Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1431890_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 136 alm. del stillet af Skatteudvalget den 10.
november efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Spørgsmål:
Idet der henvises til svaret på SAU alm. del, spørgsmål 820 og 848, bedes
ministeren redegøre for, hvad konsekvenserne havde været for prisni-
veauet i dagligvarehandlen, hvis der ikke havde været husstandsomdelte
reklamer i 2013, herunder oplyse om priserne havde været højere eller
lavere.
Svar:
Jeg har modtaget følgende vurdering fra Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen, hvilket jeg kan henholde mig til:
”Som det fremgår af svarene på SAU alm. del, spørgsmål 820 leder de
husstandsomdelte reklamer til øget gennemsigtighed, hvilket kan lede til
øget konkurrence, og lavere priser for forbrugerne på de varer, der an-
nonceres i reklamerne.
Der er dog også omkostninger forbundet med de hustandsomdelte rekla-
mer. Prisen for at producere og distribuere de husstandsomdelte reklamer
betales typisk af leverandørerne gennem markedsføringstilskud. Det må
antages, at de omkostninger leverandørerne har som følge af de hus-
standsomdelte reklamer, hentes hjem gennem højere normalpriser på va-
rerne.
Det vides ikke, hvilken af de to modsatrettede effekter der er størst. Det
er endvidere næppe muligt at foretage en sikker vurdering heraf, idet en
sådan vurdering ville indebære ganske betydelige skøn for eksempelvis
den prissænkende effekt af tilbudsaviser, leverandørens evne til at sende
omkostningsstigninger videre til forbrugerne og dynamiske effekter i
forhold til udbredelsen af alternative informationskanaler mv.”
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk