Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1429835_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
3. december 2014
Folketingets Skatteudvalg har den 17. november 2014, efter ønske fra Jan E. Jørgensen
(V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 170 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for forskellene i kriterierne for at opnå støtte fra henholdsvis
Kulturministeriets Ugeavispulje og Mediestøtteloven, herunder redegøre for baggrun-
den for oprettelsen af de to ordninger?
Svar:
Efter den tidligere lov nr. 271 af 31. marts 2006 om ændring af lov om distributionstil-
skud til visse periodiske blade og tidskrifter kunne der ydes tilskud til distribution i
Danmark af visse kommercielt udgivne dagbladslignende publikationer, der indholds-
mæssigt svarede til egentlige dagblade, men som havde en lavere udgivelsesfrekvens
end sådanne (ugeaviser).
Distributionstilskudsordningen for ugeaviser (Ugeavispuljen) udsprang af den tidligere
portostøtteordning til dagbladslignende publikationer. Både portostøtten og distributi-
onstilskuddet afspejlede et politisk ønske om at understøtte medier, der spiller en afgø-
rende rolle for at opretholde og udvikle den demokratiske debat og folkeoplysningen.
Ordningen blev afløst af lov nr. 1604 af 26. december 2013 om mediestøtte, som trådte i
kraft den 1. januar 2014. I den nye mediestøttelov skelnes ikke mellem dagblade og
ugeaviser.
Loven, hvorefter der gives produktions- og innovationstilskud til både trykte nyheds-
medier og skrevne internetbaserede nyhedsmedier, blev gennemført for at tilpasse støt-
ten til udviklingen på mediemarkedet, herunder ændringer i forbrugeradfærd og tekno-
logi. Mediestøtteloven understøtter således den nødvendige fornyelse og effektivisering i
branchen, og den tager højde for den øgede konvergens mellem forskellige medieplat-
forme. Mediestøtten skal sikre, at der fortsat produceres og udbredes publicistisk ind-
Dok. nr. 2445061
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
hold af høj kvalitet i Danmark, og at indholdet spredes på flest mulige relevante plat-
forme til flest mulige borgere.
For at få tilskud fra den tidligere Ugeavispulje skulle ugeavisen bl.a.:
udkomme mellem én og fire gange ugentligt i mindst 36 uger pr. år eller mindst
to gange om måneden i mindst 10 måneder pr. år
være landsdækkende
henvende sig til en bred kreds af læsere
have et indhold, hvor mindst halvdelen bestod af redaktionelt stof i form af ar-
tikler m.v. inden for at bredt emneområde og med behandling af aktuelt ny-
hedsstof
have et indhold, hvor mindst en tredjedel af det redaktionelle stof skulle være
selvstændigt journalistisk bearbejdet med henblik på offentliggørelse i den på-
gældende ugeavis.
Der blev kun givet tilskud til den del af oplaget, som blev udsendt i abonnement.
For at trykte nyhedsmedier, altså dagblade, dagbladslignende publikationer (ugeavi-
ser), fagblade mv., og skrevne internetbaserede nyhedsmedier kan få tilskud efter den
nye lov om mediestøtte skal følgende kriterier være opfyldt:
Nyhedsmediet er et selvstændigt medie
Nyhedsmediet har en ansvarshavende redaktør
De redaktionelle medarbejdere på nyhedsmediets redaktion udgør sammen med
den ansvarshavende redaktør minimum tre årsværk
Nyhedsmediet henvender sig til en bred kreds af brugere og er ikke alene rettet
mod bestemte erhvervs- og faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver-, arbejdsta-
ger- eller brancheorganisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige insti-
tutioner m.v.
Nyhedsmediet leveres og stilles til rådighed i hele landet på ens vilkår for bru-
gerne og er tilgængelig for alle, evt. mod betaling
Mindst halvdelen af nyhedsmediets indhold er redaktionelt stof i form af artik-
ler m.v. inden for et bredt emneområde og med behandling af aktuelt nyhedsstof
Nyhedsmediets redaktionelle stof behandler primært politiske, samfundsrelate-
rede og kulturelle temaer
Mindst en sjettedel af nyhedsmediets samlede indhold er selvstændigt journali-
stisk bearbejdet med henblik på offentliggørelse i det pågældende nyhedsmedie
Nyhedsmediet udkommer med minimum 10 udgaver eller versioner om året.
Marianne Jelved