Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1433874_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
11. december 2014
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 133 (Alm. del) af 10.
november 2014 stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren – i forlængelse af skatteministerens besvarelse af SAU (2013-14)
alm. del – spørgsmål 548 og 781 redegøre for, om et eventuelt fald i mængden af
reklamer, der får konsekvens for regeringens forventninger til provenu, er relevant
at have med i finanslovsforhandlingerne?
Svar
Forhandlingerne om finansloven for 2015 er afsluttet. Regeringen indgik den 13.
november 2014 aftale med SF og Enhedslisten om finansloven for 2015.
Skønnene for statens indtægter fra skatter og afgifter på finansloven er udtryk for
middelrette skøn på budgetteringstidspunktet. Det vil sige, at afvigelser i begge
retninger er lige sandsynlige.
Hvis et finansieringselement skønnes ikke at indbringe det forudsatte provenu, vil
det blive håndteret i forbindelse med den løbende prioritering inden for de
finanspolitiske mål og rammer.
I forbindelse med budgetteringen på
Finansloven for 2015
og
Økonomisk Redegørelse,
december 2014 er skønnet for reklameafgiften blevet nedjusteret som følge af en
lavere mængde husstandsomdelte reklametryksager.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon