Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1427076_0001.png
Tale
12. november 2014
J.nr. 14-4367518
Samrådsspørgsmål G
Samrådsspm G
Mener ministeren, at der er tilstrækkelig
klarhed om reglerne for opkrævning af re-
gistreringsafgift, således at autobranchen
og SKAT har en fælles forståelse af det
gældende regelsæt?
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at over-
flytning af avance er ulovligt, og det er en
omgåelse af det gældende regelsæt, hvoref-
ter beregningen af registreringsafgift skal
ske på baggrund af bilernes faktiske han-
delsværdi.
Overordnet er det min opfattelse, at reg-
lerne på registreringsafgiftsområdet giver
et tilstrækkeligt grundlag for beregningen
af værdiafgiften, og at der generelt er en
god dialog mellem SKAT og autobranchen
om forvaltningen af reglerne.
Overflytning af
avance er ulovligt
Overordnet er reg-
lerne på området
er klare
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427076_0002.png
Kritik af SKATs lov-
fortolkning
Jeg kan forstå, at der i dele af autobran-
chen har været rejst kritik af SKATs for-
tolkning af reglerne i forhold til de sager,
som er rejst som følge af kontrolprojektet
om flytning af avancer.
SKAT har i dette projekt – blandt andet –
kontrolleret, om bilforhandlerne har levet
op til den værnsregel i loven, som siger, at
afgiftsreglerne ikke må omgås ved at
”overflytte” avance fra en ny bil til afgifts-
frit ekstraudstyr eller til en brugt bil, der
tages i bytte.
Reglerne er her helt klare: Avanceoverflyt-
ning må ikke ske.
Hvis det sker, kan SKAT efter loven til-
sidesætte forhandlerens afgiftsberegning.
Det er min forståelse, at det er her, kritik-
ken er opstået, idet der efterlyses helt faste
retningslinjer for, i hvilke tilfælde SKAT
kan bruge denne regel.
Side 2 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427076_0003.png
Det er imidlertid sådan, at der i hver sag
må foretages en konkret vurdering på bag-
grund af den dokumentation, som SKAT
får ude fra forhandleren. Denne vurdering
er en del af SKATs afgørelse og kan derfor
påklages til Skatteankestyrelsen og i sidste
ende til domstolene.
Fokusområde, at
der i videst muligt
omfang kan gives
klare anvisninger til
forhandlerne
Det er dog naturligvis muligt at give gene-
relle retningslinjer og vejledning om admi-
nistrationen af reglerne, og der kan gives
eksempler på tilfælde, der som udgangs-
punkt vil kunne falde inden for denne
værnsregel.
Det er da også min forståelse, at SKAT på
de før omtalte dialogmøder med bilbran-
chen har fremlagt sådanne eksempler, og at
SKAT løbende er opmærksom på at opda-
tere den juridiske vejledning, eksempelvis i
takt med udviklingen i praksis.
SKAT har altså løbende fokus på at skabe
Side 3 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427076_0004.png
en fælles forståelse mellem bilforhandlere
og SKAT om reglerne på dette område.
Landsskatterettens
afgørelse fra maj
2014
Jeg er af SKAT blevet gjort bekendt med,
at klager har fået fuldt medhold i en afgø-
relse fra Landsskatteretten i maj 2014.
SKAT har oplyst, at brancheorganisatio-
nerne er blevet orienteret om Landsskatte-
rettens afgørelse.
SKAT har også over for mig oplyst, at
SKAT er ved at vurdere, om afgørelsen
bør få juridiske konsekvenser i forhold til
andre sager, der er afgjort.
Dette er en almindelig fremgangsmåde, når
der kommer en ny afgørelse af betydning
for et større sagskompleks. Det er ikke
usædvanligt, at ny praksis kan have betyd-
ning for lignende tidligere afgørelser.
Branchen vil blive orienteret, når der fore-
Side 4 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427076_0005.png
ligger en afklaring på denne gennemgang
af sagerne, ligesom jeg har bedt om at blive
orienteret.
Ved genoptagelse
får virksomheder
direkte besked
Hvis SKAT vurderer, at der efter gennem-
gangen er behov for at genoptage andre
lignende sager, så vil den eller de berørte
virksomheder blive kontaktet direkte af
SKAT.
Overordnet kan det altså siges, at jeg na-
turligvis lytter, når virksomheder stiller sig
kritisk over for den måde, som reglerne
forvaltes på i praksis.
Det i den forbindelse for mig positivt, at
SKAT har iværksat en række initiativer for
at imødegå den kritik, der har været rejst.
Der skal heller ikke være tvivl om, at hvis
SKATs juridiske gennemgang af sagerne
fra kontrolprojektet måtte vise, at der er
behov for at genoptage andre sager, så vil
Konklusion: Tiltro til
SKAT
Side 5 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427076_0006.png
SKAT gøre dette.
Jeg har således tiltro til SKAT, og at der er
det helt nødvendige fokus på god forvalt-
ning.
Supplerende be-
mærkninger
Jeg har desuden nogle supplerende be-
mærkninger, som nok ikke er helt inden
for rammerne af min tale i dag, men som
jeg finder nødvendige i denne sammen-
hæng:
SKAT er en stor organisation med mange
ansatte, der hver dag møder op for at sikre,
at de regler, som vedtages her i Folketin-
get, bliver efterlevet i praksis.
Jeg har gennem den seneste tid mødt man-
ge af SKATs medarbejdere, og jeg forstår,
at det skaber stor frustration hos dem, når
de bliver mødt med negative generaliserin-
ger, som de ikke kan genkende fra deres
dagligdag.
Side 6 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427076_0007.png
Vi politikere bør derfor ikke – uanset hvil-
ke enkelthistorier, der florerer i pressen –
fristes til at bidrage til sådanne generalise-
ringer.
Ud over at skabe frustration for den enkel-
te medarbejder, så gør sådanne negative
generelle bemærkninger det også vanskeligt
at skabe den korpsånd i SKAT, som i sid-
ste ende er med til skabe nogle ordentlige
resultater.
Jeg er meget optaget af, at vi får skabt den
nødvendige ro omkring SKATs arbejde, så
jeg derfor lade dette være en opfordring til
alle mine kollegaer her i Tinget.
Afslutning
Med disse ord vil jeg sige tak for ordet og
jeg besvarer naturligvis meget gerne
spørgsmål.
Side 7 af 7