Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1437025_0001.png
17. december 2014
J.nr. 14-4996403
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 188 af 19. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437025_0002.png
Spørgsmål
Ministeren henviser i sit svar på SAU (2013-14) alm. del, spørgsmål 870 til "betydelige
administrative byrder for erhvervslivet, jf. erfaringerne med andre afgifter, eksempelvis
fedtafgift og forsyningssikkerhedsafgift". Ministeren forholder sig dog ikke konkret til
spørgsmålet, nemlig hvorfor ikke-omdelte gratisaviser ikke er omfattet af afgiften. Er det
ministerens opfattelse, at opkrævning af reklameafgift hos udgiverne af de ikke-omdelte
gratisaviser vil indebære så betydelige administrative byrder, at det kan berettige manglen-
de afgiftsopkrævning? Er det ministerens opfattelse, at opkrævning af reklameafgift hos
udgiverne af dagbladene vil indebære så betydelige administrative byrder, at det kan beret-
tige manglende afgiftsopkrævning? Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvori
disse administrative byrder består? Vil ministeren desuden redegøre for, om der er forskel
på de byrder, der vil være forbundet med på den ene side ugeaviserne, der som udgangs-
punkt er omfattet af afgiften, og på den anden side de ikke-omdelte gratisaviser og dag-
bladene, der som bekendt ikke er omfattet af afgiften?
Svar
Danske dagblade, som husstandsomdeles på baggrund af en abonnementsordning, som
de modtagende kunder betaler for, anses ikke for reklame, jf. lovens § 1, og falder dermed
uden for lovens anvendelsesområde.
Baggrunden herfor er dels, at der ikke er tale om en tryksag, som har til formål at fremme
afsætningen af varer eller tjenesteydelser, og dels at den pågældende tryksag omdeles mod
betaling fra modtageren.
At dagblade falder uden for lovens anvendelsesområde begrundes således ikke i admini-
strative hensyn.
Baggrunden for, at afgiften er lagt i distributionsleddet, skyldes primært, at meget få virk-
somheder dermed bliver registreringspligtige og skal beregne og afregne afgiften overfor
SKAT. Det medfører, at de administrative byrder reduceres mest muligt. Dette er beskre-
vet nærmere i bemærkningerne til forslag til lov om husstandsomdelte reklamer, L 50,
2012-2013.
Side 2 af 2