Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1427709_0001.png
28. november 2014
J.nr. 14-4954321
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 165 af 14. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427709_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om frekvenskravet i reklameafgiftsloven vil blive ændret til
10 gange om året, når frekvenskravet i lov om mediestøtte pr. 1. januar 2014 blev ændret
til 10 gange om året? Der henvises til, at ministeren tidligere har brugt argumentationen,
at frekvenskravet i reklameafgiftsloven lagde sig op ad kriterierne i Kulturministeriets
Ugeavispulje.
Svar
Frekvenskravet blev i forbindelse med udarbejdelse af reklameafgiftsloven i 2012 fastlagt
med udgangspunkt i kriterierne i Kulturministeriets Ugeavispulje og er et blandt flere
krav, som ugeaviser skal opfylde, for at være omfattet af afgiftsfritagelsen.
Regeringen har valgt at fritage ugeaviser, fordi de blandt andet fremmer mediemangfol-
digheden og udbredelsen af samfundsmæssige oplysninger, samt lokal og aktuel nyheds-
formidling. På den måde bidrager ugeaviserne til den demokratiske og kulturelle debat og
fremmer befolkningens generelle oplysningsniveau.
En ændring af frekvenskravet vil kunne have som konsekvens, at sporadisk udkommende
udgivelser fritages for afgift, uden at den pågældende udgivelse i øvrigt bidrager til det,
som er formålet med fritagelsen. Ændres frekvenskravet, så det ikke sikrer aktuel nyheds-
formidling på ugebasis, er det således min vurdering, at selve formålet med undtagelsen
ikke vil kunne opfyldes.
Side 2 af 2