrækker økonomisk aktivitet
ved at tilbyde lavere beskatning til udenlandske selskaber end indenlandske selska-
ber, og dermed har skadelige virkninger for andre lande.
Der er enighed i gruppen om rapporten.
Gruppen har i det forløbne halvår haft særlig fokus på patentskatteordninger. ECOFIN
bad i december 2013 gruppen om at vurdere samtlige patentskatteordninger i EU-
landende inden udgangen af 2014. Ved vurderingerne er den internationale udvikling,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430327_0003.png
herunder OECD’s BEPS initiativ (base erosion and profit shifting), taget med i betragt-
ning. Gruppen er enig om, at ingen af de undersøgte patentskatteordninger er i over-
ensstemmelse med adfærdskodeks, og de bør derfor alle ændres.
Processen med ændringerne af de pågældende patentskatteordninger skal indledes i
2015.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
3