Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1437893_0001.png
18. december 2014
J.nr. 14-5053369
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 213 af 21. november 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437893_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samlede offentlige mindreindtægter, såfremt afgiftsfritagel-
sen af el- og brintbiler forlænges med 3 år, idet der bedes blive taget højde for, at elbilsal-
get er stigende?
Svar
I 2013 blev der indregistreret 530 eldrevne personbiler, hvilket var samme niveau som i
2012. I 2014 er registreringerne af elbiler steget betydeligt. Med den aktuelle stigningstakt
vil antallet af elbilregistreringer for 2014 udgøre 1.350-1.450 stk.,
jf. figur 1.
Figur 1. Nyregistreringer af eldrevne personbiler december 2007- november 2014
Antal biler
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Dec. 07-
nov. 08
Dec. 08-
nov. 09
Dec. 09-
nov. 10
Dec. 10-
nov. 11
Dec. 11-
Nov. 12
Dec. 12-
nov. 13
Antal biler
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Dec. 13-
nov. 14
Nyregistrerede eldrevne personbiler
Kilde: De Danske Bilimportører.
Hvis det beregningsteknisk lægges til grund, at den aktuelt meget høje stigningstakt halve-
res i 2015, og at denne stigningstakt fastholdes ved en forlængelse af afgiftsfritagelsen for
el- og brintbiler i 3 år, vil der blive solgt 3.000 el- og brintbiler i 2016, 4.250 i 2017 og
6.250 i 2018. Det er klart, at væksten potentielt kan blive væsentligt større, hvis el-biler
bliver mere konkurrencedygtige.
Aktuelle opgørelser af priserne for de nyregistrerede elbiler i 2014 peger på, at gennem-
snitsprisen inkl. moms udgør ca. 355.000 kr. I en konventionel gennemsnitsbil til 355.000
kr. inkl. moms og registreringsafgift, vil registreringsafgiften udgøre omkring 190.000 kr.
Ved beregningen af provenuet forudsættes det, at en elbil erstatter en konventionel gen-
nemsnitsbil til samme pris, således at køb af en afgiftsfri elbil til 355.000 kr. resulterer i et
umiddelbart mindreprovenu på registreringsafgiften på 190.000 kr.
Den aktuelt høje gennemsnitspris for el-biler skal dog ses i lyset af, at der nyregistreres
relativt mange luksusprægede el-biler. Det er dog sandsynligt, at dette ikke vil fortsætte.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437893_0003.png
Det er derfor beregningsteknisk forudsat, at priserne på elbiler vil falde med knap 6 pct.
om året fra 2016-2018, som følge af segmentskifte og teknologisk udvikling.
På den baggrund kan det skønnes, at en forlængelse af afgiftsfritagelsen for el- og brinbi-
ler med 3 år medfører et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 400 mio. kr. i
2016, som stiger til 700 mio. kr. i 2018,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der er væsentlig usikkerhed knyttet til provenuberegningen og i særde-
leshed til skønnet over det forventede antal solgte elbiler i 2016-2018. En kraftigere vækst
i antallet af solgte elbiler end her forudsat er ikke usandsynligt bl.a. som følge af teknolo-
gispring m.v., og det vil kunne forøge mindreprovenuet markant ved en forlængelse af
afgiftsfritagelsen for elbiler.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en forlængelse af afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler
med 3 år
Mio. kr. – 2015 niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og
adfærd
2016
-500
-400
2017
-650
-500
2018
-850
-700
Anm.: Der vil være et mindreprovenu i elbilernes levetid. Efter 2018 vil der være et mindreprovenu, som skyldes, at de
elbiler, der sælges i 2016-2018 i stedet for konventionelle biler, må forventes at betale mindre i ejerafgift, samtidig med at
deres betaling af elafgift og moms af el forventes at være lavere end de konventionelle bilers betaling af brændstofafgift og
moms på brændstof.
Side 3 af 3