Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1433300_0001.png
10. december 2014
J.nr. 14-4915261
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 134 af 12. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433300_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange penge staten ville have opkrævet i reklameafgift,
hvis afgiften var blevet opkrævet fra afgiftens vedtagelse i Folketinget?
Svar
Reklameafgiften blev vedtaget i december 2012 og var en del af
Finanslovsaftalen for 2012
mellem SRSF-regeringen og Enhedslisten.
Reklameafgiftsloven skulle statsstøttegodkendes, før den kunne sættes i kraft. EU-
Kommissionen har statsstøttegodkendt loven i sommeren 2014 under forudsætning om
visse ændringer. Reklameafgiften er derfor endnu ikke trådt i kraft.
Skatteministeriet har undersøgt udviklingen på reklamemarkedet. Det har vist sig, at
mængderne af husstandsomdelte reklamer er faldet mere i 2012 og 2013, end det var
forudsat i det vedtagne lovforslag fra december 2012.
I lovforslaget var det lagt til grund, at afgiftsgrundlaget før afgift i 2013 ville udgøre
153.000 tons reklamer, og afgiften ville medføre en yderligere reduktion på 8.000 tons.
Det var dermed forventningen, at der skulle betales afgift af ca. 145.000 tons reklamer i
2013, hvis afgiften var trådt i kraft.
Det har imidlertid vist sig, at mængderne af reklamer kun udgjorde ca. 128.500 ton i 2013.
Derfor er provenuskønnet for reklameafgiften nedjusteret i forhold til det vedtagne lov-
forslag. I lovforslaget fremgår det, at den varige virkning efter tilbageløb og adfærd ville
udgøre ca. 190 mio. kr. (omregnet til 2015-niveau). På baggrund af den nye lavere mæng-
de reklamer skønnes det, at den varige virkning udgør ca. 120 mio. kr. efter adfærd og
tilbageløb. Der kommer således et mindreprovenu på ca. 70 mio. kr. i varig virkning i
forhold til det oprindelige skøn. Regeringen overvejer pt., hvordan dette skal håndteres.
I forbindelse med budgetteringen på finansloven for 2015 (finansårsvirkningen for 2015)
er skønnet for reklameafgiften nedjusteret fra 150 mio. kr. til 100 mio. kr.
Side 2 af 2