Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1422868_0001.png
Tale
12. november 2014
J.nr. 14-4859372
Samrådsspørgsmål H og I
- Tale til samråd den 13. november 2014
Spørgsmål H
Vil ministeren oplyse udvalget om regeringens
planlagte initiativer på baggrund af Statsrevisorer-
nes kritik af inddrivelsen hos SKAT, hvor foræl-
delse af fordringer har kostet 902 mio. kr., og
hvor restancerne med usikkerhed kan opgøres til
75 mia. kr. ved udgangen af 2013?
Hvad er ministerens kommentar til den kritik,
som KL rejser i netartiklen ”Kommuner: Skat
skal tage fløjlshandskerne af og inddrive vores pen-
ge” på www.b.dk den 5. oktober 2014 om stigen-
de kommunale restancer, som SKAT ikke ind-
driver?
Indledningsvis vil jeg gerne sige tak for in-
vitationen til dagens samråd om SKATs
inddrivelsesaktiviteter og restancesituatio-
nen.
Samråd om restancesituationen er første
gang for mit vedkommende, men jeg ved,
Spørgsmål I
Indledning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0002.png
at Skatteudvalget har drøftet dette emne
indgående flere gange. Når man ser på re-
stanceudviklingen over en årrække, er det
tydeligt, at der er store udfordringer på
området. Det har der været rigtig længe –
så længe, at også den tidligere regering har
haft store udfordringer med området.
Jeg har som mine forgængere på posten et
mål om, at restancerne til det offentlige
skal være så lave som muligt.
Men desværre er niveauet for restancerne
meget højt – og samtidig fortsat stigende.
EFI – forsinkelser
og udfordringer
med idriftsættelse
De senere års udfordringer på inddrivel-
sesområdet hænger uløseligt sammen med
udviklingen og implementeringen af det
nye fælles inddrivelsessystem, EFI. Først
var der forsinkelserne med overhovedet at
få etableret EFI, og siden september 2013,
hvor SKAT påbegyndte den trinvise idrift-
sættelse, har der været idriftsættelsespro-
blemer.
Jeg vil gerne med det samme slå fast, at jeg
og regeringen ser med stor alvor på udfor-
Regeringen tager
kritikken alvorligt
Side 2 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0003.png
dringerne på inddrivelsesområdet, og den
kritik der rejses fra forskellig side. Vi taler
om ganske betydelige beløb, som mangler i
de offentlige kasser – både hos kommu-
nerne og i staten.
Åbenhed om ud-
fordringerne
Derfor vil jeg også gerne benytte lejlighe-
den til at give en åben og ærlig status på
idriftsættelsen af EFI, og de afledte konse-
kvenser for inddrivelsesarbejdet. Regerin-
gen har også løbende sendt kvartalsvise re-
degørelser til Skatteudvalget om dette.
Jeg starter med spørgsmål H for derefter at
gå direkte over til bevarelsen af spørgsmål
I.
Spørgsmål H
I besvarelsen af spørgsmål H, vil jeg foku-
sere på Statsrevisorernes kritik af utilsigtet
forældelse og på deres kritik af opgørelsen
af restancer. Lad mig starte med den util-
sigtede forældelse.
Utilsigtet forældel-
se
I 2013 er der sket utilsigtet forældelse af
fordringer svarende til i alt 902 mio. kr.
Der er primært tre årsager til, at dette er
Side 3 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0004.png
sket.
For det første har en juridisk vurdering
medført, at en del af opkrævningsrenterne
på studielån er forældet. Derfor måtte
SKAT i 2013 afskrive studielånsrenter for
ca. 92 mio. kr.
For det andet, blev der i forbindelse med
klargøringen til konvertering af krav til
EFI, gennemført en oprydning af gamle
forældede krav – en opgave som skulle ha-
ve været gennemført langt tidligere. Dette
medførte, at der blev konstateret utilsigtet
forældelse på ca. 477 mio. kr.
For det tredje havde EFI, efter idriftsættel-
sen i september 2013, ikke funktionalitet til
at styre forældelsesfristerne for de krav, der
blev overført til systemet. Derfor blev der
konstateret utilsigtet forældelse for ca. 333
mio. kr.
På grund af den nye juridiske vurdering,
oprydningen i data og den manglende
funktionalitet i EFI, er en gruppe krav altså
forældet uden, at SKAT først har vurderet,
om betingelserne for afskrivning var til
Side 4 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0005.png
stede. Betingelserne for afskrivning ville
formentlig have været opfyldt for en stor
dels vedkommende, eftersom 40 til 50 pct.
af skyldnerne ingen betalingsevne har.
Det betyder, at en del af de 902 mio. kr. al-
ligevel ville være blevet afskrevet. Pengene
er altså tabt, men en del af dem ville ikke
have været mulige at inddrive, selvom de
ikke var forældet utilsigtet. På trods af det-
te skulle betingelserne for afskrivning selv-
følgelig have været undersøgt forinden.
Skatteudvalget er allerede blevet orienteret
om disse forhold tilbage i maj 2014, og den
daværende Skatteminister har også rede-
gjort for dette på et samråd den 27. maj
2014.
SKAT arbejder på
sagen
Jeg kan forsikre om, at problemet med
utilsigtede forældelser har stor bevågenhed
i SKAT. Jeg må dog også konstatere, at
problemet vedrørende manglende funktio-
nalitet i EFI og manglende datakvalitet i
registreringerne af de krav, der overføres
til EFI, endnu ikke er løst fuldt ud.
Side 5 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0006.png
Derfor arbejder SKAT målrettet på at for-
hindre, at der ikke sker yderligere utilsigte-
de forældelser. Dette indebærer et større
manuelt arbejde. Den ekstraordinære ma-
nuelle indsats fra SKATs medarbejdere be-
står i:
1. Gennemgang af de restancer, der
overføres til EFI for at sikre datakvali-
teten
2. Udsøgning af forældelsestruede re-
stancer
3. Igangsættelse af forældelsesafbryden-
de tiltag i form af fx gældserkendelser
og udlæg.
På trods af dette omfattende arbejde,
kan det på nuværende tidspunkt ikke afvi-
ses, at der kan opstå yderligere utilsigtet
forældelse.
Jeg vil i begyndelsen af 2015 orientere ud-
valget om status for arbejdet.
Løsningen
Løsningen på de nuværende problemer
med utilsigtede forældelser handler derfor i
høj grad om at få EFI fuldt idriftsat. At
Side 6 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0007.png
EFI skal være løsningen på udfordringerne
på inddrivelsesområdet er den plan, som
SKAT har fulgt i snart en række år, og som
den tidligere regering initierede.
Når EFI er fuldt idriftsat, vil der være
skabt et fremadrettet grundlag for at hin-
dre utilsigtet forældelse. Dette skyldes, at:
1. EFI samler alle offentlige restancer i
ét automatiseret inddrivelsessystem.
2. EFI opdaterer automatisk forældel-
sesdato, når en forældelsesafbrydende
indsats iværksættes.
3. EFI advarer i god tid, inden forældelse
indtræder, så forældelsesafbrydende
tiltag kan iværksættes.
SKAT arbejder på højtryk på at få EFI
fuldt op at køre. Under besvarelsen af
samrådsspørgsmål I vil jeg komme nærme-
re ind på arbejdet med EFI.
Indtil EFI er fuldt implementeret, vil løs-
ningen på problemet med forældelsestrue-
de restancer være den beskrevne manuelle
indsats.
Side 7 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0008.png
Statsrevisorernes
kritik – opgørelse
af restancerne
Statsrevisorerne anfører også, at der er
usikkerhed om opgørelsen og størrelsen af
de samlede restancer. Helt konkret anfører
de, at de offentlige restancer kun kan ”op-
gøres med væsentlig usikkerhed, men ud-
gør potentielt 75 mia. kr. ved udgangen af
2013”.
Dette udsagn kan fremstå lidt upræcist,
fordi det dækker over flere forskellige for-
hold. Derfor er jeg glad for i dag at få mu-
lighed for at forklare den rette sammen-
hæng over for Skatteudvalget.
Restancerne ud-
gjorde 64,4 mia. kr.
ultimo 2013
De samlede restancer blev ved udgangen
af 2013 opgjort til 64,4 mia. kr. Restance-
opgørelsen indeholder alene de krav, som
er overført til SKAT til inddrivelse fra for-
dringshaverne. Fordringshaverne er både
SKAT selv samt kommuner og andre
myndigheder med tilgodehavender hos
borgere og virksomheder. Det betyder, at
et krav først er inddrivelsesmodent som en
restance, når opkrævning af det skyldige
beløb hos fordringshaverne har været for-
gæves, og kravet er overført til inddrivelse.
Side 8 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0009.png
Den påpegede usikkerhed beror blandt an-
det på sammenblanding af reelle restancer,
og krav der ikke er modne til inddrivelse.
SKAT har i forbindelse med den nyligt
ændrede opgørelsesmetode for restance-
massen redegjort overfor SAU om dette
forhold ved et teknisk samråd.
Potentiel stigning i
restancerne…
Det andet udsagn om, at restancerne po-
tentielt udgør 75 mia. kr., kan ikke tages til
indtægt for, at der er usikkerhed forbundet
med at opgøre restancebeholdningen.
SKAT har i kvartalsredegørelserne om of-
fentlige restancer til Skatteudvalget orien-
teret om, at der som følge af ekstraordinær
ophobning af krav i SKATs opkrævnings-
systemer vil ske en øget tilgang af fordrin-
ger til inddrivelse i EFI, når disse opfylder
betingelserne for oversendelse til inddrivel-
se.
Baggrunden for den opståede situation er,
som oplyst i kvartalsredegørelserne, at sy-
stemudfordringer i SKATs opkrævningssy-
stemer har medført, at der ikke har kunnet
gennemføres sædvanlig rykkerprocedure
…som følge af op-
hobede krav under
opkrævning
Side 9 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0010.png
mv. Der er derfor i SKATs opkrævnings-
systemer en portefølje af krav, som efter-
følgende delvist kan blive til restancer.
De 75 mia. kr. er et
skøn
SKAT har derfor lavet et skøn over, hvor
stor andel af de ophobede fordringer, der
potentielt kan overgå til inddrivelse. Sådan
et skøn er selvsagt forbundet med betyde-
lig usikkerhed. De 75 mia. kr. er derfor kun
et pejlemærke for, hvad restancerne kan
stige til i takt med, at en andel af de opho-
bede krav bliver til restancer i løbet af 2014
og fremefter. Og ikke som anført af Stats-
revisorerne ultimo 2013. Skønnet på de 75
mia. kr. omfatter alene disse ekstraordinæ-
re forhold og tager dermed ikke hensyn til
andre faktorer, som kan påvirke restance-
udviklingen.
Jeg vil nu gå videre til samrådsspørgsmål I.
Spørgsmål I
Jeg vil under besvarelsen af dette spørgs-
mål komme ind på status for idriftsættel-
sen af EFI, konsekvenserne for inddrivel-
sesindsatsen og udviklingen i de kommu-
nale restancer.
Side 10 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0011.png
Forstår kommuner-
nes kritik
Jeg kan godt forstå KLs og kommunernes
utålmodighed og bekymring for, om de
fortsatte udfordringer med at få EFI i fuld
drift påvirker mulighederne for at inddrive
kommunernes tilgodehavender. Det er,
som jeg nævnte, også en sag som i høj grad
optager regeringen.
Jeg vil derfor gerne give Skatteudvalget en
kort aktuel status på EFI.
EFI status – FiU og
SAU er orienteret
Jeg oversendte i går et fortroligt brev til
Finansudvalget og Skatteudvalget indehol-
dende orientering om projektets samlede
fremdrift og økonomi.
Færdiggørelsen af EFI er fortsat en top-
prioritet hos ledelsen i SKAT, men projek-
tet udfordres af betydelige problemer med
leverandørerne. Der lægges maksimalt pres
på leverandøren for at sikre, at leverancer-
ne bliver færdige, og der anvendes bod
som middel til at sikre fremdrift.
Konsekvenser for
inddrivelsen
Udfordringerne med EFI har konsekven-
ser for det egentlige inddrivelsesarbejde.
Side 11 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0012.png
Lige nu pågår der, som beskrevet, et stort
manuelt oprydningsarbejde, som har til
formål at kvalitetssikre data og sikre mod
utilsigtet forældelse. Sammen med den
trinvise og kontrollerede idriftsættelse af
EFI påvirker det omfanget af den manuel-
le oprydning og sagsbehandling i inddrivel-
sesarbejdet, og det nødvendiggør et bety-
deligt ressourcetræk.
På grund af nedsat inddrivelsesaktivitet må
der således forventes en midlertidig restan-
cestigning, indtil EFI er fuldt idriftsat og
produktionen er normaliseret. En normali-
sering af selve inddrivelsesarbejdet forud-
sætter fuld idriftsættelse af EFI, og at data-
kvaliteten i de krav, som ligger til inddri-
velse i EFI, er på plads.
Særligt om de
kommunale re-
stancer
KL har på det seneste udtrykt utålmodig-
hed i pressen vedrørende fremdrift i ind-
drivelsen af de kommunale krav. KL og
kommunerne har givet udtryk for, at de
kommunale restancer er stigende.
De samlede kommunale restancer er fra
december 2012 til august 2014 steget med
Side 12 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0013.png
0,4 mia. kr. fra 2,5 mia. kr. til 2,9 mia. kr.
Det skyldes især, at inddrivelsesarbejdet
har været reduceret i forbindelse med im-
plementeringen af EFI. Der arbejdes som
sagt på at få EFI fuldt op og køre hurtigst
muligt. Men uanset dette ændrer det ikke
på det faktum, at ca. 40 pct. af skyldnerne
ingen betalingsevne har, og der derfor ikke
kan igangsættes afvikling af deres restan-
cer.
Den delvise berostillelse af inddrivelsen
har betydet en nedgang i inddrivelsespro-
venuet i 2013. Provenuet er dog igen steget
i løbet af de første 8 måneder af 2014, og
ligger i dag på samme niveau som før im-
plementeringen af EFI blev igangsat. Det
må dog forventes, at inddrivelsesprovenuet
vil falde i sidste del af 2014, og ind i 2015,
som følge af omfattende oprydning i re-
stancemassen.
KL-Partnerskabet
Kommunerne og SKAT har en fælles op-
gave og ansvar for at sikre, at de kommu-
nale restancer nedbringes mest muligt. De
kommunale restancer er også et tema i af-
talen om kommunernes økonomi for 2015.
Side 13 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422868_0014.png
Der er sat fuld fokus på dette arbejde i
KL-Partnerskabet, hvor også implemente-
ringen af EFI følges tæt. KL-Partnerskabet
ser også på mulighederne for konkrete lov-
forbedringer, der kan styrke både opkræv-
nings- og inddrivelsesopgaven. Herudover
gennemføres analyser af udvalgte områder,
der særligt er målrettet mod forbedring af
inddrivelsen af de kommunale krav.
Der skal ikke være tvivl om, at jeg støtter
fuldt op om dette velfungerende samarbej-
de mellem kommunerne, KL, SKAT og
Skatteministeriet, som i højere og højere
grad er blevet en integreret del af den fæl-
les opgaveløsning.
Det gøres der
fremadrettet
Afslutningsvis vil jeg sige, at mit og
SKATs fokus er uændret - nemlig at få re-
duceret restancerne og i videst mulige om-
fang forhindre utilsigtede forældelser. Det
forudsætter, at it-systemerne kommer til at
virke, og at leverandørerne leverer de aftal-
te it-løsninger af en tilstrækkelig kvalitet.
Det vil SKAT og jeg selv som minister
fortsat have et meget stort fokus på.
Side 14 af 14