Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
3. december 2014
Folketingets Skatteudvalg har den 17. november 2014, efter ønske fra Jan E. Jørgensen
(V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 170 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for forskellene i kriterierne for at opnå støtte fra henholdsvis
Kulturministeriets Ugeavispulje og Mediestøtteloven, herunder redegøre for baggrun-
den for oprettelsen af de to ordninger?
Svar:
Efter den tidligere lov nr. 271 af 31. marts 2006 om ændring af lov om distributionstil-
skud til visse periodiske blade og tidskrifter kunne der ydes tilskud til distribution i
Danmark af visse kommercielt udgivne dagbladslignende publikationer, der indholds-
mæssigt svarede til egentlige dagblade, men som havde en lavere udgivelsesfrekvens
end sådanne (ugeaviser).
Distributionstilskudsordningen for ugeaviser (Ugeavispuljen) udsprang af den tidligere
portostøtteordning til dagbladslignende publikationer. Både portostøtten og distributi-
onstilskuddet afspejlede et politisk ønske om at understøtte medier, der spiller en afgø-
rende rolle for at opretholde og udvikle den demokratiske debat og folkeoplysningen.
Ordningen blev afløst af lov nr. 1604 af 26. december 2013 om mediestøtte, som trådte i
kraft den 1. januar 2014. I den nye mediestøttelov skelnes ikke mellem dagblade og
ugeaviser.
Loven, hvorefter der gives produktions- og innovationstilskud til både trykte nyheds-
medier og skrevne internetbaserede nyhedsmedier, blev gennemført for at tilpasse støt-
ten til udviklingen på mediemarkedet, herunder ændringer i forbrugeradfærd og tekno-
logi. Mediestøtteloven understøtter således den nødvendige fornyelse og effektivisering i
branchen, og den tager højde for den øgede konvergens mellem forskellige medieplat-
forme. Mediestøtten skal sikre, at der fortsat produceres og udbredes publicistisk ind-
Dok. nr. 2445061