Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1437021_0001.png
17. december 2014
J.nr. 14-4996403
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 190 af 19. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437021_0002.png
Spørgsmål
Af Skatteministeriets notits af 5. september 2014, jf. SAU (2013-14) alm. del, bilag 258, og
spørgsmålet om, hvorvidt forbuddet imod såkaldt kumulering skal fremgå af både medie-
støtteloven og reklameafgiftsloven, fremgår følgende: "Dermed opretholdes den son-
dring, som var gældende efter den tidligere mediestøtteordning, og som er lagt til grund
ved affattelsen af afgiftsfritagelsen i reklameafgiftsloven." Vil ministeren forklare, hvad
der menes med henvisningen til "sondringen i den tidligere mediestøtteordning", da der
som bekendt ikke tidligere var en reklameafgiftslov og dermed ikke tidligere har været et
behov for at forbyde kumulering? Hvad er det for en sondring, ministeriet henviser til?
Svar
Den citerede sætning, som fremgår af Skatteministeriets notits til Skatteudvalget, jf. SAU
alm. del, bilag 258, 2012-13, skal forstås således:
Sondringen i den reklameafgiftslov, som blev vedtaget i Folketinget i 2012, sikrede, at
ingen ugeaviser blev afgiftsfritaget, hvis de samtidig modtog støtte via den dagældende
mediestøtteordning. Siden er mediestøtteordningen revideret, hvilket medfører, at det er
nødvendigt at justere reklameafgiftsloven. I den reviderede reklameafgiftslov sikres det
således fortsat, at ingen ugeaviser afgiftsfritages, hvis de samtidig modtager støtte via den
gældende mediestøtteordning.
Side 2 af 2