Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1437010_0001.png
17. december 2014
J.nr. 14-4996403
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 186 af 19. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437010_0002.png
Spørgsmål
Ministeren har ikke i sine svar på SAU (2013-14) alm. del, spørgsmål 855-857, redegjort
for, hvorfor der efter reklameafgiftsloven opstilles et krav om minimum 25 pct. redaktio-
nelt indhold, mens der efter mediestøtteloven stilles krav om 50 pct. redaktionelt indhold,
eller hvorfor de to love i øvrigt anvender uens kriterier for, at ugeaviser kan modtage
kulturstøtte. Ministeren henviser til svar på spørgsmål SAU alm. del, spørgsmål 4 og 7.
Ingen af disse svar forholder sig dog til, hvorfor der er fastsat to uens betingelser i de to
love, som begge efter det oplyste forfølger det samme kulturformål. Der henvises til svar
på SAU alm. del, spørgsmål 15, hvoraf det netop fremgår, at ugeaviser bidrager til den
demokratiske og kulturelle debat og fremmer befolkningens generelle oplysningsniveau.
Dette fremgår også af Kommissionens beslutning SA.35683 og af svaret på spørgsmål nr.
S 1793 (2013-2014). I lyset heraf bedes ministeren redegøre for, hvorfor der i reklameaf-
giftsloven, der henhører under Skatteministeriets ressort, er indsat en bestemmelse, der
har til formål at yde kulturstøtte. Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorfor rekla-
meafgiftsloven og mediestøtteloven opstiller forskellige kriterier for, at ugeaviser kan
modtage kulturstøtte, når de to love efter det oplyste forfølger det samme formål.
Svar
Det er ikke hensigten med lov om husstandsomdelte reklamer at yde kulturstøtte. Som
det også fremgår af Kommissionens afgørelse af 9. juli 2014 i statsstøttesagen, er støtten
til ugeaviser begrundet i et ønske om fremme af udviklingen af visse erhvervsgrene eller
økonomiske regioner.
Grænsen på 25 pct. redaktionelt stof tager udgangspunkt i en undersøgelse fra Branche-
foreningen for Ugeaviserne om det gennemsnitlige redaktionelle indhold i medlemmernes
ugeaviser.
Undersøgelsen viste, at samtlige ugeaviser, som indgav svar, i gennemsnit i 2010 havde et
redaktionelt indhold på mere end 25 pct.
Hvis satsen var blevet fastsat til 50 pct. i lov om husstandsomdelte reklamer, ville der
antageligt være langt færre ugeaviser, som kunne afgiftsfritages.
Side 2 af 2